وزیر اطلاع رسانی سوریه با تاکید بر ضرورت مقابله با تروریست‌های مسلح در سوریه دعوت نشدن ایران به کنفرانس ژنو2 را زیانبار توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "عمران الزعبی" در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین در مونترو سوئیس درباره روند مذاکرات ژنو2 و گفتگوی هیئت نظام سوریه با هیئت ائتلاف مخالفان گفت: اختلاف ما با مخالفان درباره مسائل شخصی نیست و این اختلافات درباره مواضع این افراد علیه ملت سوریه است. زمانی بود که حمله برخی از قدرت های خارجی به این کشور نزدیک شده بود و نزدیک بود سوریه اشغال شود و شماری از افراد عضو در این ائتلاف خواهان حمله خارجی به سوریه شده بودند. اختلافات ما این است که این افراد دوستدار سوریه نیستند. زمانی که گروه های مسلح تروریست که از حمایت های ترکیه و عربستان سعودی برخوردارند نتوانستند اهداف خود را در سوریه به پیش ببرند این مخالفان خواهان حمله خارجی به این کشور شدند. شمار زیادی از تروریست ها از کشورهای مختلف از طریق مرزهای اردن و ترکیه وارد سوریه می شوند. دیروز تنها بخشی از مخالفان در این کنفرانس حضور داشتند و آمریکا مانع از حضور دیگر مخالفان در این کنفرانس شد. برخی از گروه های مخالف در دولت سوریه حضور دارند و برخی از گروه ها نیز در این کشور فعال هستند. باید تلاش شود بحران این کشور به صورت سیاسی حل و فصل شود و زمانی که ما در این کنفرانس شرکت کردیم در حمایت از این راه حل است. 

وی افزود: از زمان آغاز بحران سوریه بشار اسد رئیس جمهور این کشور بارها بر راه حل سیاسی تاکید کرد. راه حل سیاسی متفاوت با مقابله با تروریسم است. ما به نمایندگی از دولت و اکثریت ملت سوریه برای دفاع از سوری ها در این کنفرانس حضور یافتیم تا حاکمیت این کشور حفظ و خونریزی ها متوقف شود. هیئتی که امروز از ائتلاف مخالفان در این کنفرانس حضور داشت نماینده مخالفان نظام سوریه نیست. بیشتر مخالفان در این کنفرانس حضور ندارند. حتی شماری از اسامی اعلام شده هیئت مخالفان در این کنفرانس حضور نیافتند و این ائتلاف شتابزده مجبور شد افراد دیگری را برای پر کردن کرسی های خالی فرا بخواهند. تلاش ما در این کنفرانس متوقف کردن خونریزی ها و بازسازی سوریه است.

وی در پاسخ به این پرسش که هر طرفی که در این کنفرانس شرکت کرده است به صورت ضمنی بیانیه ژنو1 را مبنی بر تشکیل دولت انتقالی پذیرفته است، آیا این بیانیه را پذیرفته اید، گفت: وزارت خارجه سوریه 24 روز پس از صدور بیانیه ژنو1 از برخی از بندهای این بیانیه استقبال و درباره شماری از بندها ملاحظاتی اعلام شد. هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا پس از صدور این بیانیه، تفسیری را ارائه کرد که وزارت خارجه روسیه تفسیر متفاوتی از این بیانیه مطرح کرد. بنابراین اختلافاتی درباره تفسیر این بیانیه وجود دارد و همچنان پابرجاست. از سوی دیگر ارزیابی اشتباهی از این بیانیه وجود دارد که می توان به تشکیل دولت انتقالی، کناره گیری بشار اسد از قدرت و دارا بودن دولت انتقالی از اختیارات کامل اشاره کرد. کسانی که از عبارت دولت انتقالی در این بیانیه استفاده کردند آشنایی از ماهیت نظام سیاسی و قوانین سوریه نداشتند. این افراد نمی دانستند که باید سوری ها این دولت را تشکیل دهند و هیچ طرف خارجی نمی تواند در این مسئله دخالت کند. دولت سوریه که در نگارش این بیانیه حضور نداشته است نمی تواند در اجرای آن مشارکت داشته باشد.

الزعبی با اشاره به این که به استثنای چین و روسیه که در این کنفرانس از حامیان اصلی حل و فصل سیاسی بحران سوریه هستند، در مواضع کشورهای دیگر شرکت کننده هیچ نقطه جدیدی وجود نداشته است، افزود: ولید المعلم وزیر خارجه سوریه سخنرانی قاطعی علیه تروریسم داشت و زمانی که برخی از قدرت های جهانی در سخنان دیروز خود دولت سوریه را به اقدامات خشونت بار متهم کردند و حتی برای یک بار گروه های تروریستی را به زیان نیاوردند به معنای آن است که این قدرت ها از القاعده در سوریه حمایت می کنند. همین کشورها برخی از گروه های تروریست در سوریه را در فهرست سازمان های تروریستی خود قرار داده بودند. آمریکا باید به تلاش های خود علیه تروریسم پایبند باشد. با تلاش های این کشور قطعنامه 1373 علیه تروریسم تصویب شد ولی موضع امروز این کشور در تعامل با تحولات سوریه در ضدیت با این قطعنامه قرار دارد. برخی از متحدان آمریکا در منطقه از تروریست ها در سوریه حمایت می کنند و آمریکا این کشورها را مورد بازخواست قرار نمی دهد. برگزاری این کنفرانس یک پیروزی سیاسی برای سوریه است. تفاوتی نمی کند آمریکا،انگلیس یا فرانسه بپذیرد یا نپذیرد ولی دولت سوریه به نمایندگی از جهان با تروریست ها مبارزه می کند و شکی در این نیست روزی خواهد آمد که کشورهای جهان از دولت سوریه برای مقابله با تروریسم حمایت خواهند کرد.

وی درباره روابط سوریه با آمریکا بیان داشت: هیچ رابطه مستقیم و غیر مستقیمی با آمریکا نداریم ولی برخی از کشورهای اروپایی مقامات امنیتی خود را به سوریه اعزام کردند و این کشورها می خواهند با دمشق در ارتباط باشند. اما دولت سوریه تاکید دارد قبل از هر ارتباط امنیتی باید ارتباط سیاسی میان کشورها وجود داشته باشد. باید کشورهای اروپایی در مواضع خود در تعامل با بحران سوریه بازنگری کنند. باید این کشورها بدانند در تعامل با این کشور اشتباه فاجعه باری داشتند.

الزعبی با تایید گفتگوی غیر مستقیم هیئت نظام سوریه با هیئت مخالفان با میانجیگری اخضر ابراهیمی در روز جمعه تاکید کرد: دولت سوریه از اراده جدی برای ورود به روند سیاسی برخوردار است. باید این روند بر اساس اصولی باشد که مقابله با تروریسم یکی از این اصول است. برای این که نظام سیاسی قوی داشته باشیم باید تروریست ها از بین رفته باشند. چه اهمیتی دارد دولت و پارلمان جدیدی در سوریه تشکیل شود در حالی که ده ها سازمان تروریستی در این کشور حضور دارند؟ با حضور این تروریست ها قانون اساسی در سوریه اجرا نخواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا همچنان بشار اسد را خط قرمز می دانید، گفت: بیانیه ژنو1 به کناره گیری بشار اسد از قدرت اشاره ندارد و درباره تشکیل دولت انتقالی در سوریه نیز بحث و جدل های زیادی وجود دارد. رئیس جمهور اسد دارای یک دوره قانونی است. در سوریه قانون اساسی وجود دارد و مردم این کشور به این قانون رای دادند. در صورتی که رئیس جمهور اسد بر اساس قانون اساسی کنونی بخواهد خود را برای انتخابات آینده نامزد کند یک تصمیم شخصی خواهد بود. در حال حاضر شمار زیادی از مردم از رئیس جمهور اسد می خواهند خود را در انتخابات نامزد کند. در صورتی که افراد دیگری بخواهند در این انتخابات خود را نامزد کنند می توانند چنین کنند.

وزیر اطلاع رسانی سوریه در پاسخ به این پرسش که اگر در انتخابات در اواسط سال آینده برگزار نشود، ریاست جمهوری بشار اسد تمدید خواهد شد، بیان داشت: شکی در این نیست در صورتی که این انتخابات برگزار نشود رئیس جمهور اسد در قدرت باقی خواهد بود. ما نمی توانیم خلا قانونی در کشور ایجاد کنیم. شکی در این نیست انتخابات ریاست جمهوری در سراسر سوریه در موعد مشخص خود به صورت دموکراتیک تحت نظارت جهانی برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که می خواهید درباره چه موضوعاتی با ائتلاف مخالفان مذاکره کنید به ویژه آنکه درباره مبارزه با تروریسم اختلافاتی وجود دارد، گفت: بیانیه ژنو1 روشن بوده و در مقدمه این بیانیه به مقابله با تروریسم، توقف اقدامات خشونت بار و خونریزی ها و بازگشت امنیتبه کشور اشاره شده است. با استقرار آرامش و امنیت می توان گام های سیاسی را در کشور برداشت. ارزیابی ما از تشکیل دولت انتقالی با طرف های دیگر متفاوت است. ما حاضر نیستیم درباره کناره گیری رئیس جمهور اسد مذاکره کنیم و حاضر نیستیم هیچ طرفی وارد این مسئله شود. مردم سوریه از هیئت این کشور می خواهند از اصول ثابت سوریه دفاع شود. دفاع از قانون اساسی یکی از این اصول بوده و درخواست برای کناره گیری رئیس جمهور از قدرت نقض این قانون است. ما اجازه حمله به این قانون اساسی را نمی‌دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حاضرید درباره ایجاد مسیرهای امن کمک رسانی با مخالفان گفتگو کنید، گفت: هر نوع کمک رسانی به مناطق سوریه باید از طریق دولت این کشور باشد. یکی از روستاهای دوردست در سوریه در سیطره گروه های مسلح تروریست قرار دارد و دولت سوریه می خواست کودکان این روستا فلج اطفال شوند. بر اساس ارتباطی که میان دولت سوریه و ساکنان این روستا وجود داشت، محموله واکسن وارد این روستا شد و کودکان واکسینه شدند. دولت سوریه قادر است کمک های بشردوستانه ای را به هر از نقطه از این کشور برساند.

الزعبی در پاسخ به این پرسش که چگونه عملیات آزادی بازداشت شدگان صورت می گیرد، گفت: گروه های مسلح تروریست، ائتلاف و برخی از گروه های مخالف هزاران نفر از شهروندان سوری را ربوده اند. باید سرنوشت این افراد و مکان اقامت آنان روشن شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در سوریه آتش بس برقرار خواهد شد، گفت: چنین آتش بسی برقرار نخواهد شد. آیا باید با گروه های داعش و جبهه النصره وارد آتش بس شویم؟ در گذشته برقراری آتش بس را پذیرفتیم ولی از این تصمیم دولت سوریه برای قاچاق سلاح و تروریست به این کشور استفاده شد. در حال حاضر برخی از ترتیبات امنیتی مطرح است. می توان درباره خروج نیروهای ارتش از شهرها و استقرار نیروهای پلیس در شهرها گفتگو کرد.

وزیر اطلاع رسانی سوریه در پاسخ به این پرسش که چگونه حاضر به شرکت در این کنفرانس شده اید این در حالی است که  دعوت از ایران پس گرفته شد، آیا روسیه و آمریکا درباره حضور تهران در این کنفرانس به توافق رسیده بودند و بان کی مون بر اساس فشار چه طرف هایی دعوت از ایران را پس گرفت، گفت: بان کی مون خواهان حضور ایران در این کنفرانس برای رایزنی شده بود. از سوی دیگر دعوت کردن یا نکردن از ایران تاثیری برای این کشور ندارد. این کشور موضع خود را درباره بیانیه ژنو1 اعلام و تاکید کرد این بیانیه را به عنوان پیش شرط شرکت در  کنفرانس ژنو2 نمی پذیرد. ایران این کنفرانس را دنبال می کند ولی توجه زیادی به حضور در این کنفرانس ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور نداشتن ایران در این کنفرانس زیانبار است، گفت: قطعا این گونه است. حضور ایران در این کنفرانس فواید زیادی داشت. این کشور قدرت بزرگی در منطقه و از اعتبار سیاسی سنگینی برخوردار است.

الزعبی درباره حضور هیئت عربستان سعودی در این کنفرانس بیان داشت: سوال اساسی این است چگونه ایرانی که از راه حل سیاسی بحران سوریه حمایت می کند در این کنفرانس حضور ندارد ولی عربستانی که آشکارا از تروریست ها حمایت مالی و تسلیحاتی می کند به این کنفرانس دعوت شده است؟ باید دبیر کل سازمان ملل به لحاظ رعایت قوانین بین المللی از عربستان می خواست در این کنفرانس حضور نیابد چرا که این کشور از تروریست ها در سوریه حمایت می کند. دولت سوریه اسناد دخالت عربستان را در سوریه ارائه می کند. در حال حاضر نزدیک به ششصد نفر از اتباع عربستانی در سوریه به دلیل حضور در گروه های تروریستی بازداشت شده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار