عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: متاسفانه در سالهای اخیر برخی سازندگان ساختمانهای مسکونی، با هدف سود بیشتر، اقدام به حذف فضای موتورخانه مرکزی و جایگزینی آن با پکیج های ساختمانی کرده اند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگا خبرنگاران؛ فرشاد امیرخانی عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران افزود: از سوی دیگر همزمان با اعمال قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش بهای گاز و حاملهای انرژی، مردم هم با نیت صرفه جویی با این سودجویی سازندگان همراهی کرده اند و برای مدیریت هزینه های خود، ترجیح می دهند به جای سیستم موتورخانه مرکزی در منزل خود از سیستمهای جدید وارداتی استفاده کنند اما این برداشت نادرست است و سیستم موتورخانه مرکزی علاوه بر ایمنی که دارد، می تواند مقرون به صرفه تر از سایر سیستمهای حرارتی باشد.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که تنها عیب سیستم موتورخانه مرکزی مشترک بودن هزینه های مربوط به آن در مجتمع مسکونی است اما به لحاظ ایمنی، بهره وری، ذخیره سازی انرژی و انتشار یکنواخت دما یا حرارت، بر سایر سیستمها برتری دارد.

امیرخانی افزود: علاوه بر این پکیج هایی که در ساختمانها مورد استقبال قرار می گیرد از دو جنبه تهدید آمیز هستند که مهمترین آنها به خطر انداختن سلامت اعضای خانواده به خاطر قرار گرفتن این سیستمها در فضای داخلی منزل و استفاده از اکسیژن داخلی آپارتمانهاست.

وی تصریح کرد: این امر باعث می شود که با بروز کوچکترین نقصان در این سیستمها، سلامتی و زندگی اعضای ساکن در آپارتمان مورد تهدید واقع شود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران تاکید کرد: به هدر رفتن منافع ملی به دلیل مصرف بی رویه منابع گاز در پکیج ها، عیب دیگری است که به این سیستمها وارد می شود.

وی در مورد علت شیوع پکیج در ساخت و سازها توضیح داد: افزایش قابل توجه قیمت زمین در سالهای اخیر باعث شده برخی سازندگان به طور متوسط 30 تا 40 مترمربع از فضای مسکونی را که باید صرف ساخت موتورخانه مرکزی شود، به پارکینگ اختصاص می دهند که قابل فروش و سودآوری باشد.

امیرخانی توصیه کرد: به مردم توصیه می شود که در هنگام خرید واحدهای مسکونی به این نکته توجه داشته باشند و سازندگان هم به بهای صرفه جویی یا سودجویی, سلامت مردم و منافع ملی را به خطر نیندازند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار