13 گونه زیستی مناطق زیست محیطی استان چهارمحال و بختیاری در خطر انقراض و آسیب معرفی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس طرحی که از ابتدای امسال برای آمارگیری از تعداد گونه های جانوری در زیستگاه های استان چهارمحال و بختیاری انجام شده است، 3.7 درصد گونه های زیستی این استان به عنوان در خطر انقراض و تحت حمایت محیط زیست معرفی شده و در فهرست قرمز سازمان جهانی منابع طبیعی (IUCN ) قرار گرفته است.
سعید یوسف پور افزود: خفاش انگشت دراز، خفاش نعل اسبی مهلی، شاه باز، اردک مرمری، دلیجه کوچک، پلنگ، خرس قهوه ای، قوچ، ماهی گورخری، بحری، بالابان و اردک ارده ای از شاخص ترین این گونه های در خطر آسیب و تحت حمایت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری هستند.
وی، خشکسالی و شکار بی رویه این گونه ها و تغییرات اکوتوریسیمی را از مهم ترین علت های در خطر انقراض قرار گرفتن و آسیب این گونه ها بیان کرد و گفت: تاکنون 923 گونه گیاهی و 294 گونه جانوری از انواع پرندگان، پستانداران، ماهی ها و خزندگان در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است.
یوسف پور گفت: استان چهارمحال و بختیاری با توجه به موقعیت خاص خود در ایران یعنی قرار گیری در زاگرس مرکزی به علت کوهستانی بودن منطقه و همچنین وضع زمین شناسی عوامل خاک و اقلیم از تنوع زیستی بالایی برخوردار است.
لیست قرمز گونه های در معرض خطر سازمان جهانی حفاظت از منابع طبیعی که در سال 1963 به وجود آمد جامع ترین لیست وضع نگهداری از منابع طبیعی گیاهی و جانوری است.
این لیست داده های سرخ بر ضوابط دقیقی برای ارزیابی خطر انقراض هزاران گونه و زیرگونه استوار شده است و این ضوابط مربوط به همه گونه ها در تمامی مناطق دنیا می شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.