روزنامه فایننشال تایمز نوشت: دوحه با همسایگان خود در منطقه خلیج فارس وارد مشاجره شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه فایننشال تایمز در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم "رولا خلف" نوشت: به نظر می رسید شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر جدید قطر فردی انعطاف پذیرتر باشد. اما با گذشت کمتر از یک سال از زمانی که وی به عنوان امیر قطر کار خود را آغاز کرد، این جوان 33 ساله با عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین وارد یک مشاجره غیرمنتظره علنی شد. این سه کشور هفته گذشته به دنبال امتناع قطر از پایبندی به یک توافق مبنی بر عدم مداخله در امور داخلی کشورهای همسایه، سفرای خود را از دوحه خارج کردند. مقامات این سه کشور می گویند قطر از پایان دادن به حمایتش از گروه های اسلامی در منطقه خودداری می کند. درحالی که ادعاها و اظهارات دو طرف صفحات رسانه های کشورهای عربی را پر کرده، امیر قطر با نخستین چالش خود مواجه شده است. این نه نخستین بار و نه احتمالا آخرین بار است که قطر با دیگر کشورهای منطقه دچار اختلاف شدید می شود. سال ها است که شبکه خبری الجزیره با قرار دادن امکانات در اختیار مخالفان، دولت های عرب را خشمگین می کند. 

علاوه بر آن که سوءظن های متقابل همواره روابط دوحه و ریاض را تحت تاثیر قرار داده است. حتی زمانی که قطری ها و سعودی ها با هم همکاری می کنند مانند حمایت آنها از شورشیان سوریه در عین حال رقیب هم محسوب می شوند و سعی دارند همدیگر را تضعیف کنند. 

فایننشال تایمز نوشت: اما این بار موضوع جدی تر است. مقامات عربستان می خواهند قطر همگام با آنها و در مسیر آنها حرکت کند. به دنبال سرنگونی محمدمرسی، رئیس جمهور مصر در یک کودتای نظامی که در فاصله کوتاهی پس از جانشینی شیخ تمیم انجام شد، اختلاف های موجود میان کشورهای منطقه آشکار شد. قطر از حزب اخوان المسلمین مرسی حمایت کرد و میزبانی مخالفان حکومت جدید مصر را برعهده گرفت. 

یک فرد وابسته به دولت ریاض گفت: مسئله اخوان المسلمین یک تهدید وجودی برای عربستان سعودی محسوب می شود. ما از هرکسی که از اخوانی‌ها حمایت کند متنفریم. 
وی افزود: اکنون قطر تنها جایی است که به اخوان المسلمین اجازه تنفس داه می شود و همین باعث شده است سعودیها فکر کنند اگر دوحه درهای خود را به روی اخوان المسلمین ببندد این گروه ریشه‌کن خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار