به گزارش
گروه بازار باشگاه خبرنگاران؛به گفته فعالان بازار، خرید و فروش خودرو در رکود شدیدی به سر میبرد و
این در حالی است که قیمت خودروهای داخلی تغییر چندانی نکرده و وارداتیها
نیز در حد یکی دو میلیون تومان نوسان داشتهاند. در واقع با وجود رکود حاکم
بر بازار، کاهش قیمت چندانی رخ نداده و نه مردم دست از تحریم بازار برمی
دارند و نه قیمتها کوتاه میآیند.
هرچند برخی معتقدند رکود این
روزهای بازار خودرو بیارتباط با ایام محرم و صفر نیست، اما به اعتقاد
بیشتر کارشناسان، دلیل اصلی رکود بازار، انتظار مردم بابت ارزانی خودروها
است. به گفته آنها، مردم هنوز هم گمان میبرند که خودرو ارزان خواهد شد،
حال آنکه این اتفاق با توجه به شرایط فعلی، بسیار بعید به نظر میرسد.
خودروسازان نیز بارها اعلام کردهاند بهدلیل کمبود نقدینگی و عدم رشد
چشمگیر تولید، هیچ منطقی پشت کاهش قیمت خودرو نیست و مردم باید این موضوع
را فراموش کنند.
کاهش قیمت وارداتیها اما آن
طور که فعالان بازار ميگويند، این هفته خودروهای وارداتی با افت قیمت
نسبی روبهرو شدند، هرچند هنوز هم بسیار گران به شمار میروند.
در
حال حاضر هيوندايي آزرا با قیمتی برابر با 195 ميليون تومان به فروش ميرسد
و سوناتا نيز قيمتي برابر با 132 ميليون تومان دارد. هيوندايي IX55 نيز دو
ميليون تومان ارزان شده و هماکنون 211 ميليون تومان خريد و فروش ميشود.
ديگر مدل هيوندايي به نام IX35 نيز که سه ميليون تومان ارزاني را به خود
ميبيند، در حال حاضر 142 ميليون تومان به فروش ميرسد. هيوندايي i30 نيز
که تغيير قيمت خاصي نداشته، هماکنون 101 ميليون تومان به فروش ميرود. در
بين محصولات کيا نيز مدل اسپورتيج با توجه به افت قيمت دو ميليوني اش، 143
ميليون تومان خريد و فروش ميشود. تويوتا ياريسهاچ بک هم که تغییر قیمتی
نداشته، 85 ميليون تومان خريد و فروش ميشود. کيا سراتو هم که هماکنون مدل
2014 آن به بازار آمده، 110 میلیون تومان قیمت دارد، یعنی 5 میلیون بیش از
قیمت مدل 2013 آن. در بین دیگر خودروهای وارداتی، سانتافه نیز دو میلیون
تومان ارزان شده و هماکنون 182 میلیون تومان قیمت دارد. اما سري هم به
بازار خودروهاي داخلي بزنيم که تغيير خاصي در آن به چشم نميآيد.
به
گفته فعالان بازار، تنها ويتارا و پژو 206 در اين هفته با نوسان قيمت
محدودي روبه رو بودهاند که در اين بين، تیانا یک میلیون تومان ارزان شده و
139 میلیون تومان به فروش میرود. پژو 206 تیپ 2 نیز در حال حاضر 37
میلیون تومان خرید و فروش میشود. از سوی دیگر، تندر ايران خودرو نیز
هماکنون 35 ميليون و 700 هزار تومان به فروش ميرسد و همتای پارس
خودروییاش نیز 37 میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارد. تندر مدل E1 هم 33
ميليون تومان به فروش میرود، مدلی که سادهترین نوع تندر به شمار میرود.
از بازار مگان نيز خبر ميرسد اين خودرو هماکنون در همان قيمت 88 ميليون و
500هزار تومانی خود باقي مانده و تغييري را تجربه نکرده است.
فعالان
بازار در مورد تيبا نيز ميگويند که اين خودرو با تغيير قيمتي روبهرو
نبوده و در حال حاضر 22 میلیون و 300 هزار تومان قيمت دارد. از بازار
ماکسيما هم خبر ميرسد اين محصول با تثبيت قيمت روبه رو بوده و 115 ميليون
تومان به فروش ميرسد، البته اگر در بازار موجود باشد. در بین دیگر
خودروهای داخلی، 130 میلیون تومان باید برای خرید سوزوکي گرندويتارا هزینه
کرد و مزدا3 نیز 117 میلیون تومان آب میخورد.
همچنین از بازار خبر ميرسد که در حال حاضر پژو ۲۰۶ تيپ 5 نیز 36 ميليون و 500 هزار تومان خريد و فروش ميشود.
در
بين ديگر پژوييهاي ايران خودرو مدل تيپ۶ اين محصول هم در حال حاضر 49
ميليون تومان خريد و فروش ميشود و مدل صندوقدار و اتومات 206 يعني V9 هم
با همین قیمت به دست مشتریان میرسد. این دو خودرو البته بسیار کمیاب
هستند. همچنين V8 نيز به عنوان مدل صندوقدار، اما دنده معمولي ۲۰۶، از
قيمتي برابر با 37 ميليون تومان برخوردار است. V20 نيز به عنوان ساده ترين
مدل صندوقدار ۲۰۶ در حال حاضر 35 ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش ميرود.
در
بين ديگر مدلهاي پژو، هماکنون پژو ۴۰۵ با قيمتي برابر با 27 ميليون و
800 هزار تومان به فروش ميرسد و مدل دوگانهسوز آن نيز 29 میلیون تومان
قیمت دارد. پژو پارس نيز در حال حاضر 34 ميليون و 700 هزار تومان به فروش
ميرسد که اين موضوع از ثبات قيمت پارس حکايت دارد. از سوی دیگر رانا نیز
با توجه به تثبیت قیمتش، 32 ميليون تومان خريد و فروش ميشود. در بين
مدلهاي پرايد نیز مدل 111 در حال حاضر 19 ميليون تومان به فروش ميرسد و
پرايد 131 نيز که تغييري در قيمت آن به وجود نيامده، 17 ميليون و 800 هزار
تومان خريد و فروش ميشود و پرايد 132 هم 17 ميليون و 300 هزار تومان قيمت
دارد.
دنیای اقتصاد
خدا وکیل خودروسازای ایرانی چی برا گفتن دارن .