خیرالله تقیانی‌پور در نشست نمایش "طروپ و طرب":

"وزیر ارشاد" هیچ دقتی به نام سال جدید ندارد

خیرالله تقیانی‌پور در نشست نمایش "تور و طرب" مطرح کرد :"وزیر ارشاد" هیچ دقتی به نام سال جدید ندارد و حتی بودجه تئاتر را 25 درصد کم کرده است.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران، صبح امروز نشست رسانه‌ای نمایش "طروپ و طرب" با حضور خیرالله تقیانی‌پور، جواد نوری و علی سلیمانی در سالن کنفرانس مشاهیر برگزار شد.

خیرالله تقیانی‌پور در ابتدا گفت: نمایش "طروپ و طرب" درباره سوگلی حرم ناصرالدین شاه است که قرار است جشنی را برگزار کند که در آن یک گروه مطرب دعوت شدند که در این گروه افرادی هستند که سن زیادی دارند اهالی آن شهر بر آن می‌آیند که عمق رمز و راز جاودانگی آنها را پیدا کند.

جواد نوری در ادامه افزود: این نمایش با توجه به شیوه‌های نمایش‌های آیینی کار شده است که در آن تکنیک‌های سیاه‌بازی، تخت حوضی، زن‌پوشی و به تکنیک نمایش‌های تعزیه در آن استفاده شده که امیدوارم کارشناسان در شناساندن تکنیک‌های نمایش‌های ایرانی بتوانیم رویکردی در این‌گونه نمایشی به وجود آوریم.

خیرالله تقیانی پور عنوان کرد: معمولا در این‌گونه نمایش‌ها موضوعی را دست‌مایه پرورش داستان قرار می‌دهد و تمام سعی در آن می‌شود تا یک اثر در این داستان لحاظ شود، در این نمایش ما به مجالس زنانه تمرکز کردیم که این‌گونه نمایشی اطلاعات بسیاری را در اختیار ما قرار داد و در انتخاب بازیگران سعی شد بازیگرانی انتخاب شوند که مایه طنازی را در خود دارند.

جواد نوری تصریح کرد: ما تمام تلاش خود را کردیم تا یک نمایش کمدی روی صحنه ببریم که تبدیل به لوده نشود، بسیاری از لحظات تماشاگران از بازیگران می‌خواهند که بار کمدی نمایش زیاد شود اما معتقدم بازیگر باید در خدمت نمایش باشد و نه در خدمت تماشاگر.

وی ادامه داد: در بخش اول قصه اتفاقی برای سوگلی نمایش نمی‌افتد و نمایش به صورت رئال اجرا می‌شود، اما در ادامه فضای نمایش تغییر کرده و به صورت رئال نزدیک می‌شود. کار در ابتدا به صورت کارگاهی فکر و سپس به متن درآمد که البته به آن هم بسنده نشد و در ادامه آن تقیانی‌پور براساس انتخاب بازیگر قسمت‌هایی از نمایش را تغییر و اصلاح کرد.

خیرالله تقیانی‌پور گفت: "تعبیر یک رویا" هنوز تسویه نشده و "طروپ و طرب" برایش سقف قیمتی نمایش مشخص نشده و جالب است که در سالی که به فرهنگ نام گرفته 25 درصد از بودجه تئاتر کم شده است.

نمایش "پری" رکورد سالن سنگلج را زد و تعبیر یک رویا رکورد فروش قشقایی در سال 92 را کسب کرد.

علی سلیمانی بازیگر نمایش در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه تئاتر شهر از قطب نمایشی بودن درآمده که آن را به فال نیک باید گرفت، بنده آدم خوش بینی هستم و از بدبینی دیگران خسته شده‌ام و فکر می‌کنم خوش‌بینی بهتر از این حالت منفی است.

تدوین یک قانون همه جانبه و استاندارد برای وضع عوارض برای محصولات و خدماتی که سلامت جسمی و روانی افراد جامعه را تهدید می‌کند ضروری است. 


تقیانی پور وقتی متن را به من پیشنهاد کرد دیدم قضای کار هنری است و همواره وقتی که با دوستان کم تجربه مواجه میشوم در ابتدا به نوع نگاه ان‌ها توجه می‌کنم.

خیرالله تقیانی‌پور در ادامه افزود: ما تاکید داریم که قراردادمان جزء تعهدات جشنواره‌ها ی آیین سنتی است. ولی مبلغ آن معلوم نیست. بخشی از نمایش‌نامه‌ی تور و طلب به دوره‌ی ناصرالدین شاه برمی‌گردد. والبته سرکی هم به حرم‌سرای وی میزنم.

این نویسنده عنوان کرد: بداهه پایه و اساس نمایش‌های رو حوضی نیست و ما سعی کردیم نیش و کنایه‌هایی عمدا و هدایت شده بزنیم و اصلا تمایلی نداشتیم که به هر قیمتی از تماشاچی خنده و واکنش بگیریم. 


جواد نوری عنوان کرد: تبلیغات در تئاتر کمتر شناخته شده، و اگر فکر می‌کنید از طرف نهادها و ارگان‌ها حمایتی صورت می‌گیرد به هیچ وجه این گونه نیست، که این امر با توجه به سخنان مقام معظم رهبری به مدیریت جهادی احتیاج دارد.
 
علی سلیمانی در ادامه نشست درباره مسئله بازدید در نمایش‌های ایرانی گفت: هر بازیگر نگرش و فلسفه‌ی وجودی خود را دارد و فلسفه‌ی وجودی من در انتخاب همسر به تکامل شخصیت و جوی خودم برمی‌گردد. 


وی ادامه داد: در نقد، اولین کارکرد از تماشاگر سهم قصه است. و بنده در تئاتر شهر نمایش‌هایی دیدم که تماشاگران قصه‌ی آن را نمی‌توانند روایت کنند؛ که  این ضعف بازیگر راوی قصه در جزییات و کارگردان راوی ان در کلیات است. متأسفانه همکاران بنده در بحث پژوهش کمتر توجه می‌کنند و بیشر به مسائل اقتصادی توجه می‌کنند.

خیرالله تقیانی پور در انتها عنوان کرد: در نمایش "تعبیر یک رویا" به عنوان کارگردان اثر پول کمتری از دیگر عوامل گرفتم. وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی گویی آشنایی با تئاتر ندارد، و هیچ دقتی به نام سال جدید نکرده و 25 درصد بودجه تئاتر را کم کرده است، و معتقدم این آقای وزیر در تعویق فرهنگ جایی برای تئاتر قائل نیستند. فکر می کنم اقتصاد مقاومتی خیلی زودتر به عرصه تئاتر راه پیدا کرده و با این اوصاف تا سال 95 برای اجرا باید به سالن‌ها پولی هم داد. 
 


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار