جای خالی برخی شاعرانمان در فضای امروز ادبیات بر چشم می‌خورد، شاعرانی که شعرهای انقلابی در گوش زمان مانده است

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ در حال و هوای این روزهایمان در فضای ادبیات جای برخی شاعران خالی است. شاعرانی که شعرهای انقلابی‌شان در گوش زمان مانده است، اما صدا و تصویر آن‌ها دیده نمی‌شود.
 
کسانی‌که روزگاری همراه و هم نوای انقلاب بودند اما اکنون گوشه عزلت گزینه‌اند.
 
در همین شهر و خیابان‌ها، شاعرانی هستند که اگر چه گرد و غبار پیری بر چهره‌شان نشسته است، اما هنوز همان شور و شوق جوانی در وجودشان یافت می‌شود. کسانی چون سیمین بهبهانی که این روز احوال نه چندان خوبی دارند.
 
انگار روزگاری در همین شهر بود که شعر‌های سیمین بهبهانی را زمزمه می‌کردند و اکنون نامش را تنها در کتاب‌هایشان می‌‍جویند فاصله زیادی میان شاعران با توده مسروم افتاده است. شکافی که شاید شاعران با سرودن اشعاری که مردم منظورشان را راحت درک نمی‌کنند، این فاصله را ایجاد کرده‌اند
 
شاید باید قبول کنیم که در کشور ما اکنون دیگر مشتری شعر کم شده است، چه برسد به شعرهای ناب. اتفاقی که در این چند ساله رخ داده، سبب دوری مردم از فضای شعر و ادبیات شده است. منظورم شعرهای حافظ یا سعدی نیست که هر کسی از دوره طفولیت در ذهن دارد.
 
شاعران امروز ما، به نسبت شاعران دوره قبل از انقلاب و مشروطه، کمتر در بین مردم شناخته شده‌اند. شاعران مطرح امروز هم جز در بین اهل ادبیات شناخته شده نیستند و این به دلیل دوری مردم از شعر و شاعری رخ داده است.
 
دوری مردم از شعر و فضای آن، ناشی از نوع شعرهای امروز یا دغدغه‌های فراوان مردم است. دغدغه‌هایی که آنان را به شدت با روزمرگی درگیر کرده و از توجه به فکر و اندیشه در وجودشان باز داشته است.
 
عزلت و تنهایی شاعران مانند بهبهانی، تنها در میان مردم نیست، بلکه مسئولان نیز به شاعران به شاعرانمان بی توجه هستند. شاعرانی که روزگاری شعرشان در حافظه و ورد زبان مردم بود و تاثیر فراوانی بر فضای شعری جامعه ایران گذاشتند. هرچند نمی‌توان برگزاری بزرگداشت برای شاعران را نادیده گرفت، اما توجه به شعر و شاعری تنها در برگزاری بزرگداشت خلاصه نمی‌شود. بلکه با رفع مشکلات شاعران می‌توان این توجه را به نحو شایسته‌تری نشان داد.
 
توجه به شاعران، توجه به کسانی است که حامل پیشینه فرهنگی جامعه در زمینه شعر هستند. شعر زبانی است که در زمان‌های حساس کشور، به مردم دلداری داده یا با آنان در همسو کردن سایر اقشار با آن واقعه مهم تاریخی همراهی کرده است. مسئله‌ای که تا کنون ادامه داشته و همواره ادامه خواهد داشت.
 

محدثه محمدپور/

انتهای پیام/ اس
برچسب ها: ادبیات ، شعر ، شاعر ، شعر انقلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.