پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم "جک اسمیت" تحت عنوان "چرا آمریکا می‌خواهد در افغانستان بماند» نوشت تصور می‌رفت آمریکا تا پایان امسال همه نظامیانش را از افغانستان خارج کند اما چنین اتفاقی نمی‌افتد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از اما با وجود نظر سنجی های اخیر ، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا درصدد است چند هزار نفر از نیروهای نظامی ویژه ، مربیان آموزش نظامی ، پرسنل سیا و پیمانکاران را برای ده سال دیگر یعنی تا پایان سال 2024 میلادی در این کشور نگه دارد.

نظر سنجی‌های اخیر که تاریخ سی ام دسامبر منتشر شد نشان می‌دهد 75 درصد مردم آمریکا با ادامه حضور نظامی در افغانستان پس از سی و یکم دسامبر سال 2014 میلادی مخالفند.

در واقع، اکثر آمریکایی‌ها خواهان خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان پیش از دسامبر سال 2014 میلادی هستند.

در این نظر سنجی‌ها، فقط 17 درصد پرسش‌شوندگان از جنگ دوازده ساله در افغانستان حمایت کردند که این میزان در دسامبر سال 2008 میلادی 52 درصد بود.

مخالفان جنگ افغانستان که پنج سال پیش 46 درصد بودند در نظر سنجی های اخیر به 82 درصد رسیده‌اند.

"کیتینگ هولند" مدیر بخش نظر سنجی سی ان ان گفت: حمایت 17 درصدی کمترین میزان حمایت از حضور نظامی آمریکا در هر جنگی بوده است.

شمار زیادی از آمریکایی ها چند سال پیش به شدت با جنگ افغانستان مخالف شدند.

در نظر سنجی دیگری که هجدهم دسامبر منتشر شد 57 درصد حمله افغانستان را در سال 2001 میلادی ، اقدامی اشتباه خواندند.

اما اوباما تا پایان سال 2014 میلادی همه نیروهای زمینی را از افغانستان خارج می کند و نیروهای ویژه به لحاظ فنی نیروی زمینی محسوب نمی‌شوند.

قصد و نیت اوباما برای استقرار نیروی کمتر اما حضور نظامی مهم به داشتن اهداف سیاسی بزرگتری در آسیا مربوط می‌شود.

کاخ سفید سال‌ها با دولت افغانستان برای ادامه حضور نیروی نظامی به مدت ده سال دیگر چانه‌زنی کرده است.

آمریکا تا سال 2024 میلادی چند میلیارد دلار برای آموزش ارتش و پلیس افغانستان و کمک مالی به دولت افغانستان هزینه خواهد کرد.

به نظر می‌رسد به تازگی توافقی حاصل شده است اما حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد توافقنامه امنیتی تا زمان روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید پس از انتخابات آوریل امضا نخواهد شد که این تاخیر موجب نارضایتی کاخ سفید شده است.

"مارا تچالاکف" از موسسه مطالعات جنگ گفت: با توجه به اختلافات عمیق در افغانستان درباره حق مصونیت قانونی به نظامیان و پیمانکاران آمریکایی و همچنین حق اجرای حملات شبانه به منازل خصوصی افغان‌ها، کرزای سعی دارد برای بدست آوردن حمایت سیاسی زمان بخرد.

وی افزود: منتظر ماندن تا پس از برگزاری انتخابات، فرصتی ایجاد و امکان مذاکرات دوباره درباره مسائلی را فراهم خواهد کرد که ممکن است مشکل آفرین باشند. 

در حال حاضر معلوم نیست چه کسی ماه آوریل پیروز شود.

با همه اینها به نظر می‌رسد کاخ سفید اطمینان دارد این توافقنامه قبل یا بعد از کناره‌گیری کرزای امضا خواهد شد مخصوصا اگر ائتلاف شمال ضد طالبان هوادار آمریکا و احزاب سیاسی دوست مانند جمعیت اسلامی نفوذ بیشتری پیدا کنند.

اوباما در دسامبر سال 2011 میلادی زمانی که قرار بود نظامیان آمریکایی از این کشور خارج شوند به دنبال اقدامات مشابهی در عراق بود اما نوری مالکی نخست وزیر عراق در ماههای آخر هر توافقنامه ای را رد کرد که این مسئله موجب رنجش دولت اوباما شد.

اما اوباما تا حدودی خوش شانس بود. اگر چند هزار نظامی آمریکایی در عراق مانده بودند ، آنها درگیر کشمکش های القاعده و جهادگرایان سنی بر ضد رژیم اکثریت شیعه به رهبری مالکی می شدند.

در سال 2013 میلادی ، بیش از هفت هزار و 300 غیر نظامی و هزار نیروی امنیتی عراقی کشته شدند.

افغانستان به دو دلیل اصلی برای آمریکا اهمیت ویژه ای دارد:

دلیل اول اینست که نیروهای کمتر اما نخبه و تاسیسات نظارتی در افغانستان برای ادامه عملیات نظامی داشته باشد که در صورت لزوم از منافع آمریکا که شامل حفظ نفوذ در این کشور می شود حمایت کنند.

اگر کشمکش‌های مسلحانه میان نیروهای مختلفی که از اواسط دهه 1990 میلادی برای کسب قدرت در کابل می جنگیدند از جمله طالبان به یکباره دربگیرد، این منافع به خطر می‌افتد.

دلیل دوم اینست که افغانستان ارزش ژئوپلتیکی برای آمریکا دارد زیرا تنها پایگاه نظامی پنتاگون در آسیای مرکزی است که از غرب به ایران ، از شرق به پاکستان ، از شمال شرقی به چین ، از شمال غربی به برخی جمهوری های شوروی سابق و از شمال به روسیه نزدیک است.

هدف واشنگتن افزایش قدرت اقتصادی ، تجاری و سیاسی در منطقه آسیای مرکزی و جنوب آسیا به منظور تقویت سلطه جهانی آمریکا و جلوگیری از افزایش نفوذ چین در منطقه است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار