پایگاه خبری "انباءمسکو" در مقاله ای به معضل‌های برگزاری انتخابات در کشورهای عربی پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری "أنباءمسکو" در مقاله‌ای به قلم "عامر راشد" به چالش‌های برگزاری انتخابات در کشورهای عربی که هم‌اکنون دربرخی کشورها در حال برگزاری است، پرداخت .

نویسنده این مقاله می‌نویسد : توسل به صندوق‌های رأی در چرخش قدرت از اصول دموکراتیک و انتخاب مردمی آزادانه به شمار می‌رود . اما اجرای این اصل از اصول دموکراتیک به خودی خود در کشور‌های عربی مشکل‌زا است ؛ چراکه انتخابات در سایه بحران های سیاسی شدید و درگیری‌های داخلی و نیز وجود بی‌اعتمادی گسترده به سلامت در روند انتخابات برگزار می‌گردد.

پس از انتخابات ریاست جمهوری الجزایر که در آن عبدالعزیز بوتفلیقه برای بار چهارم به ‌عنوان رییس جمهور الجزایر انتخاب شد ، توجه‌ها به انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان و نیز انتخابات پارلمانی عراق در 30 همین ماه و نیز انتخابات ریاست جمهوری مصر در 26 ماه آینده و نیز انتخابات ریاست جمهوری سوریه در ماه ژوئیه پیش‌رو دوخته شده است.

مسأله ای که در تمامی این کشورها مشترک می‌باشد این است که همه این انتخابات‌ها در سایه‌ای از بحران‌های سیاسی و درگیری‌های داخلی که (هرکدام در شدت و ضعف با یکدیگر متفاوت هستند) و و وجود انتقادات نسبت به قوانین انتخاباتی که روند انتخابات را ساماندهی می کند و تردیدها در این باره که نتایج صندوق‌های رأی آیا ضامن کاهش درگیری‌ها هست یا نه و نیز آیا متضمن رفتن به سمت مسیری دموکراتیک در سطوح قابل قبول که مانع رشد بحران‌ها و یا بوجود آمدن بحران‌های دیگری خارج از کنترل می‌گردد یا خیر ، با یکدیگر مشترک هستند.

اما اوضاع در لبنان با وجود آنکه نظام سیاسی در این کشور متفاوت است و –معادلات سیاسی –فرقه‌ای و بحرانها  و روابط خارجی و نوع و میزان آن بر روند انتخاب رئیس جمهور جدید که از جانب پارلمان لبنان طبق قانون اساسی این کشور، معرفی می گردد، متفاوت‌تر است.

سمیر جعجع نامزد رسمی حزب "نیروهای لبنانی" از سوی احزاب جریان 14 مارس که وی به آن منتسب می‌باشد موردحمایت قرار نگرفته ، و در گروه دیگر هم،  در جریان 8 مارس میشل عون به عنوان نامزدی که از جانب حزب الله پشتیبانی می‌شود، است.

اما انتخابات لبنان با دشواریهای دیگری که بخاطر مسائل فرقه ای که مانع پیشرفت به سمت نظامی پارلمانی واقعی و دموکراتیک بوده نیز درگیر می‌باشد.

اما عراق نیز نمونه دیگری از دشواریهای  انتخابات است . بیش از 100 حزب و ائتلاف سیاسی در انتخابات پارلمانی پیش‌رو عراق شرکت می‌کنند و بسیاری از احزاب برای ساخت ائتلافات جدید برای محاصره کردن نوری المالکی در تلاش هستند تا در حاشیه آن به تصفیه حساب میان نیروهای مخالف و درگیر بپردازند.

اما در مصر نیز سوریه نیز برگزاری انتخابات در سایه درگیری‌های داخلی با دشواریهای متعددی مواجه است.

اما آنچه می‌توانی بگوئیم این است که  انتخابات به خودی خود هدف نمی‌باشد ؛ بلکه آن یک اصلی اساسی از اصول دموکراتیک می‌باشد که به هدف خود نمی‌رسد ؛ مگر در سایه اجماع ملی و توقف خشونت‌ها.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار