منابع بانکی اعلام کردند کره جنوبی به عنوان دومین کشور آسیایی پس از ژاپن پرداخت پول نفت خام خریداری شده از ایران را به حساب‌های تهران از سر می‌گیرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، کره جنوبی دومین کشور شرق آسیا خواهد بود که براساس توافق موقت هسته‌ای با ایران، پول نفت وارداتی از این کشور  را پرداخت خواهد کرد. 

براساس توافق 24 نوامبر گذشته میان ایران و شش قدرت جهانی، ایران به 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود  که در خارج مسدود شده بود دسترسی خواهد یافت و این پول را در قالب هشت بخش تا ماه ژوئیه دریافت خواهد کرد. 

ژاپن نخستین خریدار نفت ایران بود که در پی کاهش تحریم های ایران این ماه پول نفت ایران را پرداخت کرد. 

هنوز مبلغی که به ایران پرداخت خواهد شد مشخص نیست با این حال به گفته منابع آگاه بانک مرکزی ، ایران در اواخر 2013 میلادی دو حساب به وون واحد پول کره جنوبی با مجموع موجودی 5.6 میلیارد دلار داشت که یکی در بانک ووری و دیگر در بانک صنعتی کره است. 

یک منبع ثانوی که این انتقال آتی پول را تایید کرد افزود این پرداخت ها ماه آینده توسط این دو بانک کره جنوبی صورت خواهد گرفت که یک بخش آن اوایل ماه مارس و بخش دوم در اواخر این ماه صورت خواهد گرفت. 

این منبع خواست به علت حساسیت مسئله نامش فاش نشود. بانک دولتی ووری و بانک صنعتی کره نیز از اظهار نظر درباره این انتقال پول خودداری کردند. 

براساس توافق ماه نوامبر میان ایران و شش قدرت جهانی، پرداخت های دوم و سوم اول مارس به ارزش 450 میلیون دلار و هفتم مارس نیز 550 میلیون دلار خواهد بود.

ژاپن نخستین خریدار نفت ایران بود که براساس توافق موقت با ایران پول نفت این کشور را پرداخت کرد. یک منبع آگاه تایید کرد مبلغی پرداختی ژاپن به ایران 550 میلیون دلار بود. 

چین ، هند، ژاپن و کره جنوبی چهار خریدار اصلی نفت ایران در مجموع واردات نفت از ایران را پانزده درصد کاهش داده بودند به طوریکه در سال 2013 میلادی به طور میانگین 935 هزار  862 بشکه میزان واردات آنها از ایران کاهش یافته بود.


انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، ایران ، کره ، جنوبی ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار