مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: بيش از 40 درصد موارد سرطان قابل پيشگيري هستند و يک سوم ديگر بيماران در صورت تشخيص به موقع قابل درمان قطعي هستند.


دکتر محمد آذینی در گفتگو باخبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،  افزود: بيش از 200 نوع متفاوت بيماري سرطان وجود دارد كه هر كدام به شيوه ‌هاي خاص ايجاد مي‌شوند و شروع همه آنها به روشي مشابه با تغيير در ساختار طبيعي يك سلول چيزي است كه در همه آنها مشترك می باشد.

وی با بیان اینکه سرطان بعد از گروه بيماري‌هاي دستگاه گردش خون و سوانح سومين علت مرگ در کشور ما مطرح شده است، بیان داشت: سرطان، بيماري‌ است که در مراحل پيشرفته هم هزينه‌هاي درماني خيلي سنگيني تحميل مي‌کند و هم نتايج خيلي خوبي در پي درمان به‌دست نمي‌آيد، بنابراين براي پيشگيري در سطوح مختلف فردي، اجتماعي و کشوري بايد سرمايه‌گذاري کنيم.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور عنوان کرد: تغذيه و سبک نادرست زندگي از عوامل مؤثر در ابتلا به سرطان به‌ويژه سرطان‌هاي دستگاه گوارش به شمار مي‌آيد، فست‌فودها و غذاهای آماده صنعتی، آب آشامیدنی ناسالم، نحوه نگهداری مواد غذایی، مصرف انواع ترشی‌ها و شوری‌ها مانند خیارشور، چاقی و کم‌تحرکی از عوامل اثرگذار در سرطان به شمار مي‌رود.

آذینی ادامه داد: عواملي همچون شيوه زندگي، استعمال دخانيات، قرار گرفتن در معرض اشعه‌هاي مضر همچون فرابنفش، رژيم غذايي نادرست، عوامل خطر ارثي، در معرض طولاني مدت مواد شيميايي و بي‌تحرکي مي‌تواند از عوامل زمينه‌ساز ابتلا به سرطان باشد.

وی با بیان اینکه 30 درصد سرطان‌ها را مي‌توانيم با اصلاح برخي رفتارها و دوري از عوامل خطر و تغيير سبک زندگي پيشگيري کنيم، عنوان کرد: سرطان‌هاي پوست، پستان، معده، کولورکتال، مثانه، پروستات، لوسمي، مري، ريه و لنفوم ده سرطان شايع در کشور هستند که از اين ميان، سرطان گوارش، پوست و پستان به‌ترتيب شايع‌ترين سرطان‌هاي حوزه علوم‌پزشکي نیشابور به شمار مي‌آيند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور اظهار داشت: زخمي كه حداكثر سه ماه بهبود پيدا نكند، بروز تغييرات واضح در خال، تغيير در اجابت مزاج(اسهال يا يبوست) به مدت طولاني، وجود توده يا سفتي در هر جاي بدن به خصوص در پستان، طولاني شدن سرفه بيش از سه هفته، گرفتگي و خشونت صدا بيش از سه هفته، دل درد و سنگيني سردل همراه با كاهش وزن يا اشكال در بلع غذا، كاهش قابل توجه و بدون دليل وزن بيش از 10 درصد، خونريزي غيرطبيعي از پوست و مخاط يا وجود خون در ترشحات بدن مثل خلط و ادرار از جمله علائم ابتلا به سرطان است.

آذینی اضافه کرد: هشتم تا پانزدهم بهمن هفته پيشگيري از سرطان نامگذاري شده و فرصتی برای افزایش دانش عمومی در مورد سرطان و کنار گذاشتن باورهای نادرست در مورد اين بيماري اسست./ش ک

برچسب ها: سرطان ، قابل ، پیشگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.