معاون موسسه تحقیقات کشاورزی دیم سرارود کرمانشاه گفت: آمار ها نشان می دهند که ایرانیها 5/2 برابر کشورهای توسعه یافته برنج مصرف می کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

رضا حق پرست در جلسه ستاد توسعه اقتصادی استان کرمانشاه گفت: امنیت غذایی بالاتر از امنیت ملی است و برای دستیابی به امنیت ملی بایستی در درجه اول به امنیت غذایی دست یابیم.

معاون موسسه تحقیقات دیم سرارود کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر گندم و برنج در فهرست بیشترین مصرف ایرانیان قرار دارد، گفت: از آنجایی که برنج می تواند آرسنیک موجود در آب را به میزان زیادی جذب کند به نظر می رسد مصرف زیاد برنج سبب تجمع میزان زیادی از آرسنیک در بدن افراد می شود که این عنصر احتمال ابتلا به سرطان را در افراد بیشتر می کند.

حق پرست با بیان اینکه در حال حاضر سرانه مصرف برنج در کشور ما 45 کیلوگرم می باشد، خاطر نشان کرد: اگر شرایطی فراهم شود تا سرانه مصرف برنج به 20 کیلوگرم برسد دیگر نیازی به واردات این محصول نخواهیم داشت.

به گفته وی بر اساس مطالعات انجام گرفته شاخص گلایسمیک برنج بالا و در حد قند است، لذا مصرف زیاد آن افراد را مستعد ابتلا به دیابت می کند.

وی افزود: آمارها نشان می دهد کشور ما پس از کشور بنگلادش دومین وارد کننده برنج است و این مسئله بسی جای تامل دارد.

وی گفت: تغییر فرهنگ مردم نیازمند اقدامات ترویجی دارد تا آنجا که می توان شرایطی را فراهم کرد تا به عنوان مثال نخود که محصولی مهم است راجایگزین خوبی برای بسیاری از مصارف خانواده ها کرد.

به گفته حق پرست برخی از واریته های نخود به میزان 17 تا 31 درصد پروتئین دارد، این در حالیست که گوشت قرمز بیشتر از 20 درصد پروتئین ندارد.

وی ادامه داد: نخود از نظر تامین انرژی، الیاف غذایی محلول و غیر محلول، عنصر منگنز و ... اهمیت زیادی دارد و اگر شرایطی فراهم شود تا این محصول بتواند در هرم غذایی مردمان این کشور جایگاه پر رنگی یابد، گامهای موثری در راستای بهبود تغذیه ای مردم برداشته خواهد شد.

حق پرست ادامه داد: مصرف جوانه نخود چرخ شده می تواند جایگزین خوبی برایگوشتچر خ کرده باشد./س

برچسب ها: ایران ، دومین ، برنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.