عضو حزب مؤتلفه با بیان اینکه اصلی‌ترین جایگاه احزاب در نظام‌های مردم‌سالار، مجالس‌شان است، گفت: مجلس ما اینگونه نیست و نمایندگان اغلب براساس توانایی‌های فردی رأی می‌آورند و متکی به احزاب نیستند در حالی که احزاب می‌توانند تقویت‌کننده نمایندگان مجلس باشند.

"محمدمهدی اسلامی" در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، درباره تاثیرگذاری احزاب بر فعالیت‌ها و اقدامات مسئولان کشور اظهار داشت: در حال حاضر در کشور ما احزاب جایگاه واقعی خودشان را ندارند و به رغم این که نظام ما نظامی مردم‌سالار است، یک حلقه مفقوده بین آرای مردم و مسئولیت‌ها وجود دارد که احزاب باید آن را تکمیل کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه عدم تاثیرگذاری احزاب در نظام سیاسی کشور یک ضعف محسوب می‌شود، افزود: چند سالی است که کارشناسان سیاسی به بررسی ابعاد این نقطه ضعف می‌پردازند و شاید به همین علت است که مجلس شورای اسلامی اهتمام ویژه‌ای برای اصلاح قانون احزاب دارد و همچنین دولت تلاش ویژه‌ای را برای احیای خانه احزاب صورت داده است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با اشاره به اینکه احزاب با جایگاهی که دارند می‌توانند به عنوان یک ناظر و ارزیاب دولت، مجلس و دیگر نهادهای حکومتی فعالیت کنند، تصریح کرد: اگر احزاب به عنوان مسئولین شکل‌دهنده نهادهایی مانند پارلمان سامان یابند و جایگاه‌شان به نوعی باشد که در تشکیل مجلس شورای اسلامی تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند، قطعا این نظارت بیشتر خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: اگر احزاب به واسطه حضورشان در دولت و یا در جایگاه مشاوره‌ به دولت نقش مستقیم داشته باشند می‌توانند در فعالیت قوه مجریه نیز موثر واقع شوند و بر دولت اِعمال اثر کنند.

اسلامی اظهار داشت: اصلی‌ترین جایگاه احزاب در نظام‌های مردم‌سالار در مجالس‌شان است که البته شرایط فعلی مجلس ما اینگونه نیست و نمایندگان اغلب براساس توانایی‌های فردی رأی می‌آورند و متکی به احزاب نیستند؛ در حالی که احزاب می‌توانند تقویت‌کننده نمایندگان باشند.

عضو حزب موتلفه با بیان اینکه هر نماینده نمی‌تواند به تنهایی بر تمامی شئون یک دولت نظارت کند، افزود: ممکن است نظارتی که قانون اساسی از نماینده خواسته در شرایط فعلی نظارت کاملی نباشد اما نمایندگانی که متکی به آرای مشورتی حزب‌شان هستند، می‌توانند نظارت‌های دقیق‌تری را با استفاده از دفاتر استانی و اعضایشان در سراسر کشور داشته باشند.

وی با تاکید براینکه نمایندگان می‌توانند  با مشورت اعضا و نخبگان حزبشان برجنبه قانونگذاری نظارت بهتری را اعمال کنند، گفت: با برخی اقدامات اصلاحی که در طرحی استانی‌شدن انتخابات مجلس و قانون احزاب انجام شد، امید می‌رود تاثیرگذاری احزاب جهت جایگزین کردن خرد جمعی به جای خرد فردی نمایندگان بیش از گذشته نمایان شود و احزاب جایگاه بهتری را در جریان سیاسی کشور کسب کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اسلامی ، احزاب ، دولت ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار