بررسي‌هاي مربوط به سالهاي اخير نشان مي‌دهند كه حدود 4 تا 5 درصد مرگ و مير كودكان در جهان به ويژه در كشورهاي در حال توسعه، ناشي از سياه سرفه و كزاز است.

فرهاد سالاري استاديار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، افزود: بيماري‌ ها و عوامل عفوني، مهترين علت مرگ كودكان در جهان است كه البته در سال‌هاي اخير اقدامات زيادي براي كنترل اين بيماري‌ها و عوامل صورت گرفته است.

وي اظهار داشت: بسياري از بيماري‌هاي عفوني با انجام برنامه‌هاي ايمن سازي و واكسيناسيون كودكان با كاهش قابل ملاحظه‌اي از نظر ابتلا و مرگ و مير همراه بوده‌اند كه فلج اطفال، سل، ديفتري، كزاز، سياه سرفه، سرخك، سرخجه، اوريون و هپاتيت B از مهمترين اين بيماري‌ها هستند.

سالاري با اشاره به اينكه سياه سرفه و كزاز در برخي از كشورها همچنان با ابتلا و مرگ و مير نسبتا بالايي همراه هستند، تأكيد كرد: بررسي‌هاي مربوط به سالهاي اخير نشان مي‌دهند كه حدود 4 تا 5 درصد مرگ و مير كودكان به ويژه در كشورهاي در حال توسعه، ناشي از سياه سرفه و كزاز است.

وي يادآور شد: در كشورهاي توسعه يافته مشكل و معضل ابتلا و مرگ و مير ناشي از بيماري‌هاي عفوني نظير سياه سرفه و كزاز تقريبا برطرف شده و در ايران خودمان نيز چنين بيماري‌هايي تا حد بسيار زيادي كنترل شده‌اند و مشكل خاصي در مورد آنها وجود ندارد./ع2

برچسب ها: کزاز ، کودک ، سرفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار