از زمان واگذاری ساخت آزادراه تهران-شمال به بنیاد مستضعفان حدود 18 سال میگذرد، در این مدت قطعه 4 با پیشرفت 97 درصدی در دولت قبل افتتاح شد و ساخت قطعه یک نیز از مرز 40 درصدی عبور کرده است.
عباس آخوندی مردادماه سال گذشته بهعنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم با تاکید بر اینکه یکی از اولویتهای کاریام آزادراه تهران-شمال است به تسنیم گفته بود: «مهمترین بحث این پروژه مباحث مربوط به ساختارهای مدیریتی و سرمایهگذاری است. آزادراه تهران-شمال جزو پروژههایی خواهد بود که به آن توجه میکنم و در دوران مسئولیتم این پروژه افتتاح خواهد شد.»
آخوندی چند روز بعد یعنی 29 مردادماه در حاشیه مراسم معارفه بهعنوان وزیر راه و شهرسازی بر ساخت آزادراه تهران-شمال تا پایان عمر دولت تدبیر و امید تاکید کرد.
اما حدود 2 هفته بعد آخوندی عازم قطعه یک آزادراه افسانهای شد تا از نزدیک در روند ساخت این پروژه قرار گیرد. وی پس از گفتوگو با مجری چینی این قطعه و مشاور پروژه، بازدیدی حدود 5 ساعته از آزادراه داشت؛ بازدیدی که با حواشی خاصی همراه شد.
وزیر راه و شهرسازی اما در پایان این بازدید اولین اظهارنظر رسمی خود در خصوص زمان ساخت آزادراه تهران-شمال را اینگونه تصحیح کرد: «اعلام زمان ساخت و بهره برداری از آزادراه تهران-شمال وعدهای بی پشتوانه خواهد بود. از نظر فنی انجام پروژه تا چهار سال آینده امکان پذیر است، اما مسئله مهم حل مسائل مالی و تامین آن است.»
وی همچنین تاکید کرد: «منتظر گزارش کارشناسان و مشاوران هستیم و این گزارش مبنای تصمیم گیری در خصوص آینده آزادراه تهران-شمال خواهد بود و پس از آن می توانم حرف درستی در این رابطه بزنم. تا وضعیت مسائل مالی و حقوقی بین دولت و بنیاد مستضعفان روشن نشود شروع قطعات 2 و 3 تعمیق مشکل کنونی آزادراه خواهد بود.»
حدود 7 ماه و نیم از اولین اظهارنظر آخوندی، وزیر راه و شهرسازی درباره آزادراه تهران-شمال میگذرد. تا پیش از سال 93 وی بارها بر ارائه تصویر روشن آزادراه تهران-شمال به رئیسجمهوری برای اتخاذ تصمیم در خصوص این پروژه تاکید کرد.
آخوندی 11 اسفند ماه گذشته در حاشیه در حاشیه ششمین کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی به تسنیم گفته بود: بحث آزادراه تهران-شمال را مورد بررسی جامعی قرار دادهایم و در اینباره با رئیس بنیاد مستضعفان نیز مذاکراتی داشتهایم. در این مذاکرات از بنیاد مستضعفان خواستهایم تا یک برنامه را برای تسریع روند اجرایی پروژه ارائه کنند و بگویند در قالب این برنامه آزادراه چگونه ساخته میشود و در غیر اینصورت دولت برنامهریزی دیگری را برای ساخت این پروژه اتخاذ کند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مذاکرات با بنیاد در حال انجام است، اظهار کرد: واقعیت این است که این پروژه خیلی پیچیده است، چراکه هم مشکلات فنی دارد و هم مشکلات حقوقی. به لحاظ فنی پیشرفت قطعات 2 و 3 این آزادراه 2 تا 3 درصد است. از سوی دیگر در این بحث همیچنین انتخاب مسیر آزاد راه را داریم.
*تکمیل آزاد راه تهران - شمال در اولویت نیست
این در حالی بود که وزیر راه و شهرسازی امسال در بازدید نوروزی از محور
هراز اعلام کرد: فعلا تکمیل آن در اولویت وزارت راه و شهرسازی نیست.
آخوندی گفت: به دلیل پیچیدگی هایی که در نحوه اجرا و تعیین پیمانکاران این
پروژه صورت گرفته، اجرای این طرح فعلا در دستور مار وزارت راه و شهرسازی
نیست.
*آزادراهی که دیگر ساخته نمیشود
به گزارش تسنیم، بیش از 2 سال از استغفار اکبر ترکان، وزیر اسبق راه و ترابری بابت واگذاری ساخت آزادراه تهران-شمال به بنیاد مستضعفان میگذرد. دبیر کنونی شورای هماهنگی مناطق آزاد و رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور پاییز سال 90 پس از 15 سال از این اقدام خود ابراز پشیمانی کرد و گفت: از درگاه الهی طلب استغفار میطلبم که این پروژه را به بنیاد واگذار کردم.
حال آزادراه تهران-شمال چندان خوب نیست و شنیدهها حاکی از آن است که ساخت قطعه یک آن تقریبا متوقف شده است. از سوی دیگر بر خلاف تمام اظهارنظرهای مسئولان در ماههای سپری شده از عمر دولت یازدهم، خبر میرسد که پرونده ساخت قطعات 2 و 3 به دلیل مشکلات فنی و مالی بسته خواهد شد.
برنامه وزارت راه و شهرسازی این است که جاده کنونی کرج-چالوس را در حد فاصل قطعات 2 و 3 آزادراه تهران-شمال تعریض کند. به نظر میرسد داستان آزادراه افسانهای به پایان راه خود رسیده، بدون آنکه هیچکدام از وعدههای افتتاح ترکان، حجتی، مرحوم دادمان، خرم، بهبهانی، نیکزاد و آخوندی بهعنوان وزرای درگیر در این پروژه رنگ واقعیت به خود بگیرد.
آخوندی پیش از اخذ رای اعتماد از بهارستانیها یکی از برنامههای خود را تکمیل آزادراه تهران-شمال اعلام کرد، حال باید دید که آیا نمایندگان مجلس به راحتی از کنار عدم ساخت قطعات 2 و 3 این آزادراه عبور میکنند؟