در هنگام تولد نوزاد، قیچی کردن بند ناف با وسایل غیر استریل و آلوده، خطر ابتلا به "کزاز" وجود دارد.

منصور بهرامی متخصص بیماری‌های کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کزاز جزو یکی از بیماری‌های عفونی مهم است که توسط یک نوع میکروب کزاز که عمدتاً در خاک زندگی می‌کند سرایت می‌کند.

وی افزود: معمولاً افرادی که دچار خراشیدگی یا بریدگی در ناحیه دست شده و با خاک سروکار دارند دچار این بیماری می‌شوند و یا در نوزادان قیچی کردن بند ناف با وسایل آلوده سبب ابتلا به کزاز که بسیار کشنده و خطرناک است می‌شود.

بهرامی ادامه داد: مادر برای مصونیت پس از بارداری باید از واکسن "کزاز" استفاده کند و یکی از دلایل کزاز نوزادی انجام نشدن واکسیناسیون مادر است.

وی با بیان اینکه پتانسیل تزریق واکسن "کزاز" در کشور ایران به ضریب 99درصد در کودکان رسیده است تصریح کرد: جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری واکسن کزاز هر 10 سال یکبار باید انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تشریح کرد: واکسن سه‌گانه‌ی دیفتری، کزاز، سیاه‌سرفه در 2، 4 و 6 ماهگی باید انجام شود و متأسفانه این مراحل در دوره‌ی نوجوانی اهمیت داده نمی‌شود در حالی که فرد در این دوران بیشتر در معرض جراحات پوستی قرار می‌گیرد.

این متخصص در خصوص علائم کزاز نوزادی گفت: تشنج خیلی شدید مداوم و مکرر همراه با تب بالا از علائم کزاز نوزادی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: کزاز ، نوزاد ، آلوده ، ناف ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار