تبریز/

کاهش کیفیّت خاک از عوارض پَسرفت دریاچه ارومیه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: باقی ماندن اراضی غیر قابل کشت، شور شدن آب چاه ها و کاهش کیفیّت خاک از عوارض پَسرفت دریاچه ارومیه است.

ایوب ایرانی فام در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: توسعه آبیاری قطره ای برای حفظ باغات شهرستان های حوزه دریاچه ارومیه را می توان راهکاری تاثیرگذار در کاهش مصرف آب در حوزه این دریاچه قلمداد کرد.

وی تشریح کرد: آذرشهر، اُسکو، ملکان، عجب شیر، شبستر، تبریز و بُناب در حوزه دریاچه ارومیه قرار دارند.

ایرانی فام ادامه داد: تلاش برای حفظ شرایط موجود از برنامه های اصلی کارشناسان بوده و توسعه و افزایش سطح زیرکشت در این شهرستان ها امکانپذیر نیست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: جایگزینی باغات و استفاده از گیاهان مقاوم به شوری و کم آبی از راهکارهای پیشنهادی کارشناسان به بهره برداران است.

وی افزود: کاهش سطح زیرکشت پیاز در شهرستان های حاشیه دریاچه ارومیه و جایگزینی محصولاتی نظیر کلزا، گلرنگ و زیره با نیازهای آبی کم برای زراعت در این شهرستان ها قابل اجرا خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی متذکر شد: توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی که نیاز آبی خیلی کمی دارند و یا توسعه گاوداری های سنّتی برای حفظ درآمد و جلوگیری از مهاجرت از دیگر برنامه های اجرایی در مناطقی است که امکان کشت و زرع وجود ندارد.

ایرانی فام تاکید کرد: تمامی این فعالیت ها، حفظ کشاورزی در حاشیه دریاچه ارومیه را به دنبال خواهد داشت.
 
انتهای پیام/س
برچسب ها: کاهش ، کیفیّت ، خاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.