دولت جمهوری آفریقای مرکزی روز جمعه اعلام کرد در حمله افراط گرایان با نارنجک به جمعیتی از عزاداران طی یک مراسم خاکسپاری در بانگی که شامگاه گذشته روی داد، دست‌کم 20 نفر کشته شدند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه؛  دنیس وانگائو کیزیمال وزیر امنیت عمومی جمهوری آفریقای مرکزی به رادیو ملی این کشور گفت :« حدود ساعت 11:00 شامگاه پنجشنبه، گروهی از افراط گرایان، که برای پلیس شناخته شده هستند، چند نارنجک را به سوی جمعیتی پرتاب کردند ».
وی افزود :« دست‌کم 20 نفر کشته و 11 تن دیگر زخمی شدند که در حال حاضر در بیمارستان تحت درمان هستند ».
یک منبع نزدیک به خانواده هایی که در این مراسم خاکسپاری شرکت کرده بودند، به خبرگزاری فرانسه گفت یک زن باردار و چند کودک در میان قربانیان هستند.
کیزیمال خاطر نشان کرد :« دولت این اقدام نفرت انگیز را محکوم می کند. تحقیقاتی برای مشخص کردن چگونگی این جنایت آغاز شده است. افرادی که عامل این جنایت هستند دستگیر و محاکمه خواهند شد ».
بنابر اعلام یک خبرنگار این خبرگزاری، اعضای جامعه محلی یک اعتراض خشمگینانه خیابانی را روز جمعه برگزار کردند و مسلمانان را عامل این حمله خواندند.
این حمله در حالی صورت گرفت که آژانس آوارگان سازمان ملل متحد هشدار داد صلح بانان خارجی هم اکنون تنها سپر محافظ مسلمانان در بخش هایی از جمهوری آفریقای مرکزی در مقابل کشتار هستند.
ولکر تورک Volker Turk از مقامات ارشد کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور آوارگان که به تازگی از جمهوری آفریقای مرکزی بازگشته است، اعلام کرد میزان تنفر قومی شوکه کننده و نگران کننده است.
تورک به خبرنگاران گفت به بودا در جنوب غربی بانگی، پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی، سفر کرد.
وی با اشاره به نام عملیات صلح بانی فرانسه در جمهوری آفریقای مرکزی، افزود :« اگر به خاطر سانگاریس نبود، کشتار روی می داد و جامعه مسلمان دیگر وجود نداشت».
تورک خاطر نشان کرد :« ما وضعی مشابه را در خود بانگی مشاهده می کنیم -- و این وضع طی چند روز گذشته وخیم تر شده است -- ».
حدود هشت هزار نظامی خارجی که 2000 نفر آنها از فرانسه و باقی آنها از نیروی آفریقایی میسکا هستند، در حال تلاش برای خلع سلاح جنگجویان دو طرف پس از یک سال خشونت هستند.
خشونت ها در جمهوری آفریقای مرکزی به کشته شدن هزاران نفر منجر شده و یک چهارم جمعیت چهار میلیون و 600 هزار نفری این کشور آواره شده اند. بیشتر افرادی که در جمهوری آفریقای مرکزی آواره شده اند، مسلمان هستند.
جمهوری آفریقای مرکزی پس از آن که شورشیان سلکا در کودتایی در مارس سال 2013 میلادی قدرت را در این کشور به دست گرفتند دچار ناآرامی شده است. آنها مدتی بعد از قدرت کنار رفتند.
تورک گفت فقط جامعه بین المللی قدرت متوقف کردن این بحران را دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار