کاوشگران حوزه فضایی به تازگی موفق به کشف تصاویری عجیب و منحصر به فرد بر سطح سیاره مریخ شده‌اند که بسیاری از فرضیه‌های پیشین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، دانشمندان با مطالعه یکی از دره‌های مشهور و گسترده در کرهٔ زمین پی برده‌اند که در گذشته در سیاره مریخ نیز آب وجود داشته است.

گفتنی است، این دره که در پارک ایالتی آیداهو وجود دارد شکلی شبیه به حرف انگلیسی دارد و یکی از دره‌های به لحاظ زمین‌شناختی نادر در کره زمین است.



بررسی‌ها نشان می‌دهند، دانشمندان با مطالعه دره‌های موجود در سطح سیاره مریخ دریافته‌اند که شباهتی از لحاظ فرم ساختاری و نحوه ایجاد شدن بین دره‌های دو سیاره وجود دارد.

 این فرم تشکیل دره در زمین به دلیل وقوع یک سیل بسیار عظیم در ۴۶ هزار سال پیش می‌باشد و لذا به دلیل شباهت به دره‌های سیاره مریخ دانشمندان گمان می‌کنند که در گذشته‌های دور در سیاره مریخ آب وجود داشته است.



 دانشمندان در حال مدل سازی ۳ بعدی از بروز سیل در مریخ و شبیه سازی دره‌های حاصله از آن در کنار اندازه گیری ارتفاع سطح دره‌ها از سطح سیاره و بررسی رسوبات به جای مانده از سیل احتمالی بر سطح مریخ هستند.

دانشمندان معتقد هستند که در زیر پوستهٔ سطحی سیارهٔ مریخ آب وجود دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: مریخ ، دره ، سیاره ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار