نهال‌های جوان بلوط به کمک جنگل‌های پیر و خشک شده می‌آیند تا جنگل‌های بلوط خشکیده را دوباره احیا کنند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ چند سالی می‌شود که عواملی همچون خشکسالی، چرای بی رویه دام، زراعت زیر اشکوب و حتی ریزگردها بلای جان بلوط‌های فارس شده‌اند.

سوسک‌های چوبخوار و آفت زغالی چند سالی است که بلای جان درختان بلوط است و آنها را که روزی نماد سرسبزی، طراوت و زندگی بوده‌اند امروز جز شاخ و برگی خشک و ریشه‌های ستبرشان که چنگ در زمین انداخته‌اند چیز دیگری نمانده است.

مدیرکل منابع طبیعی فارس گفت: تا کنون از 800 هزار هکتار جنگل‌های فارس، بیش از 89 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط بر اثر بیماری زغالی و سوسک‌های چوبخوار یا به‌طور کامل خشک شده و یا نیمه خشک هستند.

محمد کاظم بردبار با بیان اینکه عوامل متعددی در به خطر انداختن حیات درختان بلوط‌ دارند ادامه داد: ریزگردها با پوشاندن برگ‌های بلوط سبب کاهش فتوسنتز در برگ‌ها می‌شود و علاوه بر آن چرای بی‌رویه دام‌ها در جنگل‌های بلوط، خشکسالی‌های پی در پی و زراعت زیر اشکوب جو و گندم در جنگل‌ها سبب خشک شدن درختان بلوط شده است.

سوسک چوبخوار حشره‌ای است که با تخم گذاری در تنه درختان بلوط و رشد لارو در آوندهای این درختان سبب از بین رفتن آوندها و خشک شدن تدریجی بلوط می‌شود.

بیماری آفت ذغالی بلوط نیز که با شیوع یک آفت شروع می‌شود عاملی برای سیاه شدن، پژمردگی و خشکیدگی کامل درخت است.

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: حالا برای نجات جنگل‌های بلوط، درختان نیمه خشک را از نیمه قطع می‌کنیم تا دوباره سبز شوند و درختان کامل خشکیده را قطع و در کوره‌های مخصوص به زغال تبدیل می‌کنیم تا آفت و سوسک‌ها نیز از بین بروند/س.

انتهای پیام/



برچسب ها: کمک ، نهالهای ، بلوط ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.