جدایی طلبان شرق اوکراین اعلام کردند تا زمانی که کیف به خواسته های آنها عمل نکند، ساختمان های دولتی را ترک نمی کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی دویچه وله،جدایی طلبان شرق اوکراین اعلام کردند تا زمانی که کی یف به خواسته های آنها عمل نکند، ساختمان های دولتی را ترک نمی کنند.

 جدایی طلبان طرفدار روسیه از تن دادن به مفاد توافق بین المللی که اوایل این هفته در ژنو حاصل شد و ترک کردن ساختمان هایی که اشغال کرده اند، خودداری می کنند.

دولت کیف می‌گوید برای بیرون راندن جدایی طلبان از این ساختمان‌ها، -دستکم طی مراسم عید پاک- از نیروی نظامی استفاده نمی کند.

به گزارش خبرنگار این شبکه، جدایی طلبان در شهر اسلویانسک، مراسم عید پاک را جشن گرفته اند. اوضاع آرام به نظر می رسد اما فعالان می گویند تا زمانی که کیف به خواسته آن‌ها برای برگزاری همه پرسی منطقه ای تن ندهد، بر موضع خود می مانند. 

یکی از نیروهای جدایی طلب می گوید:«اول ما به همه پرسی نیاز داریم تا روشن شود که آیا ما می توانیم یک جمهوری مستقل باشیم یا نه. اگر کسی نمی تواند با این موضوع کنار بیاید، مشکل ما نیست».

این کشمکش همچنان بر روابط غرب و روسیه سایه افکنده است. "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در تلویزیون دولتی این کشور گفت امیدوار است اوضاع بهبود یابد.

وی گفت:«به نظر من هیچ چیز نمی تواند مانع از عادی شدن روابط و همکاری عادی شود».

اما در زمانی کوتاه پس از این مصاحبه مسکو اعلام کرد نیروهایش را در مرز اوکراین تقویت کرده است.

در همین حال ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا تلاش های خود را برای متقاعد کردن فعالان شرق اوکراین به تبعیت کردن از توافق ژنو شروع کرده اند.

"کریستین شونن برگر" ناظر این سازمان گفت:«ما تماس هایی با افراد مستقر در ساختمان های اشغال شده  گرفته ایم. اما تا اکنون عزم سیاسی برای خروج از این بحران وجود ندارد. ایجاد این عزم سیاسی، مسئولیتی است که ما اکنون برای خود متصور هستیم. اینکه این افراد درک کنند که بهترین گزینه برای آنها خروج از این ساختمان ها است». 

معترضان در شرق اوکراین می گویند توافق ژنو، معترضان کیف را نیز ملزم می کند از چادرهای خود در میدان استقلال بیرون آیند و به خانه هایشان بازگردند اما آن‌ها نیز از این کار خودداری کرده اند.

معترضان در پایتخت اوکراین اعلام کرده اند تا انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده در مواضع  خود باقی می مانند. هنوز در هیچ یک از دو طرف نشانه انعطاف دیده نمی شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار