گلوبال ریسرچ ؛

گزارش نادرست حقوق بشر آمریکا درباره سایر کشورها / خودداری آمریکا از پرداختن به مشکلات خود در زمینه حقوق بشر

پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی درباره سابقه حقوق بشر آمریکا در سال 2013 نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر از وضعیت حقوق بشر در حدود 200 کشور و منطقه جهان به شدت انتقاد کرد و مطالب نامعتبری درباره وضعیت حقوق بشر در این کشورها ارائه کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی درباره سابقه حقوق بشر آمریکا در سال 2013 نوشت:

وزارت امور خارجه آمریکا که ژست « قاضی حقوق بشر در جهان » را به خود گرفته است، در گزارشی با عنوان « کشور درباره اقدامات خود در زمینه حقوق بشر در سال 2013 گزارش می دهد» -که پنجشنبه هفته پیش منتشر شد-، بار دیگر از وضعیت حقوق بشر در حدود 200 کشور و منطقه جهان به شدت انتقاد کرد و مطالب نامعتبری درباره وضعیت حقوق بشر در این کشورها ارائه کرد. 

با این همه، آمریکا در این گزارش با دقت تلاش کرد از پرداختن به مشکلات خود در زمینه حقوق بشر خودداری کند. در واقع، هنوز مشکلات جدی در زمینه رعایت حقوق بشر در آمریکا در سال 2013 وجود دارد و حتی این وضعیت از برخی جهات وخیم تر شده است. 

- در سال 2013 ، 137 نفر در 30 کشتار جمعی در آمریکا کشته شدند. در هر یک از این کشتارهای جمعی دست کم چهار نفر یا بیشتر کشته شدند. تیراندازی در مقر فرماندهی سامانه دریایی نیروی دریایی آمریکا در واشنگتن دست کم 12 کشته برجا گذاشت. 

- آمریکا برنامه شنود مکالمات تلفنی را با اسم رمز پی آر ای اس ام اجرا کرد و برنامه جاسوسی گسترده و طولانی مدت تر در داخل و خارج از کشور اجرا کرد. این برنامه نقض آشکار قوانین بین المللی و حقوق بشر است. 

- زندانی کردن افراد در سلول انفرادی در آمریکا شایع است. حدود 80 هزار زندانی آمریکایی در این کشور در سلول انفرادی نگهداری می شوند. حتی برخی از زندانیان بیش از 40 سال است که در سلول انفرادی به سر می برند. 

- آمریکا هنوز با معضل شدید بیکاری دست و پنجه نرم می کند و بیکاری در این کشور همچنان بالاست . میزان بیکاری در خانواده های کم درآمد به بالغ بر 21 درصد رسیده است. تعداد افراد بی خانمان در آمریکا رو به افزایش است ، به طوری که شمار آنان از سال 2011 تا 2013 ،‌ 16 درصد افزایش یافته است . 

- شماری زیادی از کودکان در آمریکا در بخش کشاورزی کار می کنند و از نظر جسمی و روحی به شدت آسیب دیده اند. 

- حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در کشورهایی همچون پاکستان و یمن منجر به کشته شدن شمار زیادی غیرنظامی شده است . آمریکا از سال 2004 تاکنون 376 بار با هواپیماهای بدون سرنشین به خاک پاکستان حمله کرده است که به کشته شدن بیش از 926 غیرنظامی منجر شده است.

- آمریکا هنوز مجموعه کنوانسیون های اصلی سازمان ملل را در زمینه حقوق بشر از جمله « کنوانسیون بین المللی حقوق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی » ، « کنوانسیون نابودی همه اشکال تبعیض علیه زنان » ، « کنوانسیون حقوق کودکان » ، و « کنوانسیون حقوق معلولان » را تصویب نکرده و در اجرای این کنوانسیون ها نیز هیچ همکاری نکرده است.

اقدامات آمریکا در زمینه حفظ جان افراد
آمریکا در سال 2013 صحنه روند فزاینده جرائم خشوت آمیز بود که بیشتر آنان با اسلحه گرم رخ داد. جان شهروندان آمریکایی با چنین فضای خطرناک فزاینده ای در معرض تهدید قرار دارد. 
شمار جرائم خشونت آمیز در این کشور افزایش ناگهانی داشته است. بر اساس گزارشی که پلیس فدرال آمریکا ( اف بی آی ) در سال 2013 منتشر کرد، آمریکا در سال 2012 ، یک میلیون و 214 هزار و 464 فقره جرم خشونت آمیز را ثبت کرد که 14 هزار و 827 مورد آن قتل عمد و غیرعمد، 84 هزار و 376 مورد تجاوز جنسی ، 354 هزار و 522 مورد سرقت، و 760 هزار و 739 مورد حمله شدید بود. بر اساس آماری که « اداره دادگستری » آمریکا بیست و چهارم اکتبر 2013 منتشر کرد، شمار قربانیان خشونت تر این کشور از 22 و شش دهم درصد در سال 2011 به 26 ممیز یک درصد در سال 2012 رسید. 

پانزدهم آوریل 2013 دو بمب گذاری در زمان برگزاری ماراتون در بوستون رخ داد که سه کشته و 264 زخمی بر جا گذاشت. یک پسر هشت ساله از جمله تلفات این انفجار بود. مقامات آمریکا این بمب گذاری ها را حمله ای تروریستی توصیف کردند( روزنامه یو اس ای تودی در شماره ششم دسامبر 2013). 

روزنامه واشنگتن پست در شماره یکم ژانویه 2014 خود نوشت رابرت سنکوان اسپنسر، جوان 21 ساله با یک تفنگ شکاری در خیابانی در جنوب غربی واشنگتن به ضرب گلوله کشته شد. این هشتادمین نفری بود که در سال 2013 در این منطقه کشته شد. سال 2013 در این منطقه از واشنگتن، 103 نفر به قتل رسیدند که در مقایسه با سال 2012 که شمار قتل ها 88 نفر بود، افزایش چشمگیری یافته است. 

شهروندان آمریکایی بیشترین تعداد اسلحه را در جهان در اختیار دارند. بر اساس آماری که اف بی آی سال 2013 منتشر کرد، مجموع ارزش چک هایی که برای فروش اسلحه دریافت شده است، بالغ بر 21 میلیون و 93 هزار و 273 دلار بوده است. در حالی که این رقم در سال 2012 ، 19 میلیون و 592 هزار و 303 دلار بود. این رقم حاکی از افزایش بی سابقه یک میلیون و 500 هزار و 970 دلاری است. در سال 2013 حدود 300 میلیون اسلحه در آمریکا وجود داشت. به طور متوسط، بیش از صد هزار آمریکایی سالانه هدف تیراندازی قرار می گیرند و 30 هزار نفر با استفاده از اسلحه کشته می شوند. قربانیان یا در جرائم مرتبط با اسلحه کشته می شوند یا خودکشی می کنند یا بر اثر قتل غیرعمد کشته می شوند. دولت آمریکا در اتخاذ تدابیر مناسب برای کنترل اسلحه شکست خورد. 

در پی تیراندازی جمعی در کلرادو و مدرسه ابتدائی سندی هوک در سال 2012 ، درخواست های شدیدی در آمریکا برای تشدید کنترل بر اسلحه مطرح شد. سنا هفدهم آوریل همان سال با طرح پیشنهادی برای حمایت از لزوم ارائه پیشینه خرید مشتریان اسلحه هنگام خرید سلاح مخالفت کرد. این در حالی است که پیشتر طرح ممنوعیت حمل و استفاده از اسلحه و خشاب هایی که گنجایش گلوله های زیادی داشتند، از طرح کنترل اسلحه حذف شده بود. همزمان با مخالفت سنا با طرح مزبور، مسئولان ایالت های آمریکا به اقدامات خود برای تعدیل قوانین مربوط به حمل و استفاده از اسلحه ادامه دادند. ایالت ایلینویز پنجم ژانویه به آخرین ایالتی در آمریکا تبدیل شد که به شهروندان طبقه متوسط اجازه داد اسلحه حمل کنند.

خشونت ناشی از استفاده از اسلحه در آمریکا بسیار شایع است. سالانه 11 هزار نفر در این کشور بر اثر این خشونت ها کشته می شوند. 

بر اساس گزارش سال 2013 اف بی آی، اطلاعات جمع آوری شده درباره نوع سلاح های استفاده شده در این جرائم خشونت آمیز نشان می دهد این سلاح ها در 69ممیز سه درصد قتل ها، 41 درصد سرقت ها ، و 21 درصد حملات شدیدی که در کشور رخ داده است، مورد استفاده قرار گرفته است. اریک هلدر، دادستان کل آمریکا بیست و یکم اکتبر 2013 اعلام کرد میانگین شمار تیراندازی های جمعی در کشور در سال های اخیر سه برابر شده است. بر اساس آمار وزارت دادگستری آمریکا درباره تیراندازی های جمعی از سال 2009 تا 2012 ، 404 نفر در این تیراندازی ها هدف گلوله قرار گرفتند و 207 نفر کشته شدند. 

بر اساس گزارشی که روزنامه یو اس ای تودی در تاریخ شانزدهم دسامبر 2013 منتشر کرد، در آن سال 137 نفر در 30 کشتار جمعی کشته شدند. 




انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، حقوق ، بشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار