کم تحرکی، عادات بد غذایی، مصرف دخانیات، استرس همگی مربوط به رفتار و سبک زندگی مردم است و به وسیله توانمند سازی خود مردم می توان از این رفتارها پیشگیری کرد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، مراسم نمادین آغاز هفته سلامت صبح امروز در یکی از مدارس منطقه 6 شهرداری تهران با حضور مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش برگزار شد.

در این مراسم، دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: امروز به عنوان روز توانمندسازی نوجوانان و جوانان نامگذاری شده و هفته سلامت فرصتی است تا در مورد مشکلات و مسائل سلامت مردم، گفتگویی با مردم داشته باشیم.

وی با اشاره به این که هر فردی که متولد می شود، امکان بالقوه 85 سال زندگی مفید و سالم دارد، گفت: ولی در کنار آن سلامت مردم با بیماری های واگیر و غیر واگیر، و آسیب های اجتماعی به خطر می افتد. حوزه آسیب های اجتماعی شامل فقر و جهل البته بسیار گسترده بوده و نیاز به اطلاع رسانی وسیعی با مشارکت بخش های مختلف دارد. البته رفتار مردم نیز سیر بیماری ها را در آنها کمتر یا بیشتر می کند. کم تحرکی، عادات بد غذایی، مصرف دخانیات، الکل و استرس همگی مربوط به رفتار و سبک زندگی مردم است و به وسیله توانمند سازی خود مردم می توان از این رفتارهای نادرست پیشگیری کرد.

دکتر سیاری با تاکید بر نقش تغذیه صحیح در پیشگیری از بیماری ها، خاطرنشان کرد: 18 درصد نوجوانان در ایران با اضافه وزن دست به گریبان هستند. معضلی که به تبع آن باید منتظر افزایش فشار خون، افزایش قند خون، سرطان و سکته های زودرس مغزی و قلبی بود.

وی تاکید کرد: یکی از عوامل خطر برای سلامت افراد مصرف سیگار، مواد مخدر صنعتی و الکل است. بخصوص در کسانی که به دنبال زیبایی و تناسب اندام از طریق بدن سازی هستند، مثلثی به نام مثلث مرگ مطرح است. این مثلث از ماهواره، آرایشگاه های زنانه و سالن های بدن سازی تشکیل شده و افراد جوان را به استفاده از مواد صنعتی افزایش دهنده انرژی می کشاند.

در ادامه این مراسم اسفندیار چهاربند، مدیر کل آموزش و پرورش استان تهران نیز گفت: نام گذاری هفته اول اردیبهشت ماه به نام هفته سلامت حاکی از اهمیت این مقوله در سیاست های کل کشور است. بعد از شبکه خدمات نظامی و امنیتی، دو شبکه بزرگ دیگر به آحاد مردم ارائه خدمات می کنند. آموزش و پرورش که حق شهروندی را با رعایت برابری و عدالت و با حفظ کیفیت به همه افراد واجب التعلیم ادا می کند و شبکه بهداشت و درمان.

وی با بیان این که در بودجه دولت این دو دستگاه سهم قابل توجهی را از منابع مالی کشور به خود اختصاص داده اند، گفت: اهمیت این دو حوزه به شاخص توسعه انسانی در جوامع مربوط است، به طوری که هر کشوری در راستای توسعه یافتگی باید به این دو مولفه اهمیت دهد. ضمن این که هر دو بخش آموزش و سلامت وابستگی متقابل به هم دارند به طوری که هر چه سطح آموزش بالا باشد، تاثیر آن روی بخش سلامت بیشتر خواهد بود.

چهاربند تاکید کرد: باید بدانیم که ایجاد رفتارهای مرتبط با سلامت در کودکان تبدیل به عادت در آنها شده و توانمندی را در این گروه و در سالهای بعدی افزایش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تعلیم و تربیت یکی از اهدافمان تربیت بدنی و سلامت است تا نسل آینده با حفظ سلامتی، از قابلیت های دوران تحصیل نیز استفاده کند. بی توجهی به مقوله سلامت در کوتاه مدت و درازمدت هم برای فرد تبعاتی به دنبال دارد و هم برای جامعه. به همین خاطر است که تاکید می کنیم دانش سلامت متناسب با علم روز در برنامه های درسی گنجانده شود.

دکتر مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و بهداشت وزارت آموزش و پرورش نیز در ادامه توضیح داد: موضوع آموزش و پرورش و بهداشت به عنوان یک وظیفه عمومی در قانون اساسی کشور گنجانده شده است. آموزش و پرورش با وجود 2 میلیون 300 هزار دانش آموز، 95 هزار آموزشگاه و یک میلیون همکار فرهنگی ظرفیت بسیار خوبی را برای توسعه کشور فراهم کرده است و بحث بهداشت نیز از جمله مسائلی است که به طور محوری مورد توجه آموزش و پرورش قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در تحلیل محتوای کتب درسی وزارت آموزش و پرورش باید گفت افتخارآمیز است که این وزارتخانه به این حد در کتب درسی مقاطع ابتدایی و متوسطه به بحث بهداشت فردی و عمومی و افزایش سواد بهداشتی دانش آموزان اهمیت داده است. این ظرفیت زمینه بسیار خوبی را برای افزایش سواد سلامت مردم نیز فراهم کرده است.

دکتر حمیدی خاطرنشان کرد: سواد سلامت موقعی معنا دارد که به رفتار تبدیل و عملیاتی شود. امروزه غربالگری، شناسنامه سلامت و پروژه های مختلف در همین زمینه، فعالیت های دفتر سلامت آموزش و پرورش را نشان می دهد و هر چه ارتباط بین آموزش و پرورش و وزارت بهداشت بیشتر شود، این فعالیت ها معنادار تر خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار