رییس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: تأکید بر دانایی محوری بر دانایی محوری و کالبد شکافی هویت فرهنگی، اقتصادی و نیز پایش مداوم روند تحقق اهداف سند چشم انداز از مهم‌ترین هدف اصلی سمپوزیوم بین‌المللی 1404 بر محوریت طرح ملی سند راهبردی جامع انرژی کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمید رضا کاتوزیان در نشست خبری با بیان این مطلب گفت:‌ نخستین سمپوزیوم بین‌المللی 1404 بر اساس صحه گذاشتن و اهمیت سند چشم انداز ایران در افق 1404 در سال 86 برگزار شد.
 
همچنین دومین سمپوزیوم بین‌المللی و با  محوریت دو موضوع آینده پژوهشی و نیز نقش مناطق آزاد در توسعه کشور برگزار شده بود و این سمپوزیوم بالاخره با تأخیر 4 ساله با محوریت طرح ملی سند راهبردی مدیریت جامع انرژی کشور روز پنج شنبه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود.
 
وی تصریح کرد: کشور ما با بیش از یک قرن سابقه با صنعت نفت و به عنوان دومین صادر کننده نفت در خاورمیانه همچنین دارنده عنوان در منابع گاز طبیعی جهان با توجه به موقعیت ممتاز و خواست جغرافیای سیاسی در بخش  انرژی جهانی جایگاه خاصی دارد.
 
کاتوزیان تأکید کرد در راستای بررسی نقش بی‌‌بدیل انرژی مخصوصاً صنعت نفت بر تحقق اهداف سند چشم انداز افق 1404 همچنین بررسی راهکارهای اجرایی شدن برنامه پنجم توسعه برای انرژی کشور و با توجه به تصویب و ابلاغ قانون برنامه پنجم توسعه به عنوان دومین برش 5 ساله از سند چشم انداز 20 ساله سومین سمپوزیوم بین‌المللی ایران 1404 به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی کشور خواهد پرداخت.
 
وی بررسی غفلت ها و تدبیرها در اجرای به هنگام ماده 125 و ماده 111 قانون برنامه پنجم توسعه و آثار آن بر سند ملی راهبرد انرژی کشور، ضرورت آینده نگری در نقش مدیریت راهبردی انرژی، بررسی کمیت و کیفیت سند ملی راهبرد انرژی و الزامات تدوین نقشه راه کشور در سیانت از منابع انرژی به عنوان ثروت ملی بین نفتی و بررسی راهکاری تسریع در شناسایی و اصلاح قوانین و مقررات بر حصد ضرورت و تعیین و اعمال مشوق‌ها را از محورهای اصلی سمپوزیوم بر شمرد.
 
رییس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: تأکید بر دانایی محوری و کالبد شکافی هویت فرهنگی، اقتصادی و نیز پایش مداوم روند تحقق اهداف سند چشم انداز از مهم‌ترین هدف اصلی سمپوزیوم بین‌المللی 1404 بر محوریت طرح ملی سند راهبردی جامع انرژی کشور است.

 کاتوزیان گفت: هدف اصلی سمپوزیوم بین‌المللی 1404 بر روی موضوع راهبرد جامع انرژی کشور و نگاهی که در افق چشم انداز داشته‌‌ایم یکی از ضروریات است که متأسفانه کمتر به این موضوع توجه شده است.
 
وی تصریح کرد: در مجلس گذشته یکی از مباحث مورد توجه فقدان یک راهبرد جامع برای بخش انرژی کشور است که افراد زیادی تلاش کردند که این خلأ را به وسیله تجزیه و تحلیل بررسی کنند و تا کنون این موضوع مسکوت مانده بود و بعد از گذشته چند سال دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
کاتوزیان تأکید کرد: اصل سند در دولت گذشته مورد توجه قرار نگرفته و امیدواریم در این سمپوزیوم با حضور نخبگان و فعالان اقتصادی بتوانیم ابعاد اصلی و توسعه آن را بررسی کنیم تا به یکپارچه ‌‌سازی تفکرات و اندیشه دست پیدا کنیم.
 
وی با بیان اینکه به طور متوسط مصرف انرژی در کشور افزایش یافته است گفت: هم اکنون به طور متوسط 400 تا 500 میلیون متر مکعب گاز در روز و نیز 1.5 میلیون بشکه نفت در کشور مصرف می‌شود که در نوع خود حجم بسیاری را به خود اختصاص داده است.
 
کاتوزیان گفت: در سال 1404 افق چشم‌انداز مصرف گاز به 2.5 میلیارد متر مکعب در روز خواهد رسید که در آن موقع نه تنها گاز پارس جنوبی جوابگو نخواهد بود بلکه به بزرگترین وارد کننده دنیا تبدیل خواهیم شد.
 
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت تدبیر و امید برنامه‌هایی را در جهت کاهش مصرف انرژی در دستور کار خود قرار دهند چرا که موضوع انرژی موضوع نسل فعلی نیست و نسل آینده با کمبود جدی منابع انرژی روبرو خواهد شد اگر ما امروز نسبت به بهینه کردن انرژی اقدام نکنیم با چالش جدی مواجه خواهیم شد.
 
کاتوزیان گفت: در بحث بهره‌برداری از صنعت نفت مشکلات زیادی نداشتیم در حالی که در حوزه مطالعاتی، اکتشاف و استخراج نیاز به حضور شرکت‌های خارجی داریم تا بتوانیم به تکنولوژی جدید در حوزه فناوری دست پیدا کنیم.
 
رییس پژوهشگاه تصریح کرد: در موضوع اقتصاد مقاومت دو  بحث باید مورد تأکید اساسی قرار گیرد بحث خودکفایی و استقلال مقاومتی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا بتوانیم با همکاری مسئولان تکنولوژی جدید را در کشور انتقال دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار