هفتصد طفل و زن ديگر که در سيلاب ولسوالى فيض آباد ولايت جوزجان گيرمانده بودند، توسط قايق ها به محلات مصوون منتقل گرديدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛ مسوولان محلى ميگويند اين سيلاب که به علت باران هاى شديد چهار روز قبل سرازير گرديده، به ١١ قريۀ ولسوالى فيض آباد آسيب رسانده و ١٩ قريۀ ديگر، زير تهديد سيلاب قرار داشت.
 
رحمت الله حشر ولسوال فيض آباد،  گفت که آب؛ قريه هاى خيرآباد، گرجک، کوکلداش و شيشه خانۀ عربيه، پشتونيه و ازبکيه را فرا گرفته و روزگذشته بيش از ٧٠٠ طفل و زن، توسط قايق هايى که از تايرهاى موتر و چوب ساخته شده، ازين قريه ها به محل مصوون در شاهراه شبرغان- مزار شريف منتقل گرديدند.
 
وى افزود که اين قايق ها از سوى مردم محل ساخته شده و گيرماندگان، توسط پوليس محلى انتقال داده ميشوند.
 
حشر اضافه کرد:  عمليات نجات، مختص به اطفال و زنان است، زمانى که قايق ها اطفال و زنان را از قريه ها انتقال ميدهند، ازينسو نان خشک، غذاى پخته شده و آب را براى مردان قريه مى برند تا آنها با کمبود مواد مواجه نشوند.
 
ولسوال فيض آباد گفت که اين مواد غذايى؛ از سوى اردوى ملى، موسسات و مردم جوزجان کمک شده است.
 
منبع افزود که فعلاً يکهزار خانواده که اکثر آنان را مردان تشکيل ميدهند درين قريه ها به سر مى برند و تعداد کمک زنان و اطفال وجود دارند که آنها هم به زودى توسط قايق ها انتقال داده خواهند شد.
 
نوربخش ٣٥ ساله که با دو دختر خُردسالش توسط قايق انتقال گرديده بود، گفت:  مه از پوليس و مردم تشکر ميکنم که به داد ما رسيدن و حالا فهميديم که يک غمخور خو داريم.
 
اين خانم افزود که آنها از زمان محاصرۀ قريه در آب، نگران بودند که مبادا سطح آب بلند برود و منازل مسکونى تخريب شود و باعث مرگ آنان گردد.
 
رحمت الله که پروسۀ انتقال متضررين را سازماندهى ميکند، گفت که همين اکنون معاون والى جوزجان در محل موجود است و براى بيجاشدگان، خيمه و ترپال و موادغذايى توزيع ميشود.
 
وى افزود که صدها بيجاشده، در کنار شاهراه شبرغان- مزارشريف، زير خيمه ها زندگى نموده و براى آنان کمکهاى غذايى و ساير ضروريات توزيع شده است.
 
در سه روز گذشته، دوصد تن توسط هليکوپترهاى اردوى ملى و ٣٠٠ زن و طفل، به وسیله قايق به محلات مصوون نيز منتقل گرديده اند.   
 
مردم محل ميگويند که در روز اول، هليکوپترها به مشکل توانستند که دوصد خانواده را نجات بدهند؛ اما بعداً سطح آب بلند رفته و امکان نشست هليکوپتر نبود؛ ازهمينرو آنها درين فکر افتادند که تايرهاى موتر را هوا داده و آنرا همراه با چوب، به حيث قايق در آورده و زندگى مردم را از خطر نجات بدهند.
 
گفتنى است که سيلاب اخير در جوزجان، ٧٠ تن به شمول زنان و اطفال را به کام مرگ برده و هزاران منزل مسکونى را تخريب کرده که باشندگان آن، به مناطق ديگر بيجا شده اند.
/انتهای پیام

منبع: روزنامه افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار