عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حال حاضر وظیفه حوزه و دانشگاه در تمدن سازی نوین اسلامی معنا پیدا کرده است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی در همایش وحدت حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز معنای وحدنپت حوزه و دانشگاه با معنای 60 سال پیش خود تفاوت کرده است، اظهار کرد: در دوره رضاخان سیاست بر تضعیف حوزه بود و از آن طرف نیز دانشگاه تاسیس شد که هدف از این تاسیس در ابتدا تامین پیشرفت ایرانی و اسلامی نبود بلکه هدف، کادر سازی برای ایجاد یک جامعه و حکومت وابسته به غرب و تحت کنترل غرب بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در 100 سال گذشته هدف تاسیس دانشگاه در جوامع اسلامی رشد این جوامع نبوده است، تصریح کرد: از ابتدا هدف این بود که بجای حضور مستقیم نیروهای انگلیسی، آمریکایی، فرانسوی و دیگر قدرت‌های استکباری مسلمانان و به طور خاص در ایران، ایرانی‌هایی باشند که همسو و هم فکر با آنها باشد.

وی با اشاره به تفکرات حاکم بر دانشگاه و حوزه در گذشته، ادامه داد: در زمان طاغوت حوزویان زیاد به مسایل سیاسی کار نداشتند و این فضا، فضای غالب در حوزه بود و همین مساله سبب شده بود تا بسیاری از جریان‌ها در دانشگاه‌ها رخنه کنند و ضعیف‌ترین جریان در این خصوص جریان حوزوی و دینی بود اما به تدریج جریان مذهبی در دانشگاه‌ قوی شد.

رحیم‌پور ازغدی با بیان این مطلب که در آن زمان بخش عمده‌ای از حوزه ما پذیرفته بودند که دین از سیاست جداست، تصریح کرد: در آن زمان امام(ره) بحث تمدن سازی اسلامی و وحدت اسلامی را عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه امروز وظیفه اصلی حوزه و دانشگاه در تمدن سازی نوین اسلامی شکل می‌گیرد، ابراز کرد: امروز پروژه اصلی حوزه و دانشگاه پروژه تمدن سازی اسلامی است و این پروژه عملی نمی‌شود مگر اینکه حوزه وارد تمام عرصه‌ها شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هنوز هزاران خاکریز خالی وجود دارد، ادامه داد: سیاهی لشکر حوزویان و دانشگاهیان به هیچ درد نمی‌خورد و ما باید از لحاظ علمی و تکنولوژی در دانشگاه به استقلال کامل برسیم و در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز حوزه باید کامل وارد شود اما متاسفانه امروز می‌بینیم به راحتی دمشن می‌تواند تهاجم فرهنگی کند و مقابله با این تهاجم وظیفه حوزه است.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: دانشگاه وقتی می تواند در تمدن سازی اسلامی نقش داشته باشد که بتواند فضاهای خالی را پر کند و حوزه‌ها نیز زمانی موفقند که جاهای خالی مسایل اجتماعی و فرهنگی را بتوانند پر کنند.

وی تاکید کرد: اگر تفکرات ما نزدیک به تفکر امام رضا(ع) و ائمه اطهار(ع) شود می‌توانیم تمدن اسلامی را شکل دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه کل حیثیت شیعه و اسلام مدیون 200 تا 300 فرد است، تصریح کرد: شخصیت‌هایی همچون سید جمال‌الدین اسدآبادی، نواب صفوی، میرزا کوچک خان، شیخ فضل الله نوری و دیگر روحانیون مبارز باعث آبروی حوزه شده‌اند.


برچسب ها: عضو ، شورای ، عالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.