با قند بالا و فشار خون بالا ممکن است هر بیماری به سراغ افراد بیاید و دوربین عکاسی انسان (چشم انسان) را به نابودی بکشاند.

حسین ثقفی متخصص دیابت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری دیابت یا افزایش قندخون در اثر اختلال در عملکرد انسولین ایجادمی‌شود و برای ورود قند به سلول‌های بدن ماده‌ای به نام انسولین لازم است در واقع انسولین‌‌ همان کلیدی است که درب سلول را باز می‌کند تا قند وارد سلول شده به مصرف سلول برسد و انرژی در بدن تولید گردد. 

ثقفی درخصوص دیابت و اختلالات چشمی و رینوپلاستی دیابتی اینگونه افزود: چشم انسان مانند یک دوربین عکاسی عمل می‌کند، نوری که وارد چشم می‌شود بر پرده‌ای به نام شبکیه رتین اثر می‌گذارد و بینایی امکان پذیر می‌شود، شبکیه پر از عروق ریز «مویرگ» است که این عروق مسئول خون رسانی و تغذیه شبکیه هستند، در بیماری دیابت عروق ریز و بزرگ هردو تحت تاثیر افزایش قندخون آسیب می‌بینند و یکی از این دسته مویرگ‌ها در شبکیه هستند و افزایش قندخون سبب فشار بر روی مویرگ‌ها و در نتیجه پارگی و خون ریزی آن‌ها می‌گردد. 

در آخر این خون ریزی‌ها به قسمت‌های جلویی چشم نشت می‌کند و سبب ضعف بینایی و تاری دید شده و در صورت عدم درمان بیمار دچار نابینایی می‌گردد. 

وی اظهار داشت: فشارخون یکی از رکن‌های اصلی دیابت است و در واقع عواملی که باعث فشارخون می‌شوند جنس، سن،‌نژاد، چاقی در افراد هستند که می‌توانند در بروز فشارخون نقش بسزایی داشته باشند. 


انتهای پیام/
برچسب ها: دیابت ، انسولین ، چشم ، قندخون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار