سیف، از انجام عملیات قطع و وصل و تعویض 6 کیلومتر خط لوله 16 اینچ اهواز-ری در محدوده کیلومتر 708 الی 718 خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حشمت الله سیف گفت: با توجه به نتایج پیگرانی هوشمند مبنی بر وجود خوردگی شدید در حدفاصل کیلومتر 708 الی 718، واحد تعمیرات خط منطقه نسبت به تعویض 6 کیلومتر از خط لوله 16 اینچ در دو مقطع 3 کیلومتری اقدام نمود.

وی افزود: پس از تأمین لوله های مورد نظر و انجام پوشش رنگی از نوع FBE که برای اولین بار در منطقه تهران انجام شده است، لوله ها به محل موردنظر منتقل و عملیات ریسه نمودن و جوشکاری به مدت دو ماه به اتمام رسید. تست رادیوگرافی(RT) و تجهیز کارگاه مربوطه به منظور پوشش سرجوش ها و همچنین قرارگرفتن در کانال مرحله بعدی این عملیات بوده است. 

رئیس واحد تعمیرات خط در ادامه اظهار داشت: با انجام تست هیدرواستاتیک خط بر اساس استاندارد  IPS 30- PI370  و ASME B31.4 و با نظارت مستقیم ناظران منطقه، خط مذکور به منظور در سرویس قرار گرفتن آماده انجام عملیات قطع و وصل گردید.
 
سیف خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عملیات قطع و وصل می بایست در چهار نقطه انجام شود، لذا بعد از بررسی موضوع طی جلساتی در منطقه و ستاد شرکت، و نظر به محدودیت زمانی و با توجه به فصل سرما و تأمین فرآورده مورد نیاز، مقرر گردید که طی 48 ساعت عملیات تخلیه، قطع و وصل و جوشکاری¬های موردنظر صورت بگیرد که با تلاش مداوم و شبانه روزی کارکنان منطقه تهران، عملیات فوق طی 33 ساعت انجام گردید.

وی در خصوص جزئیات عملیات قطع و وصل خط لوله 16 اینچ اهواز/ری تصریح کرد: با استقرار دو دستگاه کمپرسور  900 CFM در مرکز انتقال نفت چشمه شور و قرار دادن دو دستگاه پیگ دیتکتوردار و معمولی در تراپ مربوطه و تزریق هوا، 40 کیلومتر خط فوق که محتوی فرآورده نفت گاز بوده است در مدت زمان 19 ساعت در مخزن ری تخلیه و پس از حصول اطمینان از خالی بودن لوله و بستن والوهای دو طرف خط، عملیات برشکاری و جوشکاری در کیلومتر 708، 711، 715 و 718 به صورت همزمان با کار و تلاش مداوم انجام شد و پس از اتمام عملیات، 6 کیلومتر خط لوله مذکور در سرویس بهره برداری قرار گرفت.

سیف همچنین گفت: در طی این عملیات هیچگونه حادثه غیرمترقبه و ریخت و پاش مواد نفتی که باعث آلودگی زیست محیطی می شود، وجود نداشته و در طول زمان توقف، واحدهای تعمیراتی نسبت به تعمیر یک دستگاه ولو در خروجی تراپ مرکز انتقال نفت چشمه شور و نصب پیگ سیگنال در مسیر انتهایی خط لوله 16 اینچ در واحد رسید و ارسال اقدام نمودند و عملیات با موفقیت کامل به پایان رسیده است.

گفتنی است عملیات فوق با همکاری واحدهای خوردگی، ترابری، HSE، حراست، بسیج، عملیات، امور اداری، روابط عمومی و یک اکیپ اعزامی از منطقه مرکزی طی مدت زمان 33 ساعت کار مداوم و بدون وقفه به پایان رسید.

انتهاي پيام/
برچسب ها: نفت ، خط لوله ، گاز ، تعویض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار