جهت آشنایی با سیاست‌های یارانه‌ای در بخش حامل‌های انرژی، به بررسی این موضوع در 5 کشور دنیا پرداختیم.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛  باید بیش از هر تحول اقتصادی در کشورها، تکلیف یارانه‌ها را مشخص کرد و به این سوال که منابع مالی چگونه توزیع و تقسیم می شوند، پاسخ داد، تا جایی که برخی از اندیشمندان علم اقتصاد،" کار آمدی دولت‌ها" را با نحوه توزیع منابع مالی بررسی می کنند.
 
*** هدفمند سازی یارانه انرژی در سایر کشورها
 
 براساس این گزارش: جهت آشنایی با سیاست یارانه ای کشورهای دیگر، در اینجا اقدام به بررسی هدفمندی سازی یارانه انرژی در 5 کشور دنیا می کنیم.
 
*** لهستان
 هدفمندی سازی یارانه انرژی لهستانی بخشی از برنامه اصلاحات اقتصادی پس از فروپاشی نظام سوسیاسیتی را تشکیل می داد که موفق‌ترین برنامه در گروه کشورهای بلوک شرق بود.
 
براین اساس پرداخت یارانه صنایع به روش شوک درمانی قطع شد انضباط مالی دولت تحت کنترل قرار گرفت.
 
 با حمایت صندوق بین‌المللی پول، پول ملی تضعیف شد و برنامه خصوصی سازی به همراه آزاد سازی قیمت‌ها اجرا شد همچنین قوانین تجارت  خارجی به منظور تسهیل صادرات و جذب سرمایه گذاری خارجی اصلاح شد.
 
*** بلغارستان
تا پیش از ایجاد اصلاحات اقتصادی، از خانوارهای کم در آمد و تولید کنندگان از بخش انرژی به شدت حمایت می‌کرد.
 
 با شروع برنامه‌های آزاد سازی  اقتصادی، به منظور کاهش بدهی‌های عمومی و افزایش سرمایه گذاری، حمایت ها در این بخش کاهش یافت و اکنون خانوارها  تنها استفاده کنندگان منافع خاص از یارانه های انرژی هستند.
 
*** اندونزی

 دولت اندونزی از اختصاص یارانه مستقیم به فرآورده‌های نفتی برای حمایت از اقشار کم در آمد و خانوارهای فقیر استفاده می‌کند در نتیجه فرآورده‌های نفتی در اندونزی کمترین قیمت را در مقایسه با کشورهای آسیایی جنوبی شرقی  دارد.
 
 دولت اندونزی به دنبال اصلاح و تکمیل قوانین و مقررات در جهت مصرف منطقی  انرژی است دولت با کاهش یارانه  فرآورده‌های نفتی سعی در کاهش کسری بودجه و مهار روند افزایش مصرف داخلی انرژی دارد دولت نیاز به کاهش یارانه‌های نفت را به این شرط که به خانوارهای فقیر بیش از حد فشار وارد نشود، ضروری می‌داند" هدف از انجام این طرح، پرداخت یارانه به قشر فقیر است."
 
 ***چین

 پرداخت یارانه  توسط دولت چین در بخش انرژی از قدمت زیادی برخوردار است  به طوری که کنترل قیمت های انرژی و پرداخت بهای ناچیزی از آن توسط مصرف کنندگان، خسارات جبران ناپذیری  به این بخش وارد کرده و موجبات  عدم کارایی بسیاری را به همراه داشته است.
 
 با این حال اگر چه طی سالهای اخیر سیستم قیمت گذاری  حامل‌های انرژی تا حدودی متحول گردیده و تلاش می شود که آثار تغییرات و دگرگونی های حادث شده در بازارهای بین‌المللی نیز در آن لحاظ شود، هنوز قیمت اغلب سوخت ها در چین از طریق دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌ها اعلام می شود.
 
 بنابراین چشم انداز  آزاد سازی بخش انرژی با این فرض در نظر گرفته می شود که دولت به تدریج پرداخت یارانه ها را در این بخش و طی ده سال حذف خواهد نمود.
 
***ترکیه

  ترکیه در سال 2001 در یک بسته سیاسی مکان، شامل: معرفی نظام نرخ ارز شناور، کاهش کسری، بودجه دولت و اشتغال بانک مرکزی، برنامه اصلاح بازارهای مالی، مخابرات و انرژی را به پشتیبانی همه جانبه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به روش خصوصی سازی نهادهای بهره دولتی اعلام کرد برنامه خصوصی سازی بازار انرژی با آزاد سازی آغاز شد در این رابطه، قانون بازار برق در سال 2001 به تصویب مجلس رسید و براساس آن، نهاد تهیه مقررات مربوط به بازار انرژی تاسیس شد در سال 2004 شورای عالی برنامه ریزی استراتژی اصلاح بخش برق را تصویب کرد.
 
 قانون بازار برق ترکیه از سال 2001 به اجرا در آمد که بر آن اساس بازار آزاد برای تولید و توزیع برق ایجاد شد طبق قانون مذکور، شرکت دولتی که هم سه بخش تولید، توزیع و انتقال برق را به عهده داشت به تفکیک حوزه‌های تولید و بازرگانی در اختیار بخش خصوصی قرار داده شد.
 
براساس این گزارش: نحوه اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها در هر کشوری مطابق با خطر مشی آن کشور انجام می شود که بر این اساس پس از فاز اول هدفمندی که در آذر 89 در ایران اجرا شد هم اکنون شاهد اجرای فاز دوم آن در سال 93 هستیم.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: هدفمندی ، یارانه ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار