امروز که فرزندی دیگر از حوزه علمیه در راس استانداری قم قرار گرفته است مردم انتظار دارند یک بار دیگر توانایی یک روحانی را در بالاترین جایگاه اجرایی این استان ببینند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، دومین استاندار روحانی کشور پس از گذشت حدود پنج ماه از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، بر کرسی استانداری قم تکیه زد تا رسماً در دولت یازدهم امور استان قم را در دست گیرد.

استانی که در دولت عدالت محور دهم نیز استانداری از تربیت یافتگان مکتب ناب تشیع بر خود دیده بود که از قضا یکی از پرتلاش‌ترین و پیگیرترین استانداران قم پس از انقلاب اسلامی ایران بود.

حجت‌الاسلام محمدحسین موسی‌پور نخستین استاندار روحانی کشور زمانی که بر روی صندلی استانداری قم نشست کمتر کسی فکر می‌کرد یک روحانی به عنوان نماینده عالی دولت بتواند در این سمت موفق عمل کند اما وی در مدت زمان حضور خود در قم به عنوان استاندار، خاطرات خوشی در اذهان مردم این استان به یادگار گذاشت به گونه‌ای که وقتی به یکباره از سوی رئیس دولت دهم برکنار شد اعتراض مردم، امام جمعه و حتی مراجع قم را به همراه داشت.

فرزندی دیگر از حوزه علمیه در راس استانداری قم

و امروز که فرزندی دیگر از حوزه علمیه در راس استانداری قم قرار گرفته است مردم انتظار دارند حجت‌الاسلام صالحی‌منش یک بار دیگر توانایی یک روحانی در بالاترین جایگاه اجرایی این استان را از خود نشان دهد.

شاید بیان ویژگی‌ها و اهمیت قم در تاریخ پر فراز و نشیب تشیع و تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی در این مجال کم نگنجد و لازم هم نباشد به آن پرداخته شود زیرا همگان به آن آشنایی دارند و ناگفته پیداست عمران، آبادانی، توسعه و پیشرفت شهر کریمه اهل‌بیت (ع) موجبات افتخار تشیع و انقلاب خواهد بود.

رئیس دولت تدبیر و امید به نقش تعیین کننده و جایگاه والای قم در فرهنگ دینی، سیاسی و اجتماعی کشور اذعان دارد به گونه‌ای که در جلسه هیئت دولت در زمان انتخاب استاندار جدید قم می‌گوید وجود آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) به عنوان ملجأ شیعیان و مسلمانان جهان، فعالیت پر افتخار بزرگترین حوزه علمیه شیعه جهان، حضور مراجع عظام تقلید و برخورداری از مردمی انقلابی و متدین، چنین جایگاه ویژه و مهمی را برای قم رقم زده است.

قم قبل از انقلاب مغضوب رژیم ستمشاهی بود و پس از انقلاب نیز تا مدت‌ها مظلوم، گرچه در سال‌های اخیر با توجه مسئولان کشور به ویژه با عنایت خاص مقام معظم رهبری، روند توسعه و پیشرفت قم سرعت خوبی به خود گرفته و امروز قم در مسیر توسعه قرار دارد اما هنوز تا رسیدن به جایگاه حقیقی خود راه طولانی در پیش دارد که پیمودن این راه همت و تلاش مضاعف دولت یازدهم را طلب می‌کند.

کار گروه احصا مشکلات شهر قم تشکیل شود

صالحی‌منش می‌تواند کارگروهی با حضور کارشناسان، مسئولان، صاحب‌نظران و دلسوزان شهر کریمه اهل‌بیت (ع) تشکیل دهد و چالش‌هایی که قم را در عقب‌ماندگی نگه‌داشته احصا کند.

البته قم از ظرفیت‌های عظیمی همچون حرم مطهر حضرت معصومه و مسجد مقدس جمکران برخوردار است که سالانه 20 میلیون زائر را به این شهر می‌کشاند که پرداختن به زیرساخت‌های زیارتی را ضروری می‌کند و لازمه آن هم نگاه فراملی دولت به قم است.

استاندار قم در راستای اهداف بلندی که برای قم در سر می‌پروراند باید شعار اعتدال دولت یازدهم را در انتخاب مدیران استان مدنظر داشته باشد و بدون توجه به خط و ربط و دسته و گروه از تمام افرادی که پایبند به آرمان‌های امام و انقلاب و تحت امر ولایت فقیه هستند و توانایی لازم را نیز دارند برای اداره استان استفاده کند تا دولت تدبیر و امید نقطه عطفی را در پیشرفت و توسعه استان قم رقم بزند و این شهر را به آرمان شهر شیعی نزدیک کند.

ارتباط دوسویه بین دولت و حوزه‌های علمیه وظیفه استانداران است

البته ارتباط دوسویه بین دولت و حوزه‌های علمیه و همچنین مراجع عظام تقلید از جمله وظایفی است که همواره بر دوش استاندار است زیرا هر چه این ارتباط قوی‌تر و تنگاتنگ باشد می‌توان امیدوار بود که ظرفیت‌های عظیم مذهبی در برنامه‌های کلان کشور مورد توجه قرار گیرد و مراجع و علما نیز دغدغه‌های خود را آسان‌تر به گوش مسئولان دولتی برسانند.

ضمن اینکه از دیرباز روحانیت به ویژه مراجع مورد اعتماد مردم هستند و اقشار مختلف ضمن مراجعه به آن‌ها مشکلات خود را بیان می‌کردند به همین دلیل در صورت اینکه رابطه بین مسئولان و مراجع تنگاتنگ باشد این مشکلات هر چه سریعتر و بدون واسطه به گوش مسئولان می‌رسد.

هرچند روحانی این نکته را به خوبی می‌داند و ضمن توصیه‌های خود به استاندار جدید قم در ارتباط با برقراری ارتباط مناسب با مراجع بزرگوار، علما و فضلا با صراحت می‌گوید: «مراجع عظام تقلید تنها مرجع امور فقهی نیستند بلکه مورد رجوع مردم در همه امور هستند و خواست مردم متوجه آنان است بنابراین باید به گونه‌ای تدبیر شود که امکان آگاهی از دیدگاه ارزشمند آنان، مسایل و رهنمودهایی که اعلام می‌کنند، فراهم شود».

از این موضوع مهم که بگذریم قم با وجود توجهات ویژه به آن، هنوز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که استاندار جدید باید با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از نظرات دلسوزان این شهر و استان تمهیداتی برای رفع این مشکلات بیندیشد، مشکلاتی بزرگی که تنها با پیگیری‌های جزیی نیز قابل رفع هستند.

آنگونه که در بند 31 ماده 2 وظایف و اختیارات استانداران آمده است نظارت و مراقبت در اجرای برنامه‌های عمرانی (ملی، استانی) و در صورت لزوم تذکر به مسئولان اجرایی و یا اعلام مراتب به سازمان و وزارتخانه مربوطه در زمینه رفع نواقص احتمالی از جمله وظایف استانداران است و در همین راستاست که مردم توقعات زیادی از استاندار در خصوص تمام پروژه‌ها و طرح‌ها و حتی مسائل مرتبط با دیگر دستگاه‌های اجرایی و اداری استان دارند.

تامین آب شیرین؛ دغدغه‌ کهن شهر قم

یکی از دغدغه‌های دیرینه شهر قم مشکل تامین آب شیرین است که گرچه با عنایت رهبر معظم انقلاب و دولت نهم و دهم قدم‌های خوبی برای رفع آن برداشته شد اما یک گام دیگر مانده تا این مشکل قدیمی تا سال‌ها از شهر قم رخ بربندد.

سد کوچری به عنوان اصلی‌ترین حلقه انتقال آب به قم امروز به سدی در برابر شیرین شدن آب تبدیل شده است و نیاز مبرم به تامین اعتبارات برای تکمیل و آبگیری دارد که صالحی‌منش باید در این زمینه چاره‌ای عملی بیندیشد.

پروژه مونوریل نیز که در دولت دهم کلید خورد نیز امروز به یکی دیگر از دغدغه‌های شهر قم تبدیل شده است که باید برای رفع آن نیز برنامه‌ریزی شود. پروژه‌ای که فاز نخست آن با وجود مخالفین جدی اما با حمایت دولت قبل از پیشرفت خوبی برخوردار شد اما مشکلات پیش‌روی این پروژه از جمله نحوه عبور از مقابل حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (ع)، مانع از رسیدن مونوریل به مقصد شد.

البته فاز دوم این پروژه که قرار است از مصلی قدس شهر قم تا شهرک پردیسان کشیده شود از ضرورت بیشتر و غیرقابل انکاری برخوردار است که متاسفانه فعلاً متوقف شده است.

مشکلاتی که صاحبان مسکن مهر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند به همراه مشکلاتی که اهالی شهر و شهرک پردیسان با آن مواجه هستند از دیگر مواردی است که باید به سرعت برای آن چاره‌اندیشی کرد زیرا با توجه به تراکم جمعیتی هم در مسکن مهر و هم در پردیسان عدم رفع این مشکلات، چالش‌های اجتماعی، فرهنگی و ... را به همراه خواهد داشت.

از حرکت افتادن چرخ برخی از کارخانجات صنعتی، مشکلات حمل و نقل عمومی، چالش‌های پیش‌روی دامداران، راه‌های دسترسی به شهر‌ها، بخش‌ها و روستاهای استان، مشکلات تامین آب برخی از روستاها و شهرها، دغدغه‌های کشاورزان، مهاجرت جوانان از روستاها به شهرها، عدم وجود پارکینگ در مرکز شهر و ... از جمله ده‌ها مشکلاتی است که امروز گریبانگیر قم است که استاندار جدید می‌تواند با نظارت دقیق و در صورت لزوم دادن تذکر به مسئولان اجرایی گام‌های بلندی در رفع آن بردارد./س

گزارش: مهدی جعفری

برچسب ها: قم ، استاندار ، جدید ، راه ، نیمه ، تمتم ، عدالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.