سازمان ملل ضمن محکوم کردن خشونت علیه امدادگران، سال گذشته میلادی را مرگبارترین سال برای امدادگران بین‌المللی توصیف کرد.

سازمان ملل ضمن محکوم کردن خشونت بی‌سابقه علیه امدادگران بین‌المللی، سال ۲۰۲۳ را مرگبارترین سال برای امدادگران توصیف کرد.

طبق گزارش وبگاه «فرست پست»، در سال ۲۰۲۳، تعداد بی‌سابقه ۲۸۰ امدادگر که اکثراً در غزه بودند، کشته شدند.

سازمان ملل همچنین هشدار داده است که سال ۲۰۲۴ احتمالاً تعداد تلفات امدادگران بیشتر از سال ۲۰۲۳ خواهد بود و از جامعه بین‌الملل خواست تا اقدامات بیشتری را برای محافظت از امدادگران انجام دهند و عاملان این جنایات را مسئول بدانند و محاکمه کنند.

«جویس مسویا» سرپرست دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) در روز جهانی بشردوستی در بیانیه‌ای اعلام کرد «عادی‌سازی خشونت علیه امدادگران و عدم پاسخگویی غیرقابل قبول، خلاف وجدان و تاحد زیادی برای عملیات‌های امدادی در هرمکانی مضر است».

در ادامه این بیانیه آمده است «با کشته شدن ۲۸۰ امدادگر در ۳۳ کشور در سال گذشته، سال ۲۰۲۳ مرگبارترین سال ثبت شده برای جامعه بشردوستانه جهانی بود.»

تعداد تلفات امدادگران در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با کل سال ۲۰۲۲، افزایش ۱۳۷ درصدی داشته است. در سال ۲۰۲۲، ۱۱۸ امدادگران کشته شدند.

این آمار و ارقام با استناد به پایگاه داده امنیتی امدادگران است که از سال ۱۹۹۷ تاکنون، اطلاعات مربوط به تلفات امدادگران را رهگیری می‌کند.

سازمان ملل اعلام کرد که بیش از نیمی از مرگ و میر امدادگران در سال ۲۰۲۳ یا همان ۱۶۳ مورد به امدادگرانی مربوط می‌شود که در سه ماهه اول جنگ غزه در حملات هوایی رژیم صهیونیستی کشته شدند.

طبق این گزارش، سودان جنوبی که درگیر جنگ داخلی است و سودان که از آوریل ۲۰۲۳ درگیر جنگ میان دو ژنرال است دو مکان بسیار ناامن برای امدادگران بین‌المللی محسوب می‌شود که به ترتیب ۳۴ و ۲۵ امدادگر در سال ۲۰۲۳ در این دو کشور کشته شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار