رئیس سازمان انرژی اتمی بت بیان اینکه رویکرد ما باعث شده که گزارش آمانو به شورای حکام نسبت به قبل مثبت‌تر باشد و امیدواریم از این به بعد گزارش‌ها مثبت باشد، گفت: قرار است در اول بهمن ماه کارشناسان با یکدیگر صحبت کنند اما تاریخ بازدید از معدن گچین هنوز مشخص نیست و باید بر سر آن تفاهم صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در بیمارستان مسیح دانشوری در جمع خبرنگاران گفت: بازدیدی که امروز از بیمارستان شهدای تجریش و مسیح دانشوری داشتم بسیار مفید بود چرا که این دو مرکز بسیار مفید هستند و با استفاده از تجهیزات پرتویی که هم برای تشخیص و هم درمان بیماری می‌شود در حد وسیعی استفاده می‌کنند و به عنوان مرجع در کشور شناخته می‌شوند.

وی تصریح کرد: یکی از دستگاه‌هایی که انرژی اتمی در آن فعالیت جدی دارد در رابطه با استفاده از فناوری هسته‌ای در امور پزشکی بوده و ساخت تجهیزات درمانی و تولید رادیو داروهای مختلف که برای دستگاه پرت نیاز است تولید می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: این بازدید شروعی است برای گسترده‌تر کردن همکاری با مراکز درمانی تا بتوانیم نیازهای درمانی و تشخیصی کشور را با استفاده از تجهیزات پرتو درمانی گسترش دهیم البته سازمان انرژی اتمی فعالیت‌های مطلوبی در این باره شروع کرده و هم اکنون در بیمارستان مسیح دانشوری شاهد دستگاه پت سی تی هستیم.

وی ادامه داد: امروز در این مرکز مشخص خواهد شد که چه نیازهایی از دستگاه پتر را می‌توانیم در سازمان انرژی اتمی برطرف کنیم و یکی از این نیازها تامین‌ها برخی ایزوتوپ‌های مورد نظر است که مقدمه کار پت از آن‌جا شروع می‌شود.

وزیر سابق امور خارجه بیان داشت: در کارخانه آب سنگین اراک این امکان را داریم که ایزوتوپ‌های مختلف را تولید کنیم و سازمان انرژی اتمی از مدت‌ها قبل روی دستگاه پت شروع به کار کرده البته اصول فیزیکی آن مسئله پیچیده‌ای نیست اما قسمت‌های مهندسی آن مسئله را قامض کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه فراوانی که در انرژی اتمی اندوخته‌ایم از طریق ساخت سانتریفیوژها و دستگاه و تجهیزات اندازه گیری مختلف می‌توانیم در این عرصه ورود کنیم و حداقل با بالا بردن شناخت خود از این تجهیزات و گذاشتن کارگاه‌های آموزشی بتوانیم دستگاه پت را خود تولید کنیم البته ممکن است آرزوی میان مدتی باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: هم اکنون یک دستگاه شتاب دهنده در یزد ساخته شده که با این تجربه،‌طراحی، هم‌اکنون یک شتاب‌دهنده در یزد ساخته‌ایم که با تجربه به دست آمده از آن در حال ساختن یک شتاب‌دهنده بزرگ به محیط 500 متر هستیم و می‌خواهیم وارد دیکلوپرون‌های کوچک شویم.

وی افزود: یکی از قسمت‌های مورد نیاز برای تامین ایندستگاه‌ها بحث مگنت است که در آن هم اقدامات فراوانی انجام داده‌ایم.

صالحی اظهار داشت: وضعیت ما در تولید رادیوداروها خوب است و هم‌اکنون 15 نوع رادیودارو تولید می‌شود اما باید کارگاه‌های آموزشی متعددی برگزار شود تا شیوه استفاده از رادیو دارو جا بیافتد.

وزیر سابق امور خارجه ادامه داد: سازمان انرژی اتمی با 14 هزار پرسنل و تجربه عظیم بهدنبال ایجاد فصل جدیدی از تجارب علمی و فناوری در عرصه پزشکی است.

وی درباره اقدام متقابل آژانس پس از بازرسی کارخانه آب سنگین اراک گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که با آژانس به امضا رسانیدم آژان تقاضای 6 مورد را داشت و ما برای تلفیق فضا این شش خواسته را قبول کردیم که یکی از آنها بازدید از آب سنگین اراک بود و خواسته دیگر آنها بازدید از معدن تولید اورانیوم گچین بندرعباس بود که به زودی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این رویکرد ما باعث شده که گزارش آمانو به شورای حکام نسبت به قبل مثبت‌تر باشد و امیدواریم از این به بعد گزارش‌ها مثبت باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: همکاری بین ایران و آژانس انرژی اتمی مکمل گفتگوهای سیاسی با 1+5 است اما این دو راه‌های مستقل از یکدیگر اما مکمل هستند و آثارش در یکدیگر مترتب است.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: قرار است در اول بهمن ماه کارشناسان با یکدیگر صحبت کنند اما تاریخ بازدید از معدن گچین هنوز مشخص نیست و باید بر سر آن تفاهم صورت گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آژانس ، امضا ، سنگین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار