در پی در خواست برخی از نمایندگان کنگره آمریکا برای کناره گیری جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا، باراک اوباما در گفتگوی اختصاصی با سی‌ان‌ان گفت: می‌توانیم اعتماد آمریکایی‌ها و جهانیان را به دستگاه های اطلاعاتیمان بازگردانیم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان باراک اوباما درباره افشای دروغگویی های کلپر درباره جمع آوری اطلاعات از مردم آمریکا و اعتمادی که به کلپر داشت گفت به باور من کلپر خود این را می پذیرد و البته پذیرفته است که می بایست بیشتر به پاسخ های خود دقت می کرد. نگرانی وی این بود که اطلاعات محرمانه ای که مایل نبود درباره نحوه اجرای برنامه جمع آوری اطلاعات منتشر شود و در طول نشست استماع کنگره منتشر شد، وی را در وضع دشواری قرار دهد. همینطور وی این را می پذیرد که می توانست بهتر پاسخ بدهد.

اوباما افزود ولی موضوع گسترده تر این است که همه کسانی که من با آنان در جامعه اطلاعاتی سر و کار دارم تلاش سختی برای انجام دادن ماموریتی دشوار صورت می دهند تا از ما در برابر تهدیدهای مدوامی که پیش رو داریم، محافظت شود و در عین حال این اقدامات مطابق با قانون، قانون اساسی و حقوق حریم شخصی باشد.

رئیس جمهور آمریکا گفت من همچنان این باور را دارم که ما همچنان می توانیم بهترین دستگاه اطلاعاتی دنیا را داشته باشیم و در عین حال اعتماد مردم آمریکا و آن سوی مرزی ها را به دست آوریم ولی این کار زمان بر و مستلزم تلاش است. عمده علت نیز این است که فناوری خیلی زود پیشرفت کرد. بحث هایی که می بایست مطرح شوند، با سرعتی که لازم بود مطرح نشد و اکنون این فرصت را داریم تا با حرکت به جلو، تغییر ایجاد کنیم.

رئیس جمهور آمریکا درباره امنیت بازی های سوچی و اینکه اگر کسی از شما درباره امنیت در این بازی ها بپرسد چه می گوید گفت من به آنان می گویم که سوچی امن است؛ همواره خطرهایی در این گردهمایی های عمده بین المللی وجود دارد. اگر این بازی ها در آمریکا بودند من احساس راحتی بیشتری داشتم زیرا کنترل کاملی بر این مسائل داشتیم. مقامات روس نیز اهمیت این مساله را درک می کنند و می دانند که تهدیدهای بالقوه ای در این میان وجود دارد. 

وی گفت ما با آنان در حال هماهنگی هستیم، طرح های آنان را زیر نظر داریم و اقدامات امنیتی خوبی برای تامین امنیت ورزشکاران و تماشاگران برقرار شده است. سخن من این است که اگر قصد دارید به المپیک بروید، این کار را بکنید و به هیچ روی نمی خواهیم آمریکایی ها را از تماشای یک تحول بسیار دیدنی محروم کنیم. با این حال در همه گردهمایی های بزرگ اینچنینی همواره خطرهایی وجود دارند و من نمی خواهم کاملا این موضوع را منتفی بدانم چنانچه ما در اینجا در آمریکا نیز موضوع ماراتن بوستون را داشتیم. ممکن است گروه های بزرگ یا افراد معدودی بخواهند این کار را بکنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار