رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر به ما سوخت ندهند و مانع‌مان شوند کار خودمان را می‌کنیم. مگر کسی جرات کرده است تاکنون جلوی ما را بگیرد و اگر محدودیت برایمان وضع کنند برمی‌گردیم سرجای اول خود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛  علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان شب گذشته با حضور در برنامه "نگاه یک" شبکه اول سیما به بررسی موقعیت و جایگاه کنونی فناوری هسته‌ای ایران و برنامه‌های پیشرفت توسعه این فناوری در آینده پرداخت.  
 
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه تولید برق هسته‌ای گفت: قریب به ۱۶ درصد برق تولیدی جهان از برق هسته‌ای تامین می‌شود که این رقم نسبتا بالایی است، مثلا فرانسه قریب به ۸۰ درصد برق تولیدی‌اش از انرژی هسته‌ای است.  
 
صالحی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۷۵ الی ۸۰ نیروگاه هسته‌ای در دنیا در حال احداث بوده و قریب به ۷۵ الی ۸۰ نیروگاه هسته‌ای نیز در حال برنامه‌ریزی برای احداث است، این علی‌رغم اتفاقاتی است که در چرنوبیل و بحث سونامی در ژاپن و فوکوشیما است که آثار سلبی بر انرژی هسته‌ای داشتند.  
 
وی تصریح کرد: انرژی هسته‌ای آنچنان از نظر اقتصادی و زیست محیطی انرژی مناسبی است که کسی نمی‌تواند خود را از این انرژی متراکم و با ارزش مستغنی کند.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در جمهوری اسلامی ایران نیز ما برنامه‌ریزی کردیم که برای تولید برق سهمی برای فناوری هسته‌ای داشته باشیم چرا که از طریق بررسی‌های اقتصادی و امکان‌سنجی‌های گوناگونی که صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌ایم، اولین امکان سنجی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بود که به این نتیجه رسیده بودند که در افق ۲۰ ساله توسعه و پیشرفت جامعه نیاز است که تا ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای سهم تولید برق در ایران باشد.  
 
صالحی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی به دلیل وقوع جنگ تحمیلی مدتی این حرکت متوقف بود تا بعد از جنگ مجددا جمهوری اسلامی برنامه را مدنظر قرار داد و اولویت‌بندی کرد و اکنون شاهدیم که نیروگاه بوشهر به عنوان اولین نیروگاه هسته‌ای منطقه فعالیت می‌کند. البته پاکستان یکی دو تا نیروگاه کوچک دارد اما پاکستان جزء غرب آسیا محسوب نمی‌شود و لذا می‌توانیم بگوییم ما اولین کشوری هستیم در غرب آسیا که از برق هسته‌ای بهره‌مند شده‌ایم.  
 
وی افزود: علی‌رغم تمام فشار‌ها و مشکلاتی که بر ما روا داشتند، اما ملت ما توانستند نیروگاهی به قدرت ۱۰۰۰ مگاوات را در مدار قرار دهند و در حال حاضر فرزندان این ملت و جوانان غیوری هستند که این بوشهر را با این عظمت خودشان اداره می‌کنند.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان اظهار داشت: طی ۳- ۴ ماه اخیر که بهره‌بردار نیروگاه بوشهر ایرانی بوده، قریب به 1.5 میلیارد مگاوات ساعت برق تولید کرده که از این باب می‌توان گفت بوشهر یکی از پایدار‌ترین نیروگاه‌های کشور است، اصولا نیروگاه‌های هسته‌ای نیروگاه‌های پایداری هستند یعنی وقتی می‌گوید ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند به طور مستمر این ۱۰۰۰ مگاوات را تولید می‌کند.  
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران صالحی تصریح کرد: البته ما ظرف یکی دو ماه آینده نیروگاه را برای تعویض سوخت متوقف خواهیم کرد، چون یکسال آن گذشته است. باید بگوییم یا یکسال از تولید برق ۱۰۰۰ مگاوات یا به طور مثال حدود ۷۰۰۰ ساعت کار کرده باشد که ما به تعویض سوخت برسیم.  
 
وی ادامه داد: یک سوم سوخت نیروگاه بوشهر را ظرف یکی دو ماه آینده عوض خواهیم کرد، از این رو نیروگاه برای حدود دو ماه متوقف خواهد بود، هرسال نیروگاه یکی دوماه برای تعویض سوخت ورسیدگی به برخی مسائل فنی‌اش متوقف می‌شود و مجددا به راه می‌افتد ولی ۱۰ ماه بعدی به صورت پایدار تولید برق ۱۰۰۰ مگاوات دارد.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای دارد؛ این مصوبه که مانند توصیه موکد است، برای این است که دولت زمینه تولید ۲۰  هزار مگاوات برق هسته‌ای را فراهم کند، بنابراین ما براساس توصیه موکد مجلس شورای اسلامی موظفیم که زمینه‌های لازم را برای احداث این ۲۰ هزار مگاوات فراهم کنیم.  
 
صالحی ادامه داد: درباره فراهم آوردن زمینه باید گفت بالاخره تاسیس یک نیروگاه نیازمند مسائل مالی است، این نیروگاه‌ها نیروگاه‌های گرانقیمتی هستند، شما اگر بخواهید یک نیروگاهی مثل نیروگاه بوشهر را بسازید که ۱۰۰۰ مگاوات توان تولید قدرت برق داشته باشد، قریب به ۴ میلیاردالی ۵ میلیارد دلار هزینه دارد.  
 
وی ادامه داد: بنابراین اگر بخواهیم ۲۰ نیروگاه بسازیم، قریب به ۱۰۰ میلیارد دلار پول می‌خواهیم پس یک بخش آن مسائل مالی است که باید ببینیم چگونه این پروژه عظیم تامین مالی می‌شود. مسئله دیگر تامین سوخت مطمئن این نیروگاه‌هاست، ما نمی‌توانیم نیروگاه‌هایی را با چنین قیمت گزافی بسازیم و از تامین سوختش نامطمئن باشیم، بنابراین باید به دنبال چرخه سوخت مناسب هم باشیم، اینکه مجلس شورای اسلامی می‌گوید زمینه‌های لازم باید فراهم شود، یعنی باید در تمام ابعاد فکرهای لازم بشود و ورود پیدا کنیم. 

صالحي ادامه داد: براساس ماده چهارم معاهده ان.پی.تی، کشورهای عضو آژانس حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای از جمله غنی سازی را دارند.

وی افزود: با وجود این حقوق، برخی به بهانه‌های مختلف سیاسی، پرونده ساختگی هسته‌ای را برای ما ایجاد کردند که باید به بهانه‌های آنها پاسخ دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در حال حاضر تا اندازه‌ای پاسخ‌های لازم به مسایل فنی و حقوقی داده شده است و با آنها در عرصه سیاسی کلنجار می‌رویم. آنها می‌دانند ما براساس حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب، انحرافی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای نداشته‌ایم.

رئيس سازمان انرژي هسته‌اي اظهاركرد: تمام این بهانه‌های سیاسی به این دلیل است که یک کشور در حال توسعه برای نخستین بار به صورت مستقل در حال خودنمایی است و این برای آنها سنگین است.

صالحي تصريح كرد: تعهدات ما در توافق ژنو فراتر از پادمان است اما فراتر از معاهده ان. پی. تی نیست و زیر سقف پروتکل الحاقی قرار دارد.

وی تاکید كرد كه ايران اين آمادگي را دارد تا نگرانی‌هاي  طرف مقابل را مرتفع سازد.

صالحی با اشاره به توافق ژنو و ابهامات پیرامون آن و در بازشماری دلایل بازدید بازرسان از تاسیسات هسته‌ای ایران اظهار داشت: ایران برای جلوگیری از بهانه‌جویی‌های واهی غرب اجازه بازدید بازرسان سازمان ملل از راکتور آب سنگین اراک را صادر کرده است.
 
وی ادامه داد: بازدید خلاف توافق پارلمانی که تعیین‌کننده نحوه و میزان اختیارات بازرسان است صورت گرفته اما ما به دلیل جلوگیری از بهانه‌جویی‌های غرب و اعتمادسازی اجازه بازدید را صادر کردیم.
 
صالحی با اشاره به تفاوت‌های میان بازرسی و بازدید بیان کرد: بازرسی مکانیزم‌ها و پیچیدگی خاصی را داراست که کاملا روشن است اما بازدید بدین صورت است که تنها حق تماشای مکان‌های مشخص شده از سوی ما را دارند.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از وجود 1000 سانتریفیوژ نسل دوم در ایران خبر داد و افزود:  1000 ماشین سانتریفیوژ از نسل دوم (IR-2m) نصب کرده‌ایم اما با توجه به مذاکرات هسته‌ای که در حال انجام است، گاز UF6 به آن‌ها تزریق نکرده‌ایم.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران صالحی بازدید بازرسان از گچین بندرعباس را در منافات با توافق ژنو نداست و یادآور شد: بازدید از تاسیسات هسته‌ای گچین بندرعباس و آب سنگین اراک در ضدیت با توافق ژنو نبوده چرا که آمانو در سفر خویش به تهران 6 بند را با ایران در میان گذاشت که بازدید از تاسیسات ذکر شده جز آن بود.  
 
وی بار دیگر بر اصرار تیم مذاکره کننده بر حقوق ملت ایران تاکید کرد و یادآور شد: تیم مذاکره‌کننده ایران اسلامی بر حقوق ملت ایران مطابق عهدنامه npt تاکید دارد و به تمام تعهدات بین‌المللی خویش پای‌بند است و به هیچ وجه از حقوق ملت عبور نخواهد کرد.  
 
صالحی، غنی‌سازی را حق ملت ایران دانست و خاطرنشان کرد: ایران به صورت داوطلبانه غنی سازی 20 درصد را متوقف کرده است چرا که ما اگر بتوانیم آن را با هزینه‌ای کمتر از خارج از کشور خریداری کنیم دیگر نیازی به غنی سازی 20 درصد نخواهیم داشت چرا که در آن صورت بسیار به‌صرفه‌تر خواهد بود.  
 
وی در ادامه اظهار داشت: ماده 4 عهدنامه npt تمام کشورهای عضو را دارای حق برخورداری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای می‌داند اما متاسفانه غربی‌ها پرونده‌ای ساختگی به نام پرونده هسته‌ای ایران ایجاد کردند که باعث انحراف افکار عمومی شده است.  
 
صالحی ادامه داد: به دلیل وجود همین پرونده ساختگی ما باید بهانه جویی‌ها را پاسخ می‌دادیم تا افکار عمومی روشن شود که تاکنون در بخش فنی این اتفاق افتاده است و توافق در قسمت سیاسی میان طرفین باقی مانده است.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزایش قدرت ایران در منطقه و جهان را اصلی‌ترین دلیل غربی‌ها برای مذاکره دانست و اظهار کرد: غربی‌ها دریافتند که با ایجاد فشار بر روی جمهوری اسلامی ایران به جایی نخواهند رسید و از این رو از در تعامل وارد شدند.  
 
صالحی در پاسخ به انتقادات مطرح شده مبنی بر فراتر بودن توافق ژنو از تعهد NPT گفت: توافق ژنو به هیچ وجه از توافقات NPT فراتر نیست بلکه فراتر از پادمان است اما باز هم زیر سقف پروتکل الحاقی است چرا که اگر ما این پروتکل را اجرایی می‌ساختیم برخی از این تعهدات موجود در توافق‌نامه ژنو مانند بازدید بازرسان در آن نیز وجود داشت.  
 
وی پروتکل الحاقی را آخرین مرحله اعتمادسازی دانست و افزود: ایران آماده است تا مطابق مکانیزم‌ها، کنوانسیون‌ها و تعهدات بین‌المللی نگرانی‌های بی‌مورد جهان را برطرف کند.  
 
صالحی با اشاره به توافق ژنو یادآور شد: ایران در صورت خلف وعده غرب و عمل نکردن به مفاد توافق‌نامه چیزی را از دست نخواهد داد نهایتا غنی‌سازی 20 درصد را ادامه می‌دهد.  
 
وی افزود: بسیاری از کشورهای صاحب راکتور هسته‌ای همچون برزیل و آرژانتین به رغم دارا بودن توانایی تبدیل اورانیوم غنی‌شده به سوخت، این عمل را انجام نمی‌دهند چرا که خرید آن از خارج از کشور از لحاظ اقتصادی بسیار ارزان‌تر تمام خواهد شد.  
 
صالحی با بازشماری دلایل غنی سازی 20 درصد ایران اظهار کرد: به دلیل صادق نبودن طرف غربی با جمهوری اسلامی ایران، نظام تصمیم به ورود کامل به چرخه هسته‌ای را اتخاذ کرد که چرخه سوخت نیز جزء آن محسوب می‌شود.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به بخش دیگری از انتقادات وارد به توافق ژنو گفت: اگر در این توافق نامه ذکر شده برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت نداشته باشد بدان معناست که بر 9 هزار سانتریفیوژ ایران چیزی اضافه نشود.
 
وی ادامه داد: بنابراین ما به صورت داوطلبانه و به دلیل عدم نیاز، غنی‌سازی 20 درصد را به حالت تعلیق درخواهیم آورد و سانتریفیوژهایی که تاکنون اورانیوم 20 درصد غنی کرده‌اند از این به بعد اورانیوم 5 درصد را غنی خواهند کرد بدین معنا که 4 آبشار (656 سانتریفیوژ) فوردو و 2 آبشار (328 سانتریفیوژ) نطنز اورانیوم 5 درصد غنی خواهند کرد.  
 
صالحی بار دیگر بر بی‌نیازی ایران به اورانیوم 20 درصد تاکید کرد و گفت: ما برای 4 یا 5 سال آینده راکتور تهران، سوخت ذخیره شده داریم و توانایی غنی سازی اورانیوم به غنای بالای 20 درصد را نیز داریم چرا که غنی سازی به غنای بالاتر دیگر بحث تکنولوژی نبوده بلکه بحث چیدمان است اما مسئله اصلی اینجاست که ما نیازی به آن نداریم.  
 
وی ادامه داد: در توافق ژنو یک طرف ما هستیم و اگر غربی‌ها بهانه جویی کنند مسیر رفته را باز خواهیم گشت، اما قرار نیست ایران تا آسمان غنی‌سازی کند چرا که نیازی ندارد اما اگر سوخت مورد نیاز راکتورها را به ما نفروشند که در این صورت بسیار ارزان‌تر تمام خواهد شد ما دوباره غنی‌سازی را شروع خواهیم کرد. 

وی تصریح کرد: ایران تا هرغنایی که بخواهد از نظر فنی توان غنی سازی دارد و در این خصوص تنها بحث چینش‌ ماشین‌ها مطرح است.

صالحی در ادامه افزود: با پایداری بر سر مسئله صلح‌آمیز خویش قرار است بانک سوخت هسته‌ای در سازمان ملل تشکیل شود و ایجاد راکتورهای منطقه‌ای بدین معنا که به عنوان مثال کشورهای آسیایی در نقطه‌ای معین غنی سازی خود را ادامه دهند چرا که از نظر اقتصادی بسیار به صرفه‌تر تمام خواهد شد.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی توافق ژنو را راهی برای اعتمادسازی دانست و اظهار کرد: ما با این توافق به جلو خواهیم رفت تا به دنیا نشان دهیم اهل تعامل و مذاکرات هستیم و به هیچ وجه ایران اهل لجاجت نبوده و نخواهد بود.  
 
صالحی افزود: پس از عبور از دوره چند ساله توافق نامه ژنو در انتها پرونده هسته‌ای ایران همچون پرونده سایر کشورها به پرونده‌ای عادی تبدیل خواهد شد.  
 
وی بار دیگر با اشاره به فعالیت راکتور آب سنگین اراک گفت: مطابق توافق نامه ژنو راکتور آب سنگین اراک به فعالیت خویش ادامه خواهد داد اما برای یک دوره شش ماهه برخی از قسمت‌های اصلی آن از فعالیت می‌ایستند.  
 
صالحی نگرانی‌های غربی‌ها از آب سنگین اراک را بازی با افکار عمومی دانست و بیان کرد: ایران آمادگی این را دارد که با متخصصان غربی بر سر میز بنشیند تا نگرانی‌ها را برطرف کند.  
 
وی ادامه داد: کارشناسان و متخصصان غربی خود بارها در خلوت اذعان کرده‌اند که راکتور اراک قابل استفاده برای ساخت بمب هسته‌ای نیست و مشکل در بخش سیاسی است و این صحبت‌ها تنها بهانه‌جویی است.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه و در خصوص صحبت‌های موجود پیرامون بازپروری اظهار کرد: ایران اسلامی بازپروری در حد آزمایشگاهی را دارا است اما ما در سال 2003 به دلیل بی‌نیازی به روند بازپروری و پرهزینه بودن آن طی نامه‌ای به سازمان ملل این عمل را متوقف کردیم اما علم و فنّش را دارا هستیم.  
 
صالحی برخورداری غرب از نقشه کامل هسته‌ای ایران که فراتر از پادمان است را این مشکل دانست و گفت: این عمل در سقف پروتکل الحاقی نیز وجود دارد که از ایران خواسته شده برای شفاف سازی در این توافقنامه نیز وجود داشته باشد که بدون مشکل است.  
 
وی در واکنش به این سوال که برخی می‌گویند ایران گام نخست را بسیار بلندتر از غرب برداشته است و برای دور بعدی مذاکرات برگ برنده‌ای برای رو کردن ندارد گفت: به هیچ وجه این چنین نیست اما من نمی‌توانم بیشتر شرح دهم.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در پایان در خصوص آخرین وضعیت ساخت بیمارستان تنفسی هسته‌ای در داخل کشور گفت: ساخت این بیمارستان حدود 10 هزار میلیارد ریال هزینه دارد که بسیار سنگین است اما ما امیدواریم با صحبت‌های انجام شده با شهردار تهران و همکاری با بخش خصوصی در سال 93 کلنگ احداث این بیمارستان به زمین بخورد و تا 3 یا 4 سال آینده آماده بهره‌برداری برای مردم نیازمند شود. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار