عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان؛

آمار گردشگران سال گذشته اغراق آمیز به نظر می رسید

عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان گفت: آمار ارایه شده درباره تعداد گردشگران سال گذشته که به شکل نفر-سفر بود، اغراق آمیز به نظر می رسید.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل ازستاد هماهنگی خدمات سفر کشور، اسرافیل شفیع زاده درباره آمار متداول بخش گردشگری برای سنجش تعداد گردشگران، بیان کرد: در تمام دنیا آمار اقامت به شکل نفر-شب حساب می شود.

وی افزود: آمار اقامت به صورت نفر-شب از تعداد مسافران ساکن در اماکنی که مجوز فعالیت در زمینه اسکان مسافران را از مراجع ذیربط دریافت کرده اند، بر اساس فرم های از پیش طراحی شده محاسبه می شود.

عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان ادامه داد: مراکز بوم گردی، مسافر کاشانه، مهمانخانه، هتل یا مراکز اقامتی دیگر از جمله مکان هایی هستند که آمار نفر-شب از آن استخراج می شود.

وی با اشاره به اینکه اهداف سفر افراد متفاوت است، گفت: برخی از مسافران در منازل اقوام خود یا خانه افرادی که در اختیار آنها قرار می گیرد، ساکن می شوند و باید ساز و کاری برای ارائه دقیق آمار، سنجش و ارزیابی دقیق آن داشته باشیم.

عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان با اشاره به اینکه نمی توان روی آمارهای سبک جدید هم استناد کرد، افزود: نمی دانم آمار خوابیدن در چادرها را چگونه ارایه می کنند. در مقطعی از روی مصرف نان و بنزین تعداد مسافران را اعلام می کردند.

وی ادامه داد: اگرچه این شیوه آمارگیری درست نیست اما بهتر است به جنبه های مثبت آن توجه کنیم. افزایش آمار افرادی که در چادر می خوابند نشان دهنده تمایل مردم به سفر است. باید برای این تمایل برنامه مناسب داشته باشیم. یعنی میزان نیاز به مراکز اقامتی تخمین زده شود و تسهیلات مناسب برای سفر این گروه فراهم شود.

شفیع زاده با اشاره به کاهش شدید دمای هوای گیلان و اردبیل، تاکید کرد: در چنین شرایطی باید بدانیم تکلیف افرادی که در چادرها اقامت داشته اند، چه می شود. بخش عظیمی از مردم ما قشرهای آسیب پذیری هستند که سفر را دوست دارند.

وی افزود: در بسیاری از نقاط دنیا جوامع محلی سازماندهی می شوند و گردشگران با پرداخت مبالغی در منازل آنها اسکان می یابند. با این روش علاوه بر اینکه اقتصاد جامعه محلی تقویت می شود، مردم هم در چادرها نمی خوابند.

عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان اضافه کرد: باید سبد ارایه خدمات به گردشگران متنوع شود و افراد قدرت انتخاب داشته باشند. کسی که توان مالی دارد به هتل 5 ستاره مراجعه کند و سایر افراد مطابق بودجه خود از سایر شیوه های اقامتی استفاده کنند.

وی بیان کرد: از آمارهای استخراجی باید در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها استفاده شود. کسری ها شناسایی و به سمت ایجاد بسترهای مناسب برویم. 

شفیع زاده گفت: امروز بسیاری از مردم به دلیل گران شدن سفرهای داخلی به کشورهای همجوار سفر می کنند. با متنوع کردن بسته های سفر، می توانیم گردشگری داخلی را تقویت کرده و از خروج ارز جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: سفر ، نوروز ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار