پس از عقب نشینی واشنگتن برای مهار برنامه هسته ای ایران ،‌ اوکراین به میدان دیگری برای اثبات ناتوانی اوباما در سیاست گذاری های موفق در خارج از کشور تبدیل شد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ریسرچ ؛ در حالی که برنامه هسته ای ایران و مذاکرات میان نمایندگان تهران با نمایندگان کشورهای 5+1 در صدر اخبار دنیا قرار داشت ، بحران اوکراین و از سرگیری تنش و جنگ سرد دیرینه میان روسیه و واشنگتن بیش از پیش مورد توحه اذهان عمومی قرار گرفت . 

پارکی در ژاپن با نام "پارک یادبود صلح" ساخته شده که در آن سمبل از یک بمب اتمی وجود دارد . این بمب اتمی نماد حمله اتمی 69 سال پیش در هیروشیماست که به گفته مقامات ژاپنی بیش از هزاران شهروند این کشور را نابینا کرده و صدها تن را نیز به قتل رساند . تولد نوزادان ناقص الخلقه و انواع بیماریهای لاعلاج و صعب العلاج در سالهای پس از این حمله نیز برای مردم ژاپن باقی مانده است .

در ادامه این مقاله آمده است : ماه گذشته نشست امنیت هسته ای در لاهه برگزار شد که در آن سیاستمدارانی از کشورهای مختلف برای مبارزه با تهدیدات هسته ای به گفتگو و مذاکره پرداختند . 

اما در کنار برگزاری این نشست که حاصل چندانی نداشت جنگ سردی است که میان روسیه و آمریکا بر سر بحران اوکراین در جریان است . گروه "جی هشت" بر سر همین موضوع یکی از اعضای اصلی خود یعنی روسیه را حذف و به "جی هفت" تغییر نام پیدا کرد . 

بدنبال این تنش ها ، در نشست هسته ای نیز ترس های تلویحی فراوانی درباره احتمال درگیری هسته ای قدرت های بزرگ با یکدیگر وجود دارد  . با ادامه یافتن اصطکاک های جئوپلتیکی ، اقدامات دیگری نیز برای آمادگی مقابله هسته ای توسط برخی کشورها ودر مناطق خاصی در حال طراحی است . 

ناتو با سرعت به تکمیل ساخت سپر دفاع موشکی خود برای محافظت از کشورهای اروپایی ادامه میدهد . اسپانیا نیز به توسعه طرحی با عنوان "‌طرح دفاع موشکی بالستیک " مشغول است . این سامانه یکی از سامانه های دفاعی آمریکاست که به ادعای مقامات این کشور برای مقابله با هرگونه تهدید از سوی ایران تعبیه شده است . 

بطور کلی مقامات غربی عنوان کرده اند که ناوشکن ها و سامانه های دفاع موشکی در این مناطق با هدف مقابله با تهدید  احتمالی از سوی ایران طراحی و عملیاتی شده اند . این موضوع در رسانه های غربی و در هجمه های گسترده تبلیغاتی آمریکا علیه ایران موکدا بیان می شود . 

در حقیقت بسیاری از کشورهای اروپایی از سامانه دفاع موشکی به عنوان ابزاری برای قدرت نمایی در جنگ هسته ای خود استفاده می کنند . مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای 5+1 در جریان است و تاکنون نیز پیشرفت های چشمگیری داشته است . 

بعلاوه بازرسی های مکرر نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی نشان میدهد که فعالیت در این نیروگاه ها به شکل صلح آمیز بوده و دارای اهداف نظامی نیست . مقامات دولتی تهران نیز بارها ادعای غرب و بخصوص واشنگتن را مبنی بر تلاش برای ساخت سلاح اتمی رد کرده اند . 

به گفته دولت ایران ،‌ کشور نیازی به سلاح اتمی ندارد چراکه چنین کاری از منظر اعتقادی با آرمان ها و عقاید ایرانیان مغایرت دارد . بعلاوه اینکه در سیاست های کلی "جمهوری اسلامی" برنامه ای برای تجاوز یا تهدید علیه سایر کشورها وجود ندارد تا برای اجرای آن به تسلیحات اتمی نیاز شود . 

در انتهای این مقاله آمده است : سامانه دفاع موشکی میان روسیه و ناتو که در سال 2010 در لیسبون آغاز به فعالیت نمود اخیرا از سوی پنتاگون به حالت تعلیق درآمده است . پنتاگون علت این اقدام را عملکرد اخیر مسکو در اوکراین اعلام کرده است . 

بر اساس تازه ترین بررسی منتشر شده توسط موسسه دانشمندان آمریکایی ،  روسیه طی شش ماه بیش از 26 سامانه پرتاب موشکی را راه اندازی کرده است که با احتساب لانچرهای نصب شده قبلی به تعداد 498 میرسد . ارتش روسیه همچنین طی ماه های اخیر رزمایشهای گسترده ای با حضور 10 هزار سرباز برگزار کرده است  . 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار