معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: 14 تعاونی زنبورداری فعال در آذربایجان غربی در انجام خدمت‌رسانی، تهیه نهاده‌ها و ملزومات اولیه زنبورداری مشغول فعالیت هستند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران سید فضل‌الله قریشی اظهار داشت: آذربایجان غربی به لحاظ داشتن شرایط آب و هوایی مناسب و نیز وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبور عسل در سطح کشور به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: 14 تعاونی زنبورداری فعال در استان در انجام خدمت‌رسانی و تهیه نهاده‌ها و ملزومات اولیه زنبورداری مشغول فعالیت هستند.

قریشی ابراز داشت: تعداد 950 هزار کندوی مدرن و بومی در آذربایجان غربی وجود دارد که از این تعداد حدود 90 هزار کندوی بومی و 860 هزار کندوی مدرن است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: بخش قابل توجهی از عسل‌‌های تولیدی آذربایجان غربی طبیعی بوده یعنی ساکاروز آن‌ها کمتر از چهار درصد و از نظر کیفیت در حد بسیار مطلوب است.

قریشی تصریح کرد: وجود شش کارخانه موم آج‌کنی، چهار کارخانه بسته‌بندی عسل در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد به صورت مدرن و نیز وجود شش کارگاه بسته‌بندی عسل به صورت نیمه اتوماتیک در خصوص فرآوری محصولات زنبور عسل بر توسعه و رونق صنعت زنبورداری می‌افزایند.

وی متذکر شد: از توانمندی‌های این استان در خصوص زنبورداری اجرای دو مقطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی زنبور عسل بوده که اکنون در شهرستان‌های ارومیه و خوی توسط مرکز آموزش عالی شهید باکری در حال اجرا است.

قریشی افزود: همه ساله با برگزاری و اجرای دوره‌های پرورش زنبور عسل صنعتی درجه یک و دو و پرورش ملکه با نظارت سازمان جهاد کشاورزی در شهرستان‌های مختلف سبب رشد و توسعه صنعت زنبورداری در استان و کشور شده است.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.