رئیس پارک علم و فناوری قم، با بیان اینکه می‌خواهیم ایده‌های نو را در سطح دانشگاه‌ها تعمیم دهیم، گفت: برخی از دانشجویان ایده‌ها و توانمندی خوبی دارند اما دغدغه‌های آنها عوض شده و دچار نوعی سردرگمی هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، سید هاشم عارف با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی تنها با نگاه فناورانه به مسائل قابل مدیریت است، گفت: پژوهش بدون رویکرد فناوری نمی‌تواند نیازهای کشور را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه هر ساله هفته پژوهش و فناوری فرصتی است برای برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و مراسم تجلیل ‌از برترین‌های پژوهش و فناوری از سوی موسسات، ادارات و سازمان‌های دولتی و نیمه‌دولتی اظهار داشت:

در هفته پژوهش و فناوری برنامه‌هایی برای معرفی نهاد اجتماعی پارک علم و فناوری استان تدارک دیدیم که از این طریق، جایگاه و ظرفیت پارک و دستاوردهای آن معرفی شود. ارائه پنج طرح در قالب فن بازار جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه ملی هفته پژوهش و فناوری و همچنین اعلام آمادگی به دانشگاهها و سازمان‌های مختلف برای حضور مدیران پارک در برنامه‌های رسمی آنها در این هفته در جهت معرفی و تشریح مزایای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان؛ شناسایی و ترغیب نخبگان دانشگاهی و صاحبان ایده به سمت کارآفرینی از جمله این برنامه‌ها بود.

استاد دانشگاه قم با عنوان این مطلب که با انجام چنین فعالیت‌هایی می‌خواهیم بذر تجاری‌سازی ایده‌ها در دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و واحدهای تحقیق و توسعه صنایع استان پخش شود، بیان داشت: در کنار این برنامه ها، می‌خواهیم اعضای هیئت‌ علمی را نیز به حمایت و راهنمایی دانشجویان و سوق به پژوهش‌های کاربردی تشویق کنیم.

عضو کارگروه پژوهش و فناوری استان با اعلام این خبر که در هفته گذشته برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و نخبگان و فناوران دو بازدید میدانی از شرکت‌های دانش بنیان عضو پارک در شهرک‌های صنعتی برنامه ریزی کردیم، افزود: از جمله برنامه‌های اساسی پارک علم و فناوری در هفته پژوهش، انجام بازدیدهای میدانی بود و در این هفته با هماهنگی صورت گرفته با دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاهها، بازدید گروهی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان از برخی صنایع دانش بنیان مستقر در استان برنامه ریزی شد.

عارف با اشاره به اینکه برخی دانشجویان ایده‌ها و توانمندی خوبی دارند اما دغدغه‌های آنها عوض شده و دچار نوعی سردرگمی هستند، گفت: هدف از انجام این برنامه‌ها، تقویت ارتباط دانشگاه، پارک علم و فناوری و صنعت است تا با شناسایی ظرفیت‌های موجود، به شکوفایی هرچه بیشتر صنعت و تجارت استان و تحول منطقه‌ای کمک شود.

ایجاد زمینه‌های لازم برای کسب‌وکار دانشجویان از دغدغه‌های ماست

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما در پارک علم و فناوری ایجاد زمینه‌های لازم برای کسب‌وکار دانشجویان و ادامه پیدا کردن این فعالیت‌ها است، اظهار داشت: به این ترتیب، دانشجویی که دانش فنی و توانمندی لازم را از طریق انجام پروژه‌های تحقیقاتی و کاربردی به دست می‌آورد با حمایت مجموعه دانشگاه و پارک برای ایجاد یک شرکت ترغیب خواهد شد. بسیاری از کسب و کارهای موفقی که در مرکز رشد شکل‌گرفته نیز معمولاً به همین شکل است.

رئیس پارک علم و فناوری قم در ادامه با اشاره به جایگاه فن بازارها در سطح کشور گفت: فن بازارها در واقع به عنوان نقش یک واسط حرفه ای در سطوح مختلف در کنار عرضه کنندگان (مخترعین، پژوهشگران، شرکت های دانش بنیان و واحدهای تحقیق و توسعه) از یک طرف و متقاضیان فناوری (صنایع بزرگ، بنگاه‌های اقتصادی - صنعتی متوسط و کوچک) از طرف دیگر قرار گرفته و به عنوان بنگاه‌هایی برای عرضه و تبادل فناوری، خدمات فنی و تخصصی خاصی ارائه می‌دهند، زمینه‌های تجاری سازی و انتقال فناوری را فراهم می‌کنند.

عارف اظهار داشت: طبق گزارش‌ها از 10 سال گذشته گسترش فن بازارها در کنار نمایشگاههای ملی (نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری و نمایشگاه علم تا عمل) هرساله پیشرفت‌های محسوسی داشته و با استقبال قابل‌توجهی از سوی صاحبان صنعت روبرو بوده‌اند.

فعالیت 18 صندوق‌ غیر دولتی پژوهش و فناوری در کشور

این متولی برنامه‌های علم و فناوری استان در ادامه درباره فعالیت صندوق‌های غیر دولتی پژوهش و فناوری گفت: در حال حاضر 18 صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی در کشور وجود دارد که در قانون سوم و چهارم توسعه تشکیل شده است، اما در برنامه پنجم توسعه، متاسفانه هیچ ماده قانونی برای افزودن این صندوق‌ها در کشور وجود ندارد که البته وزارت علوم بدنبال تصویب ماده واحدهای در این ارتباط از طریق مجلس محترم شورای اسلامی است.

عارف افزود: این صندوق‌های غیر دولتی ( با ترکیب سهام 49 درصد دولتی و 51 درصد خصوصی) برای تامین مالی طرح‌های دانش بنیان با ریسک بالا و مشارک و سرمایه گزاری در طرح‌ها و ارائه تسهیلات مناسب به آنها تاسیس شده‌اند و اساسنامه مصوب هیئت وزیران را دارند که معمولا پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها جهت حمایت از طرح‌های دانش بنیان شرکت‌ها این صندوق را تاسیس می‌کنند./س

برچسب ها: قم ، هدف ، مانع ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.