در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری تاکید خاصی بر علم و فناوری شده است و توسعه علم و فناوری از راهکارهای رسیدن به توسعه پایدار مطرح است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي وزارت علوم دکتر رضا فرجی‌دانا در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی که با حضور مسئولان پارک‌های علم و فناوری کشور، مراکز رشد استان‌ها و فن آفرینان برگزار شد اظهار داشت: جا دارد از همه کسانی که برای به نتیجه رسیدن ایده‌های نوآورانه فعالان و جوانان به واسطه برگزاری این جشنواره کمک کرده‌اند، تشکر کنم. 

وی با بیان اینکه برگزاری چنین جشنواره‌هایی توانسته است سبب ارتقای کیفی محصولات دانش‌بنیان در کشور شود، ادامه داد: اگر بخواهیم به جایگاه واقعی جشنواره‌ها در ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان برسیم باید به شاخصه‌ها و اصول زیرنظام مبادله‌ای توجه کنیم. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اگر به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یا همان مقاوم‌سازی اقتصاد که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است،‌ نگاه کنیم درخواهیم یافت که توجه و تأکید خاصی به اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر علم و فناوری شده است و این امر  به عنوان راه‌حل نهایی برای رسیدن به یک توسعه پایدار و اقتصاد پایدار مطرح شده است. 

دکتر فرجی‌دانا عنوان کرد: ما نیازمند یک اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا هستیم، در این عرصه منابع انسانی برآمده از دانشگاه‌ها و همچنین غنی‌سازی نیروهای متخصص مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند. 

وی یادآور شد:‌ وجود بیش از 10 میلیون نفر تحصیل‌کرده در کشور، این قدرت را به ما می‌دهد که با جرأت تمام بیان کنیم که آمادگی لازم برای انجام هرگونه کاری را داریم، تقویت باور توانمندی، ما را توانمند  می سازد. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید به دانش‌آموختگان و تحصیل‌کردگان کشور آموزش داد، مهارت‌های کارآفرینی است. 

وی  تأکید کرد: مهارت نوشتن یک طرح کسب و کار و مشتری‌یابی برای آن، مذاکره با بانک‌ها و توجیه سرمایه‌گذار توسط صاحبان ایده‌های نوآورانه کشور یک ضرورت محسوب می‌شود. 

 دکتر فرجی‌دانا با بیان اینکه مهارت‌های کارآفرینی در کنار منابع نیروی انسانی کیفی در اقتصاد دانش‌بنیان از جمله زیرساخت‌ها هستند، بیان کرد: داشتن مراکز متعدد رشد و شهرک‌های علمی، تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری از دیگر زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان است. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد:‌ ما به فکر ایجاد تقاضا برای محصولات دانش‌بنیان و فناوری‌ها هستیم و این را وظیفه خود می‌دانیم، چراکه معتقدیم اگر برای تحقق این امر به طور جدی فعالیت نکنیم شاهد حجم زیادی از بیکاران تحصیل‌کرده خواهیم بود. 

دکتر فرجی‌دانا داشت: برای قشر تحصیل‌کرده بیکار اشتغالی ایجاد نمی‌شود؛ مگر به واسطه پارک‌های علم و فناوری و شهرک‌های علم و فناوری در کشور‌ و آنها نمی‌توانند اشتغال‌زا باشند، جز آنکه بازارهایی را برای فروش محصولات این شرکت‌ها تدارک ببینیم. 

وی با بیان اینکه کل بودجه آموزش عالی و دانشگاهی کشور حدود 4 هزار و 200 میلیارد تومان است،‌ متذکر شد: چنانچه یک معادل‌سازی انجام دهیم درخواهیم یافت که همه هزینه‌ای که کشور ایران در بخش آموزش عالی انجام می‌دهد، حدود 5/2 میلیارد دلار است که این رقم در مقایسه با بودجه سالانه تنها یک دانشگاه کوچک در حاشیه خلیج فارس  که حدود 7 میلیارد دلار است، بسیار ناچیز محسوب می شود. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان ‌اینکه دانشگاه‌ها امروز توانسته‌اند به اهداف ترسیم شده برای آنها در برنامه های توسعه برسندگفت: من مدافع کاهش کمیت برای رسیدن به کیفیت بیشتر در بخش آموزش عالی هستم و این  موضوع از برنامه‌های آتی من خواهد بود. 

فرجی دانا اظهار کرد: از دیگر اصول زیرنظام مبادله‌ای، جشنواره‌ها و مسابقات علمی هستند که کار پیوند زدن عرضه و تقاضا را انجام می‌دهند، قوانین مترقی، شاخصه‌های استاندارد، معافیت‌های تشویقی پیش‌بینی شده برای حضور فعالان عرصه صنعت و تجارت از دیگر زیرنظام‌های مبادله ای است. 
وی در پایان گفت: امیدوار هستیم با اصلاح روش‌ها و کیفی کردن در عرصه عرضه و جلب تقاضا به محصولات و فناوری‌های داخلی شاهد پیشرفت روز‌افزون و سربلندی بیشتر نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه علم و فناوری باشیم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار