رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در آینده نقش نیروگاه‌های هسته‌ای در تولید برق بیشتر خواهد شد کمااینکه هیچ چیزی که دلالت بر توقف فعالیت‌های هسته‌ای باشد در توافقنامه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "علی‌اکبر صالحی" معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی پس از شرکت در کنفرانس علمی شتابنده‌ها در دانشگاه امیرکبیر با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی اظهارات دوگانه مقامات آمریکایی پس از توافق نامه ژنو گفت: نباید خیلی به این فروعات توجه کرد چرا که اصل کار تمام شده است.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  آینده راکتور تحقیقاتی تهران پس از تعلیق غنی‌سازی 20 درصد چه می‌شود؟ افزود: ما تولید 20 درصد را در این دوره شش ماه تعلیق می‌کنیم چرا که به اندازه 405 کیلو سوخت 20 درصد تولید کرده‌ایم و مطمئنا راکتور تهران سال‌های سال از ذخیره اورانیوم خوبی برخوردار خواهد بود.  
 
صالحی در واکنش به این مهم که حضور بیشتر بازرسان در مراکز هسته‌ای کشورمان چگونه تبیین می‌شود؟ تاکید کرد: بازرسان آژانس هم‌اکنون نیز بر طبق توافقنامه‌های ما، اجازه بازرسی‌های سرزده، نوبتی و غیره را دارند و در این توافقنامه نیز مقداری به این بازرسی‌ها اضافه شده است.  
 
وی تصریح کرد: قرار بود دوربین نصب شده اطلاعات مراکز هسته‌ای را به طور مستقیم به طرف‌های غربی منتقل کند که ما اجازه این کار را ندادیم و آن‌ها در پاسخ به این اقدام ما گفتند، پس ما از این به بعد این اطلاعات را هر دفعه به طور مثال روزانه اخذ خواهیم کرد.  
 
صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر برداشته شدن تحریم‌های دارویی اظهار داشت: مسئله رفع تحریم داروها از قبل نیز مطرح بوده اما این بار چند بانک به طور مشخص معرفی می‌شوند تا در زمینه LC نیز مشکلی نباشد.
 
صالحی تاکید کرد: توافقنامه کاملا روشن است؛ قرار است بخش کوچک شده از سوخت راکتور اراک را در راکتور تحقیقاتی تهران در معرض تشعشع قرار دهیم تا آزمایش شوند و قطعا تا به دست آمدن نتیجه این امر طول خواهد کشید ضمنا در توافقنامه فعلا مجتمع سوخت تولید نمی‌شود.  
 
وی افزود: مجتمع سوخت شامل میله‌های سوخت، گیرنده‌ها و ... است و ما فعلا در حال بررسی کارهای تحقیقاتی هستیم.
 
صالحی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط انرژی هسته‌ای و آلودگی هوا گفت: اگر ما برای تولید برق از نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده کنیم، می‌توانیم جلوی انتشار 7 میلیون تن آلاینده در سال را بگیریم.  
 
وی تاکید کرد: اگر اکنون نیروگاه‌های ما به جای فسیلی، هسته‌ای بودند هوای ایران یکی از پاک‌ترین هواهای دنیا بود لذا در آینده نقش نیروگاه‌های هسته‌ای در تولید برق بیشتر خواهد شد کمااینکه هیچ چیزی که دلالت بر توقف فعالیت‌های هسته‌ای باشد در توافقنامه وجود ندارد.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: اتفاقی که در ژنو 3 رخ داد نقطه عطفی بود که در آن جمهوری اسلامی نتیجه پایبندی‌ها استقامت مقاومت و حرکت در راستای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را به چشم خود دید.
 
وی تصریح کرد: ما توانستیم ترکی در سامانه تحریم‌ها ایجاد کرده و قبح آن را بشکنیم در حالی که هیچ چیز را از دست ندادیم.
 
صالحی در پایان در واکنش به سوالاتی پیرامون جزییات توافقنامه ژنو خاطر‌نشان کرد: خارجی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید شیطان در جزییات است امیدواریم مانع از نفوذ شیطان در جزییات این مسئله باشیم.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار