بدنبال مقاومت رهبر اکثريت دموکرات سنا برای تصویب تحریم جدید علیه ایران، يک سناتور برجسته جمهوري خواه هشدار داد هری رید؛ رهبري دموکرات‌هاي سناي آمريکا با خودداري از راي دادن به تحريم هاي جديد بر ضد ايران، دور باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا حصار محافظ کشيده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، در بحبوحه مذاکرات هسته اي ايران و شش قدرت جهاني، قانون گذاران از هر دو حزب جمهوري خواه و دموکرات آمريکا در تلاشند تحریم‌ها بر ضد ايران را تشديد کنند.

در يکي از اين تلاش‌هاي مشترک، که دولت اوباما با آن مخالف است، به تحريم‌هاي جديدي اشاره مي‌شود که در صورت به نتيجه نرسيدن توافق موقت در شش ماه آينده، بر ضد ايران اجرا خواهد شد.

سناتور جمهوري خواه، ميچ مک کانل به شدت با طرح سناتور هري ريد رهبر اکثريت دموکرات سنا مخالفت کرد که در حرکتي به منظور جلوگيري از تشديد تحريم ها بر ضد ايران در شرايط کنوني، با روند لايحه اصلاح بودجه دفاعي مخالفت کرد.

مک کانل در سنا گفت: ريد اجازه نمي‌دهد روند اصلاح لايحه بودجه شکل گيرد زيرا تحمل راي دادن به تحريم‌هاي ايران را ندارد.

مک کانل افزود: وي مي‌داند که دولت به طور قطع در اين لايحه راي نمي‌آورد و مي داند که بسياري از اعضاي دموکرات سنا نيز همراه با جمهوري خواهان به تشديد تحريم‌ها راي مي‌دهند؛ لذا به جاي اينکه اجازه دهد روند دموکراتيک راي گيري شکل گيرد به سادگي و براي جلوگيري از شرمساري دولت ، اجازه نمي‌دهد روند راي گيري انجام شود.

مک کانل در سنا، به طور جدي اوباما و دستياران ارشدش را متهم کرد در تلاشند نقش کنگره را در تعيين سياست امنيت ملي درباره موضوعاتي همچون ايران و ادامه جنگ داخلي در سوريه ، کمرنگ کنند.

جان کري وزير خارجه آمريکا به طور مکرر در کنگره و سنا حضور يافته تا براي از دست نرفتن فرصت مذاکرات ، آنان را از تشديد تحريم‌ها بازدارد.

به نظر مي رسد اين تلاش ها موثر افتاده است و در اين راستا، رهبران کميته بانکداري سنا خبر دادند لايحه جديدي براي افزايش تحريم ها در آينده نزديک ارائه نخواهند داد.

ريد در پاسخ به سئوالي مبني بر اين که آيا در ماه ژانويه ، تحريم هاي جديدي مطرح مي‌شوند گفت : خير ؛ ولي سپس پاسخ خود را مشروط کرد.

ريد روز سه شنبه گفت : بسيار خوب ؛‌اجازه بدهيد منتظر بمانيم و نگاه کنيم ؛‌ تا ماه ژانويه، کارهاي زيادي براي انجام دادن داريم ؛‌در اين مدت ، جان کري با دست پر از پيشرفت اين روند باز خواهد گشت.

هفته گذشته دولت آمريکا در اقدامي در راستای نقض توافق ژنو، فهرست سياهي عليه تهران منتشر کرد.

البته اين مذاکرات قرار است روز پنجشنبه در ژنو از سر گرفته شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار