کارگردان «آژانس شیشهای» یادآور شد: نقد این موضوع که چرا این مقطع زمانی را انتخاب کردم وظیفه منتقدان انقلابی است؛ البته من به عنوان یک هنرمند حس کردم که نیاز به نوعی عقلانیت داریم و این عقلانیت را در چمران که هم عقل داشت و هم قدرت دیدم.
وی اظهار داشت: سکانداران سینما امروز فراموش کردند که ما باید نسبت به برخی موارد حساس باشیم. اینکه امسال از سوی رهبر انقلاب سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است بسیار مهم است و خدا کند دوستان فقط با یک ابلاغیه و بخشنامه مسائل را تمام نکنند.
نباید از تحلیل جریان سینمای انقلاب و دفاع مقدس ترسید
حاتمی کیا با اشاره به اینکه خودش را از مدافعین انقلاب میداند افزود: دنیای آرمانی و جامعه آرمانی همیشه دشمنهای بزرگی دارد اما باید ببینیم که این واقعیت امروز در کجای سینمای ما جلوه دارد. فیلم "چ" از نظر من بازگشت به انقلاب است و اگر سینماگران سراغ این بحثها نروند و سراغ این حوزهها نروند معتقدم سینمای ما لطمه میبیند.
وی با بیان اینکه متاسفانه چمران و مسائلی از این دست، دغدغه افراد نیست، افزود: آنها طوری درباره چمران صحبت میکنند که گویی در حال صحبت از مسئلهای در کوبا هستند، در حالی که ما از کشورمان صحبت میکنیم، کشوری که تصورمان این بود به محض باز شدن درهای مذاکره به سرعت مشکلات حل میشود، ولی می بینیم که اینگونه نیست.
حاتمی کیا ادامه داد: سینمای ما باید این انرژی را داشته باشد که این موضوعات برایش مسئله باشد.
این کارگردان گفت: ما امروز آنقدر تشکیلات و نهادهای مختلف داریم که هر کسی هر پروژهای که دارد میتواند بسازد. یعنی اگر ما را به فارابی راه ندهند میتوانیم به سازمان تبلیغات یا حوزه هنری برویم. اینکه برخیها میگویند به خاطر مشکلات و یا سخت گیریها عطای کار را به لقایش بخشیدیم درست نیست.
وی در ادامه با اشاره به جشنواره فیلم فجر در سال گذشته و همچنین برنامههای فرهنگی در سال ۹۳ گفت: امروز باید بنشینیم و با برگزاری سمینارها و نشستها و تحلیلها ببینیم چه اتفاقی دارد در عرصه فرهنگ میافتد. اتفاقی که در جشنواره فیلم فجر افتاد من را بسیار ناراحت کرد و من وظیفه داشتم آن حرفها را بزنم.
حاتمی کیا با اشاره به اینکه یک فیلمساز حق دارد که با فیلمهایش حرفهایش را بزند، عنوان کرد: زمانیکه من فریاد میکشم نشانه یک اتفاق است اما متاسفانه گروهی در پاسخ فریاد و اعتراض من میگویند تو چرا معترض هستی. تو که در طی این چند سال حسابی خوردهای و بردهای.
کارگردان فیلم از "کرخه تا راین" با اشاره به اینکه معتقد به سینمایی است که رابطه تنگاتنگی با مردم دارد گفت: سینمایی که با مردم است ماندگار است و انتظار دارم دوستان این حرف من را تحلیل کنند.
وی ادامه داد: مسئولین فرهنگی همیشه عقبتر از ما و سینماگران بودند و ما همیشه با دغدغه فیلم ساختیم و این نگرانی را داشتیم که مبادا مانع ما شوند اما مسئولان همیشه از این میترسیدند که نکند یک اثر سینمایی برای آنها دردسر ایجاد کند.
حاتمی کیا افزود: خوشحالم از اینکه مسئولان سینمایی جدید قرار است کار تازهای کنند و ناگفتهها را بگویند امروز باید جریان سینمای انقلاب و دفاع مقدس تحلیل شود و از این امر نترسیم.
وی در ادامه افزود: من همراه چند نفر از دوستان دیگر در زمان جنگ لباس رزمندهها را پوشیدیم کسانیکه بسیاری از آنها شهید شدند از میان انها امروز من فیلمساز شدهام و گروهی دیگر از دوستان تهیه کننده و باید مراقب باشیم که چه جوابی در آینده به شهدا باید بدهیم و نباید دچار خودباختگی شویم.
حاتمی کیا با اشاره به عملکرد خوب جواد ظریف وزیر امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور در سیاست خارجی گفت: مدیریت سیاسی و حوزه دیپلماسی با مدیریت جریان فرهنگی متفاوت است زیرا یک دیپلمات میآموزد که حتی در یک جا لبخندی بزند و یا حرفی بزند که قلبا قبول ندارد اما در فرهنگ همیشه باید صداقت باشد و نمیتوان با زبان دیپلماسی رفتار کرد.
وی ادامه داد: امروز فیلمسازان بسیاری هستند که دلشان میخواهد فیلم بسازند و دغدغه انقلاب دارند اما زمانیکه مجال به آنها داده نمیشود فیلمساز انقلابی حس غربت میکند. حس غربت این نیست که به یک فیلمساز جایزه داده شود یا نه.
وی با اشاره به لزوم تحلیل جشنواره فیلم فجر گفت: امروز وقت آن است که جشنواره فیلم فجر را بررسی کنیم و ببینیم آیا این جشنواره برای فجر انقلاب است یا خیر و آیا تمامی فیلمهای ساخته شده در قالب این جشنواره قرار میگیرند.
کارگردان کشورمان با بیان اینکه غایت نگاه دوستان اسکار است، اظهار داشت: این در حالی است که مهندسی ما با این نگاه همراه نیست؛ به عبارت دیگر فیلمهایی که به اسکار میفرستیم از جنس دفاع مقدس و انقلاب نیست و مشکلم در سینما این است؛ اعتقاد دارم باید مهندسی فرهنگی در کشور ایجاد شود.
حاتمی کیا در خصوص اهداف جشنواره ها اظهار داشت: تمامی مراسمها و جشنوارههای سینمایی جوایزشان را هدفمند میدهند و زمانیکه در اسکار فیلم ضعیفی مانند "۱۲ سال بردگی" جایزه میگیرد یعنی اینکه باید فیلمسازان این نگاه را داشته باشند و همچنان درباره تبعیض نژادی فیلم بسازند.
وی با بیان اینکه تا به حال به جشنواره عمار نرفتهام، افزود: دلیل اینکه عمار احساس میکند در جشنواره فیلم فجر جایی ندارد، چیست؟ متاسفانه این موضوعات در کشور مطرح نیست؛ همچنین وقتی به اختتامیه برلین رفتم متوجه شدم که اصلا جریان ما در آن جایی ندارد.
کارگردان کشورمان با بیان اینکه عدهای از همکارانم همانند مسئولان وزارت خارجه صحبت میکنند، افزود: برخی از سینماگران میگویند که ما نیازمند رابطه با غرب و آمریکا هستیم؛ در حالی که هنوز نیاز داخل را پاسخ ندادهایم. هنوز کسی نمیتواند بگوید چرا فیلمهای ده نمکی فروشهای میلیاردی دارد و هر دفعه مسئلهای را در این خصوص مطرح کردهاند؛ گاهی گفتهاند چون بازیگرانی آنچنانی داشت، گاهی گفتهاند چون این فیلمش ادامه دهنده فیلم قبلی بوده است؛ در حالی که اینگونه نیست و تا زمانی که تحلیل درستی از بیرغبتی مردم به سینما نشود، دهنمکی را فردی تکیافته میدانند و انواع حرفها را به وی وارد میسازنند.
وی گفت: به خاطر یک بغض و مسئله سیاسی و حال عقبه دهنمکی چرا جلوی این فرد را میگیرید و تحلیل نمیکنید؛ معتقدم بخشی از موفقیت دهنمکی به خاطر غریب الغربا بودنش، است.
حاتمی کیا با بیان اینکه وقتی وارد سینمای دفاع مقدس نمی شویم و آن را تحلیل نمی کنیم، باید بگوییم که سینمای جشنواره ای زنده باد، افزود: چرا که این سینما با کمترین هزینه فیلم می سازد و حتی سازندگانش میتوانند با تور به کشورهای دیگر هم سفر کنند؛ در حالی که ما با این کار سینما را ویران کردهایم. چه تعداد از بزرگان سینمای جشنوارهای عاقبت به خیر شدهاند؟ بسیاری از آنها نه در کشورهای دیگر جایی برای ماندن دارند و نه دیگر توانایی برای ساخت فیلم در کشور را دارند.
به دنبال ساخت فیلم "عملیات بیت المقدس" هستم
وی با اشاره به بیستم فروردین سالروز شهادت شهید آوینی گفت: امروز جای آوینی بسیار خالی است. وی فردی بود که مانند یک فانوس دریایی ما را در میان امواج متلاطم راهنمایی و هدایت میکرد. آوینی منشوری بود که نورهای مختلفی از خود ساطع میکرد. وی از مسیرهای مختلف عبور کرده بود و اهل طریقت بود.
حاتمی کیا با انتقاد از کسانی که آوینی را قاب کرده میبینند گفت: آوینی از مسیرهای مختلفی گذر کرده بود و برای شناخت وی باید عقبه و مسیری که وی طی کرد را ببینیم و بشناسیم اما متاسفانه فرهنگ رسمی آوینی را در قابهای خودش قرار میدهد و مسیرها را نمیبیند.
وی با اشاره به نگاه آوینی به مسئله فرهنگ و هجمه فرهنگی گفت: او معتقد بود که برای مقابله با فرهنگ دیگران باید مانند یک دیدهبان بر قله کوه ایستاد نه اینکه به درون اتاقها آمد و در را بست. آوینی نگران فرهنگ بود و سالها قبل از ماهواره نگران ماهواره بود.
حاتمی کیا آفت سینمای کشور را دشمن سازی دانست و افزود: زمانیکه یک فیلمی ساخته میشود و در آن نشان داده میشود که ایرانیها دروغگو هستند و بعد این فیلم در اسکار جایزه میگیرد چرا من نباید اعتراض کنم و حرف حق را بزنم مگر خط مشی من را اسکار تعیین میکند.
وی با اشاره به لزوم نوگرایی در سینما و تلویزیون گفت: متاسفانه سینما و تلویزیون میخواهد همه را شبیه هم کند درحالیکه آوینی معتقد بود باید به دنبال نوگرایی برویم.
وی خاطرنشان کرد: من با آوینی نه تنها درباره مسائل فرهنگی و هنری بلکه درباره مسائل شخصیام نیز مشورت میکردم و امروز دلم برای او تنگ است و جای وی را به عنوان یک ژنرال فرهنگی بسیار خالی میبینم.
حاتمی کیا در پایان در خصوص برنامه آینده خود گفت: دوست دارم تا در فرصت ممکن فیلم "عملیات بیت المقدس" را بسازم.
انتهای پیام/اق
اشکالات ناشی از جا افتادگی حروف به دلیل طولانی بودن مطلب بود و اصلاح شد.