به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،حسین هژبری، فرمانده مرکز بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش در خصوص انقلاب و دستاوردهای آن اظهار داشت: اگر بخواهیم به دستاوردهای انقلاب اسلامی به طور دقیق اشاره کنیم خوب است به اندیشههای امام(ره) و انقلاب اسلامی برگردیم و از نظر بنده بین همه تعاریف و توصیفاتی که امام(ره) از انقلاب کرد یک جمله کلیدیترین است و آن این است که «انقلاب ما انفجار نور بود».
وی ادامه داد: تلقی بنده این است که امام(ره) این جمله را به نوعی الهام از آیه شریفه «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور» گرفته است و تلقی امام(ره) این است که ما یک دوران در ظلمات در ابعاد مختلف و مهمتر از همه در بنیادهای فرهنگی کشور به سر میبردیم.
هژبری افزود: همان صاحباختیارها و کسانی که کلیددار تصمیمات بزرگ هستند، کشور را به سوی اهداف خودشان میبردند و بهترین مثال کشور مصر است؛ مصر به عنوان کشوری با پیشینه طولانی در اسلام و انقلاب و تاریخ تمدنی اختیار انقلابشان به دست کسانی افتاد که برای ملت دلسوزی ندارند و امروز میبینید به خط اولش بازمیگردد.
وی اضافه کرد: حکومتهای پادشاهی در همه جای دنیا همینطور است و در ایران هم اینگونه بوده است و مبنای اصلی حکومت، حفظ قدرت است؛ پادشاه میخواهد پادشاه بماند، بنابراین باید مسیری را برود که قدرتش را حفظ کند.
فرمانده مرکز بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: انفجار نور به معنای این بود که برخلاف همه انتظارات و شرایطی که حاکم بود و هیچ کس فکر نمیکرد و یا حداقل تحلیلگران سیاسی که اوضاع ایران را رصد میکردند اصلاً تصور اینکه انقلاب در ایران اتفاق بیفتد، نداشتند، انقلاب روی داد؛ به همین دلیل اصل انقلاب یک انفجار بود.
وی اضافه کرد: از همه مهمتر، این حادثه بزرگ در دوران خودش براساس بنیادهایی بود که امام(ره) گذاشته بود که اساس آن بر اسلام و مکتب تشیع که مکتب مبارزه و ظلمستیزی و حقمداری است، نهاده شده بود.
*امام(ره) چهره تربیت شده اسلام ناب محمدی(ص) بود
هژبری گفت: امام(ره) چهره تربیت شده اسلام ناب محمدی(ص) است و هیچ غرضی از سالهای مبارزه جز نجات کشور و حاکمیت اسلام نداشت و برای او مهم نبود که صاحب قدرت شود یا رهبر شود.
وی ادامه داد: وقتی خبرنگار در هواپیما از ایشان پرسید چه احساسی دارید امام(ره) فرمودند «هیچ»؛ در حالی که در اوج احساس و شور انقلابی بود و نسبت به مردم ایران و شهدایی که در راستای انقلاب تقدیم میکردند شور و شعف و عشق بود.
وی افزود: یکی از بزرگان میگفت وقتی کنار امام(ره) بودیم و مردم شعار میدادند «روح منی خمینی، بتشکنی خمینی» و من رو به امام(ره) کردم و گفتم عجب استقبالی و مودتی نسبت به شما دارند، امام (ره)فرمودند اگر همه اینها بگویند مرگ بر خمینی برای من فرقی نمیکند.
*رهبری از نظر امام(ره)امتیاز نیست
فرمانده مرکز بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: به نظر بنده کلیدیترین بیان امام(ره) راجع به جایگاه رهبری آن حرفی بود که راجع به شهید فهمیده زد که «رهبر ما آن طفل 13 سالهای است که نارنجک به کمر میبندد» و تلقی امام(ره) این بود که رهبری امتیاز نیست بلکه مسئولیت و زحمتی است که بر دوش کسی قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: بنابراین اصالت امام(ره) در نیت و هدفگذاری برای انقلاب اسلامی و شاخصهایی که برای مبارزه تعیین کرده بود، انقلاب را به نور تبدیل کرده بود.
هژبری ادامه داد: در تفسیر انفجار نور معتقدم فضای ظلمانی استبدادی تکیه بر بیگانه و حاکمیت سفارتخانه امریکا بر زیر و بم مسائل سیاسی کشور به یکباره پاره شد و این انفجار حاکمان پوشالی و صاحبان قدرت را که طمع کرده بودند سالیان سال بر این کشور حکومت کنند به بیرون از این کشور پرتاب کرد.
*مهمترین دستاورد انقلاب حفظ آن است
هژبری افزود: مهمترین دستاورد انقلاب حفظ آن و گذاشتن بنیاد نهادهای دموکراسی و مردمسالاری بود؛ چیزی که فقط امروز میتوانیم بفهمیم چقدر گرانبهاست و در فضای آن روز انقلاب فکر میکنم مردم به قدری به امام(ره) علاقه مند بودند که فکر میکردند نیاز نیست کسی مسئولیتی داشته باشد و امام(ره) باید حکومت کند بیقید و شرط و دیگران گوش کنند.
وی ادامه داد: اما امام(ره) بلافاصله از رفراندوم جمهوری اسلامی صحبت کرد و یکی پس از دیگری بنیادهای مردمسالاری را به نحوی که مردم در انقلابشان مشارکت کنند و آری یا نه اصل انقلاب را خود مردم بگویند، فراهم کرد و بعد از یک دوره موقت نخستوزیری، بلافاصله همه چیز برای انتخابات ریاستجمهوری آماده شد.
وی گفت: با همه فراز و نشیبها و ترورها انتخابات تا امروز واقعاً به معنای اخص رأی مردم تعیینکننده است و این مهمترین دستاورد است؛ یعنی پیاده کردن مدلی از حکومت اسلامی با زعامت ولی فقیه که بر محور رأی مردم است و این قاعده محکم و قوی در دوران بعد از امام(ره) توسط مقام معظم رهبری با دیدگاههای قوی حفظ شده است.
*دفاع مقدس پشتوانه اصلی برای حفظ نظام شد
فرمانده مرکز بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش گفت: دومین دستاورد انقلاب عبور از توفان جنگ تحمیلی است؛ یعنی 8 سال دفاع مقدس را به برکت اعتقاد عمیق به اسلام و ولایت پشت سر گذاشتیم و به نظر بنده اتفاقی بود که پشتوانه اصلی برای حفظ نظام شد و حالا حالاها کسی هوس نمیکند به مرزهای این کشور به چشم چپ نگاه کند.
وی به سومین دستاورد انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: انرژیهای پراکنده و رهاشده در کشور به خصوص استعدادها که سرمایه اصلی ملت هستند و هوش و توان دانش فکری بچههای مملکت که هیچ وقت بها داده نمیشد، توسط انقلاب اسلامی ذخیره و ساماندهی شد و در فضای جمهوری اسلامی ایران رها شد.
*دریافت بیش از 400 مدال رنگارنگ در المپیادهای جهانی
هژبری گفت: تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی هیچ دانشآموز المپیادی و شرکتکننده یا رتبهآور در جشنوارههای جهانی نداشتیم؛ ولی در حال حاضر بچههای ایران در این جشنوارهها رتبه میآورند و امروز بیش از 400 مدال طلا، نقره و برنز در المپیادهای جهانی کسب کردهایم.
وی افزود: اگر کسی بخواهد تحلیل دقیقی پیدا کند از اینکه امریکاییهای حاکم بر ایران در زمان طاغوت چه بر سر هوش و استعداد ایرانی آوردند، کافی است به صحنه امروز سیاسی دنیا نگاه کند؛ چرا اینها میگویند اگر زورمان میرسید پیچ و مهرههای این دانش نو را از ایران جمع میکردیم و خارج میکردیم.
وی ادامه داد: معنی آن، این است که هیچ خوشی و سعادتی و آینده درخشانی برای این مردم و فرزندان این ملت نمیخواهند، ایران خوب از نظر امریکاییها ایران دربست اسیر آنهاست.
فرمانده مرکز بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز در مذاکرات جهانی بحث بر سر این است که قدرتمان را پایین بیاوریم و 20 درصد را به 5 درصد کاهش دهیم؛ به نظر بنده ایران بر سر اندازه قدرتش با دنیا بحث میکند و این دستاورد ارزشمندی است.
وی در خصوص نقش فرهنگیان در دفاع از انقلاب و آرمانهای آن افزود: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود؛ یعنی آنچه باعث شد مردم پای صحنه انقلاب بیایند، مباحث فرهنگی بود؛ فرهنگ اسلامی و فرهنگی که داشت حاکم بر این کشور میشد.
هژبری اضافه کرد: اگر محور صحبتهای امام(ره) را دنبال کنیم از فسادی که در جامعه رخنه کرده میگوید، از نفوذ استعمارگران و صاحبان قدرت، نگاه به زن و استفاده ابزاری به آن که همه اینها مباحث فرهنگی است.
*در دفاع مقدس 500 هزار رزمنده دانشآموز داشتیم
*4900 معلم شهید در دفاع مقدس
هژبری با بیان اینکه در دفاع مقدس 500 هزار رزمنده دانشآموز داشتیم، گفت: 36 هزار دانشآموز شهید داریم و 4900 معلم شهید و تعداد ایثارگران، رزمندگان و آزادگان فرهنگی نشان میدهد چقدر در دفاع مقدس نقش داشتند.
فرمانده مرکز بسیج فرهنگیان ادامه داد: بنابراین فرهنگیان و معلمان نقش کلیدی در انقلاب داشتند و بحث تداوم انقلاب و دفاع مقدس نشان میدهد که نقش فرهنگیان به دلیل اینکه انقلاب، انقلاب فرهنگی بود بسیار برجسته و شاخص بود.
* روشنگری های آقا معلم در کلاس درس
هژبری به بیان خاطرهای از دوران انقلاب اشاره کرد و افزود: این بخش از زندگیمان در کلات نادری خراسان اتفاق افتاد و دانشآموز اول دبیرستان بودم و یادم هست در آن سال یعنی 57، 3 تا 4 ماه کلاسها شکل گرفت و بنده در منزل برادرم درس میخواندم و وی معلم بود و پدر و مادرم مشهد بودند.
وی اضافه کرد: پدرم در مشهد در راهپیماییها حضور داشت و فردی باسواد و قرآنی بود و تعطیلی کلاسها و بحثهای چالشی درس کلاسها، افشاگری و روشنگری های معلمان را به یاد میآورم.
وی ادامه داد: دبیری به نام آقای وفایی داشتیم؛ وی وقتی عربی درس میداد، 80 درصد کلاس را به بحث روشن کردن ذهن بچهها نسبت به حکومت و نظام اختصاص میداد.
*2500 عضو بسیج در وزارت آموزش و پرورش
فرمانده مرکز بسیج فرهنگیان به اقدامات بسیج فرهنگیان اشاره کرد و افزود: در این مرکز 19 پایگاه داریم؛ یعنی در هر معاونت و سازمانی یک پایگاه بسیج داریم و خوشبختانه تقریباً فرمانده همه این پایگاه معاون وزیر و رؤسای سازمانها هستند.
وی گفت: 2500 عضو بسیج در وزارتخانه آموزش و پرورش داریم و از 6 بهمن برنامههای دهه فجر و تجدید میثاق با امام(ره) آغاز شده است و اولین برنامه کرسیهای آزاداندیشی با موضوع فرهنگی بسیجی، دشمنشناسی و استکبارستیزی، اقتصاد آموزش و پرورش و جهاد علمی است.
هژبری ادامه داد: دومین برنامه مطالعه کتاب زندگی به سبک روحالله است و برنامه یاد امام و شهدا و عطرافشانی مزار شهدا از برنامههای دیگرمان است که پایگاهها حضور پیدا میکنند.
وی افزود: جشنواره «قلمهای نورانی» که فراخوان مقاله و خاطره راجع به انقلاب است، نیز برگزار می شود که به برگزیدگان جوایزی اهدا میشود.
هژبری گفت:«یاد یاران»برنامه دیگرمان است که حضور بر محضر جانبازان و خانواده شهداست که به هر پایگاه اعلام کردیم اولویت شهدا و جانبازان خودشان باشد و در نهایت حضور باشکوه در راهپیمایی 22 بهمن که برنامه ملی است.