مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس از تولید بیش از ۱۰ میلیارد لیتر فرآورده نفتی (بنزین و گازوئیل) در این پالایشگاه خبر داد.

هاشمی گفت: تولید بنزین در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در حدود ۷.۷ درصد و گازوئیل در حدود ۲.۵ درصد کاهش داشته است که این میزان کاهش به دلیل انجام یکی از بزرگترین تعمیرات اساسی پالایشگاهی با انجام تعمیرات همزمان ۱۰ واحد فرآیندی در مدت ۳۰ شبانه روز در آبان ۱۴۰۲پس از چهار سال انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه انجام تعمیرات اساسی از الزامات و تضمین استمرار تولید با کیفیت فرآورده‌های نفتی برای فعالیت شبانه‌روزی واحدهای فرآیندی است، بیان کرد: در سال گذشته تولید سوخت جت با ۲۹۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۲۳ میلیون لیتر و گاز مایع با سه درصد رشد به میزان ۳۶۴ میلیون لیتر رسید.

مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس اظهار کرد: پالایشگاه بندرعباس با ظرفیت پالایش روزانه ۳۵۰ هزار بشکه محصولات متنوعی از جمله فرآورده‌های اصلی شامل بنزین، گاز مایع، گازوئیل، سوخت جت، نفت سفید، نفت کوره و همچنین فرآورده‌های ویژه مانند انواع حلال، آیزوریسایکل، وکیوم باتوم، وگیوم سلاپس و گوگرد تولید می‌کند که در مجموع میزان تولید این شرکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ در حدود پنج درصد کاهش دارد.

هاشمی با اشاره به برخی چالش‌های تولید و دلایل کاهش میزان تولید در سال گذشته، ادامه داد: نفت خام مورد نیاز پالایشگاه نفت بندرعباس روزانه با سه کشتی از جزیره خارک به بندرعباس منتقل می‌شود که در سال گذشته مواج بودن دریا در برخی از روزهای سال و همچنین کمبود کشتی به دلیل انجام تعمیرات بر روی آن‌ها و در نتیجه تاخیر در تامین نفت خام که موجب مدیریت در میزان خوراک دهی به واحدهای فرآیندی عمده دلیل کاهش پنج درصدی تولید بود.

وی افزود: باتوجه به ریسک‌های حمل نفت خام جهت تامین خوراک پالایشگاه نفت بندرعباس در سال‌های گذشته با پیگیری‌های انجام شده مجوزهای دریافت نفت خام از خط لوله سراسری گوره - جاسک صادر شده و عملیات ساخت خط لوله به طول ۳۰ کیلومتر در شمال پالایشگاه نیز در مرحله پایانی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.