ساری /

شناسایی700 مورد لغزش در مازندران

مدیرکل منابع طبیعی، آبخیزداری و منابع طبیعی مازندران - ساری از تشکیل بانک اطلاعات زمین لغزش در استان خبر داد و گفت: 700 مورد لغزش در سطح استان شناسایی شده است.

عباسعلی نوبخت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری افزود: زمین لغزش شب کلا سری به وسعت 90 هکتار، زمین لغزش تاکام ساری به وسعت 80 هکتار از جمله این زمین لغزش هاست.

وی به عملیات آبخیزداری انجام شده در سطح استان اشاره و اضافه کر: عملیات بیولوژیک و مدیریتی در سطحی با 76 هزار هکتار و 454 هکتار از حوزه های آبخیز استان طی سالهای 70 تا 90 انجام شده است.

وی عنوان کرد: همچننی عملیات بیولوژیک و مدیریتی در سطحی بالغ بر هزار و 368 هکتار در دو سال اخیر نیز انجام شده است.

نوبخت یادآور شد: آبخیز داری به عنوان بسترسازی فعالیتهای بخش کشاورزی و منابع طبیعی، نقش بسزایی در توسعه پایدار خواهد داشت و ضرورت انجام هماهنگ و اعمال مدیریت صحیح و جامع در حوزه های آبخیز الزامی است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری، افزایش زمان تمرکز، کاهش دبی سیلاب، جلوگیری از سرعت آب و کنش بستر، تقویت سفره های آبهای زیرزمینی، تثبیت دامنه های کناری آبراهه را از جمله اثرات عملیات آبخیزداری بیان کرد.

وی به شرایط سخت خاکسازی اشاره و اضافه کرد: برای تشکیل یک سانتی متر خاک 100 تا 400 سال زمان نیاز است و با از بین رفتن یک سانتی متر خاک حاصلخیز سطحی، 30 تا 40 درصد کاهش راندمان تولید خواهیم داشت.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران یادآورشد: 98.5 درصد مساحت استان در اختیار بخش کشاورزی و منابع طبیعی قرار دارد./ش

برچسب ها: لغزش ، زمین ، ساری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.