از این پس در مجله شبانه باشگاه خبرنگاران به پرونده هایی می پردازیم که نشان دهنده نقض حقوق بشر در کشورهای مدعی غربی است. این کشورها که خود دم از حقوق بشر می زنند در موارد بسیاری آن را زیر پاگذاشته و خلافش رفتار کرده اند. برخی از این پرونده ها را برای شما هرشب بازنشر می کنیم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، انگلیس ازجمله كشورهای غربی است كه درتنظیم سیاست خارجی خود موضوع حقوق بشر را بمثابه پوششی بر معایب بزرگ خود و نیز اهرم فشار بر کشورهای مورد نظر بکارمی‌گیرد و بر این اساس، گزارش‌هایی را درخصوص وضعیت حقوق بشر در كشورهای مختلف منتشرمی‌كند! این در حالی است که واقعیات موجود در هر دو عرصه سیاست داخلی و خارجی مؤید موارد متعدد نقض حقوق بشر از سوی این كشور است. مقامات انگلیس قانون ممنوعیت شكنجه را هم در داخل و هم در خارج زیر پا گذاشته‌ اند، از جمله، مردم را به بهانه تهدید علیه امنیت ملی مورد شكنجه هایی قرار داده اند كه پیامدهای نابودكننده‌ای برای قربانیان و خانواده‌های آنها در پی داشته است.

 انگلیس، دارای بدترین آمارهای مربوط به حقوق بشر در اروپا

انگلیس بدترین آمارهای مربوط به حقوق بشر را در اروپا دارد و یك بار به خاطر عدم تبعیت از تصمیمات دادگاه اروپا مورد بازرسی قرار گرفت و در این ارتباط۱۰۶یافته علیه آن تسلیم شد كه دولت جواب مناسبی برایشان نداشت.

تضعیف حقوق بشر در انگلیس تحت پوشش قانون ضدتروریسم، امر جدیدی نیست. از اوایل دهه۱۹۷۰، زمانی كه مقامات انگلیسی شروع به اعمال تدابیر ضروری در شرایط منازعه ایرلند شمالی كردند حقوق بشر به نام امنیت قربانی شد.

قوانین ضد تروریستی اصلی ترین ابزار نقض حقوق بشر

 مقامات انگلیسیبا توسل به حادثه ۱۱ سپتامبر قوانین جدیدی را به تصویب رساندند.این قوانین متضمن تمهیدات گسترده‌ای است كه قوانین حقوق بشری را زیرپا می‌گذارد و اجرای آنها منجر به سوء‌استفاده‌هایی جدی از حقوق بشر شده است.از جمله این تمهیدات بازداشت بدون اتهام و محاكمه كسانی است كه مقامات انگلیس برچسب "تروریست‌های بین‌المللی مظنون" بر آنها زده‌اند. این برچسب زدن عمدتا بر پایه به اصطلاح، اطلاعات محرمانه‌ای است كه قوه مجریه از افشای آنها حتی برای وكلای قانونی ‌آنها امتناع می‌ورزد.

علاوه بر این مقامات انگلیس تلاش كرده‌اند تا ممنوعیت شكنجه یا سایر بدرفتاری‌ها را نادیده بگیرند. همچنین قوانین بشردوستانه در طول جنگ علیه عراق و در شرایط اشغال این كشور از سوی ارتش انگلیس نادیده گرفته شد. در فوریه۲۰۰۴كمیته بین‌المللیصلیب سرخ گزارشی را به نیروهای ائتلاف تسلیم كرد كه نقض‌های جدی قانون بشردوستانه بین‌المللی از سوی این نیروها در عراق را توضیح می‌داد. (عکس ها و اخباری که از درون زندان ابوغریب به دست آمد و به سراسر جهان مخابره شد گواه بر این واقعیت است)

متأسفانه دولت انگلیس هنوز به تضعیف حقوق اساسی بشر با بهانه حكومت قانون و استقلال قضایی ادامه می‌دهد و قوانینی برخلاف حقوق اساسی بشر تصویب می كند.

 نگرانی نهادهای حقوق بشری اروپا از نقض حقوق بشر در انگلیس

تدابیر اتخاذ شده از سوی مقامات انگلیسی به منظور مبارزه با تروریسم منجر به نقض‌های آشكار در رابطه با حقوق بشر شده و نگرانی‌ها، نسبت به تأثیر این تدابیر بر مسلمانان مهاجرین و سایر جوامع اقلیت گسترش یافته است.

كمیسر عالی ملل متحد برای حقوق بشر، كمیسر حقوق بشر شورای اروپا، رابط ویژه ملل متحد درباره شكنجه، كمیته ملل متحد علیه شكنجه، كمیته ملل متحد درباره لغو تبعیض نژادی و نیز كمیته اروپایی جلوگیری از شكنجه از جمله آنهایی هستند كه نگرانی جدی خود را نسبت به آمارهای حقوق بشر انگلیس ابراز كردند.

 نگرانی نهادهای ملی انگلیس

در داخل انگلیس نیز كمیته‌های قانون اساسی امور خارجی و حقوق بشر پارلمان اعضای قوه قضاییه و كارشناسان حقوقی و نیز عفو بین‌الملل و بسیاری از سازمان‌های غیردولتی دیگر نگرانی جدی‌ خود را در این ارتباط بیان داشته اند.

این گزارش بالاتر از همه مسئولیت‌های اصلی انگلیس كه مدعی است از استانداردهای حقوق بشر و حكومت قانون دفاع می‌كند و آنها را بهبود می‌بخشد مورد بررسی قرار می‌دهد. این گزارش پا از این نیز فراتر گذاشته و در مورد مسائل زیر تحقیق می‌كند:

- نقض‌های جدی حقوق بشر از سوی انگلیس در مبارزه با تروریسم
- نقش انگلیس در طرح‌های ایالات متحده
- مشاركت انگلیس با ایالات متحده در اشغال عراق
- مسئولیت انگلیس برای ایجاد وحشت در میان تمام مسلمانان جامعه بریتانیا و توطئه ایجاد این دیدگاه كه كلمات «مسلمان» و «تروریست» هم معنی هستند.
- نقض‌های حقوق بشر در ایرلند شمالی
- زندان‌های انگلیسی
- پناهندگان و مهاجران
- خشونت علیه زنان
- آزادی بیان

گزارش مزبور عمدتا بر پیمان‌های بین‌المللی، گزارش كمیسر حقوق بشر شورای اروپا، كمیسر عالی ملل متحد برای حقوق بشر، گزارش های عفو بین‌الملل، سازمان‌های غیردولتی ملی، و گزارش‌های روزنامه‌نگاران متكی است.

جنایات انگلیس در ایران

دخالت های گسترده انگلیس در اَشکال نظامی، سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی در ایران طی دو قرن گذشته و تداوم توطئه ها و کینه توزی های آن نسبت به نظام ج. ا. ا، بخشی از جنایات تکان دهنده، و اوراقِسیاه پروند این کشور در زمینه نقض حقوق بشر است که فهرست بلندی را تشکیل می دهد. در این نوشته مختصر مجال پرداختن به تفاصیل نیست و تنها به جریان مرگ ۴۰٪ از جمعیت ایران(قریب به ده میلیون نفر)در فاصله ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹که از نظر محققین، بزرگ ترین هلوکاست تاریخ بوده اشاره می شود.

انگلیس در جریان جنگ جهانی اول و در شرایط خشکسالی و قحطی، با خرید گسترده غلات موجود در کشور و جلوگیری از واردات کالا به ایران و اجازه ندادن برای ورود کمکها از خارج،عملا مرتکب این فاجعه بشری گردید.این در حالی است که«داناهو»افسر اطلاعات نظامی انگلستان و نماینده سیاسی آن دولت در غرب ایران برخی از این صحنه های هولناک را چنین ترسیم میکند:

" اجساد چروكیده زنان و مردان، پُشته شده و در معابرعمومی افتاده اند. درمیان انگشتان چروكیده آنان همچنان مشتی علف كه از كنار جاده كنده اند و یا ریشه هایی كه از مزارع درآورده اند به چشم میخورد؛ با این علف ها می خواستند رنج ناشی از قحطی ومرگ را تاب بیاورند. در جایی دیگر، پابرهنه ای با چشمان گودافتاده كه دیگر شباهت چندانی به انسان نداشت، چهار دست و پا روی جاده جلوی خودرویی كه نزدیك میشد می خزید و در حالی كه نای حرف زدن نداشت با اشاراتی برای لقمه نانی التماس می كرد..."
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار