در میان احزاب ایرانی حزب موتلفه اسلامی تنها حزب داخلی است که با عضویت در اتحادیه آسیایی آی‌کپ با سایر نهادهای مدنی ارتباطات بین‌المللی دارد و در قالب گروه‌های دوستی به افزایش تعامل و برقراری روابط دوستانه با یکدیگر می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، تعامل و برقراری ارتباط‌های دیپلماتیک احزاب، گروه‌های سیاسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با همتایان خود در عرصه بین‌الملل یکی از رموز پیشرفت دیپلماتیک آن نهاد و کشور است.

این در حالیست که کشور موجود توانسته با بسیاری از کشورها با وجود اختلاف سلیقه‌‌ در موضوعات مختلف به توافقاتی زیادی دست پیدا کند و اینکه از این طریق با الهام گرفتن از الگوهای دیگر کشورها در زمینه‌های مختلف و حتی ارائه ایده و تجربیات داخلی به منظور ارتقای روابط فی‌مابین گامی بزرگ و تاثیرگذار بردارند.

در بررسی تعامل و برقراری ارتباط احزاب و گروه‌های سیاسی کشور باید گفت که بخشی از نهادهای مدنی که در عرصه‌های بین‌المللی فعالیت دارند، می‌توانند به عنوان حامی جمهوری اسلامی ایران عمل کنند و در واقع تعامل نهادهای مدنی ایران با سایر کشورها علی‌رغم وجود تفاوت‌ها و تقابل‌های مختلف به معنای مقابله به مثل با سایرین نیست بلکه به معنای حفظ منافع احزاب آن قاره با دیگر قاره‌ها است.

تاثيرگذاري و نقش نهادهاي مدني در تعامل با احزاب و گروه‌هاي سياسي بين‌المللي در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي در حدي است که مقامات ارشد و کارشناسان سياسي را بر افزايش چنين تعاملي برداشته و تا حدي که در سفر رئيس‌جمهور کشورمان به نيويورک و حضور در شصت و هشتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل بر اين امر تاکيد شده بود.

اما در میان احزاب ایرانی حزب موتلفه اسلامی تنها حزب داخلی است که با عضویت در اتحادیه آسیایی آی‌کپ با سایر نهادهای مدنی ارتباطات بین‌المللی دارد و در قالب گروه‌های دوستی به افزایش تعامل و برقراری روابط دوستانه با یکدیگر می‌پردازد. عضویت حزب موتلفه در اتحادیه احزاب آسیایی (آی‌کپ) و حضور در اجلاس‌ها و کمیسیون‌های این اتحادیه به تعامل سازنده میان نهادهای مدنی در عرصه‌های داخلی و خارجی منجر می‌شود.

"محمد نبی حبیبی" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره شکل‌گیری چنین احزابی در سطح یک قاره گفت: شکل‌گیری چنین احزابی به عنوان حلقه‌ای برای حفظ و تقویت منافع ملت آسیایی است و آنها با فعالیت‌های خود با نهادهای بین‌المللی در قاره آسیا با نزدیک کردن دیدگاه‌ها، به عنوان مدافعین منافع قاره آسیا در مقابل سایرین به حساب می‌آیند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی بابیان اینکه متاسفانه احزاب و گروه‌های سیاسی در تعامل احزاب داخلی با سایر نهادهای مدنی قوی عمل نکرده‌، گفت: مراوده سایر جریانات سیاسی با احزاب بین‌المللی با در نظر گرفتن اولویت‌های احزاب اسلامی هیچ منعی ندارد و هرچند انجام مراودات بین‌المللی متحمل هزینه‌های مالی زیادی است.

آنچه مسلم است نقش و تاثير احزاب در پيشبرد ديپلماسي عمومي كشور است و اينکه كشورهايي كه ديپلماسي فعال و قوي در عرصه بين‌الملل دارند براي هموار كردن مسير ديپلماسي در سطح جهان از ابزاري به نام احزاب به نحوی شايسته و مطلوب استفاده مي‌كنند اما متاسفانه جمهوري اسلامي ايران در مقايسه با کشوري همچون چين با اعزام بيش از 400 هيئت از احزاب مختلف در جهت افزايش تعاملات بين‌المللي به ساير کشورها، کشورمان از ظرفيت احزاب استفاده مطلوبي نمي‌کند.

اتحاديه احزاب آسيايي(آي‌کپ)

احزاب آسيايي آي‌کپ تشکيلات غيردولتي است كه از كشورهاي آسيا و قاره اقيانوسيه (آی‌کپ)، در ماه سپتامبر سال 2000 در مانيل فيليپين همزمان با تاسيس خانه احزاب در ايران راه‌اندازي شد و كميته دائميICAPP متشكل از نمايندگاني از كشورهاي استراليا، آذربايجان، بحرين، كامبوج، چين، هند، اندونزي، ايران، ژاپن، قزاقستان، كره‌جنوبي، مالزي، نپال، پاكستان، فيليپين، روسيه، تركيه و ويتنام هستند و حزب مؤتلفه اسلامی در اتحادیه احزاب آسيايي را باید از سال 1383 دانست که در حال حاضر" حسن غفوری‌فرد" عضو شورای مرکزی حزب و عضو کميته دائمي آي‌کپ به عضویت برخی از کمیته‌های اتحادیه درآمده است تا به فعاليت بپردازد.

شرايط عضويت احزاب در آي‌کپ

در بررسي عملکرد احزاب ایراني مي‌توانيم به نقش بسیار قوی‌ گروه‌هاي سياسي ايراني نسبت به کشورهایی همچون فیلیپین، تایلند و آذربایجان اشاره کنيم، به همين خاطر احزاب داخلي مي‌توانند بسيار قوی‌تر در اجلاس در تعامل نهادهاي مدني به ايفاي نقش بپردازند، همانطور که تاکنون از سوي حزب موتلفه اسلامي پیشنهادهای سازنده و مفیدی در اجلاس اتحاديه ارائه شده و مورد استقبال هم قرار گرفته است اما به دليل  عدم حمايت دولت از احزاب از جمله حزب موتلفه، اين حزب نتوانسته تاکنون در برخي از اجلاس‌ها که در آرژانتين و مکزيک برگزار شد شرکت کند و البته نبايد از خذف خانه احزاب غافل ماند که جایگاه ایران را در مجمع عمومی احزاب آسیایی، آی‌کپ پس از اقدام دولت دهم، تضعیف كرد.

داشتن فراكسيون و تعدادي نماينده در مجلس از جمله شروط عضوینت در این اتحادیه است لذا بسياري از احزاب داخلي مي‌توانند با پيگيري‌هاي مداوم و پيشنهاد به كميته مركزي اتحادیه پس از تصويب به عضويت آی‌کپ در آیند.

پيشنهاد حزب موتلفه در ايجاد اتاق بازرگاني به آي‌کپ

حزب موتلفه با در اختيار داشتن تريبونی در اتحاديه آسيايي با ارائه ديدگاه‌هاي خود مبتنی بر اسلام قصد تاثيرگذاري‌هاي در سطح بين‌المللي را دارد که تاکنون هم به موفقيت‌هاي زيادي در اين زمينه دست پيدا کرده است.

يك سازمان به نام سازمان جوانان احزاب آسيايي بنا به پيشنهاد حزب موتلفه قرار بود تاسیس شود که یک نفر از حزب موتلفه عضو کمیته دائمی و معاون خاورمیانه‌ای سازمان جوانان است و پیشنهاد تاسیس اتاق بازرگانی مشترک بین احزاب اسلامی از سوي حزب ايراني مطرح و با استقبال سایر اعضا روبرو شد و این موضوع از آن هنگام در دستور کار کمیته اقتصادی قرار گرفته است.(اينجا)

مشکلات و موانع احزاب در مسیر دیپلماتیک با سایر کشورها

اين در حالي است که بسياري از کارشناسان و فعالان حزبي از نبود بودجه، قانون احزاب و عدم توسعه کمي و کيفي احزاب در داخل کشور سخن مي‌گويند و اين مسئله نشان دهنده اين امر است که براي داشتن تعامل بين‌المللي از طريق نهادهاي مدني با مشکلات زيادي مواجه هستيم و تحقق چنين امري در حال حاضر امکان پذير نيست و ممکن است در آينده‌اي نامعلوم موکول شود.

"حمیدرضا ترقی"  مسئول بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه اتحادیه آی‌کپ زمینه همکاری و تعامل میان احزاب آسیایی را فراهم می‌کند، گفت: فعالیت احزاب در قالب آی‌کپ در راستای اهدافش نقش میانجیگری میان ملت با دولت‌های موجود است که می‌توان به مینجیگری میان مسلمانان برمه و دولت برمه اشاره داشت.

وی با تاکید بر نقش آی‌کپ در ایجاد صلح و همکاری میان احزاب و دولت‌ها در منطقه تصریح کرد: علاوه بر این محورها، نظارت بر انتخابات کشورهای عضو یکی دیگر از وظایف احزاب سیاسی عضو است که اگر احیانا اعتراضی نسبت به نتایج انتخابات باشد این اتحادیه به عنوان ناظر در آن کشور حضور پیدا کند و در واقع احزاب از طریق دیپلماسی حزبی زمینه همکاری میان دولت‌ها را فراهم و تقویت سازند.

امضای تفاهم‌نامه میان ایران و آی‌کپ


تفاهم‌نامه‌ای که میان ایران و اتحادیه آسیایی احزاب(آی‌کپ) منعقد شده در کره‌جنوبی میان نماینده سفیر ایران با دبیرخانه آی‌کپ به امضاء رسیده و نماینده دولت ایران هم پذیرفته که همکاری با آی‌کپ را در خصوص مسائلی همچون دفاع از درخواست آی‌کپ در سازمان ملل را  پیگیری کند این خبری بود که از زبان حمیدرضا ترقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، شنیده شد.

بر همین اساس این اتحادیه با حضور حزب موتلفه اسلامی به عنوان عضو ناظر سازمان ملل تلقی و در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در این سطح به ایفاء نقش بپردازد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار