ایلام/

ثبت 25اثر تاریخی ایلام در سیاهه آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با بیان اینکه 25 اثر تاریخی و فرهنگی استان آماده ثبت در فهرست آثار ملی است گفت: این آثار شامل تپه ها، بناهای تاریخی و محوطه های باستانی در شهرستان های مختلف استان ایلام قرار دارد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایلام؛ عبدالمالک شنبه زاده افزود: تمهیدهای لازم برای ثبت ملی این آثار تاریخی در استان ایلام انجام و پرونده ثبت پایانی آنها تشکیل شده است.
وی یادآور شد: ایلام با پیشینه و تاریخ پرافتخار بیش از یک هزار و 500 اثر و ابینه تاریخی دارد که تاکنون حدود 800 اثر از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام یادآور شد: مطالعه های تاریخی و باستان شناسی تنها در 70 درصد از گستره استان انجام شده و برای بررسی های کارشناسی 30 درصد باقی مانده نیاز به تخصیص اعتبارهای ویژه است.
بر پایه بررسی های تاریخی - فرهنگی، استان ایلام به عنوان بخش مهم تمدن ˈایلام باستانˈ پیشینه 10 هزار ساله دارد که از ابن حیث به گواه پژوهش های دیرینه شناسان قدیم ترین منطقه کشور است.
کاوش های باستان شناسانی مانند ˈفرانک هولˈ بر روی تپه ˈعلی کشˈ بخش موسیان شهرستان دهلران نشان می دهد که این منطقه هشت هزار سال پیش از میلاد مسیح محل سکونت و استقرار تمدن بوده و غلات برای نخستین بار در خاورمیانه در این محل کشت شده است./س
 
 
 
 
انتهای پیام/

برچسب ها: ثبت ، اثر تاریخی ، ایلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.