دستگاه اطلاعاتی آمریکا از سال 2002 از "گرهارد شرودر" صدر اعظم سابق این کشور، جاسوسی کرده است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاری فرانسه از برلین ، ،شبکه تلویزیونی ان دی آر آلمان روز سه شنبه اعلام کرد دستگاه اطلاعاتی آمریکا از سال 2002 از "گرهارد شرودر "صدر اعظم سابق این کشور جاسوسی کرده است. در گزارش این شبکه آمده است نام گرهارد شرودر که از سال 1998 تا 2005 صدراعظم آلمان بود در فهرست اسامی افراد و نهادهایی قرار دارد که آژانس امنیت ملی آمریکا از سال 2002 و همزمان با آغاز دور دوم فعالیت شرودر به عنوان صدر اعظم آلمان از وی جاسوسی کرده است. 

در آن زمان آلمان با مداخله نظامی در عراق مخالف بود.

مناسبات آلمان و آمریکا همزمان با انتشار اسناد محرمانه ای که از جاسوسی آژانس های اطلاعاتی آمریکا از آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و شنود مکالمات تلفنی و جمع آوری اطلاعات اینترنتی شهروندان عادی این کشور حکایت دارد رو به تیرگی گذاشته است. 

در همین حال باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اطمینان داده است که دیگر از مرکل جاسوسی نخواهد شد. 

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا جمعه گذشته اذعان کرد مناسبات این کشور با آلمان در ارتباط با برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا دستخوش تحولات و فراز و نشیب هایی شده است اما منافع مشترک دو کشور موجب خواهد شد تا این مناسبات بار دیگر به حالت عادی بازگردد. 

کری که در برلین سخن می گفت افزود آمریکا به دنبال افشاگری‌هایی که از جاسوسی دستگاه اطلاعی این کشور از مکالمات تلفنی آنگلا مرکل حکایت داشت خشم برلین را به شدت برانگیخت. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا مطابق با درخواست آلمان توافقنامه منع جاسوسی را به دنبال این رسوایی امضاء خواهد کرد افزود مرکل و اوباما درباره این مسئله با یکدیگر گفتگو کرده اند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار