مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی از چاپ نهم کتاب «راه و راهنماشناسی معارف قرآن» خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، محمد روحانی امروز با اشاره به کتاب راه و راهنماشناسی معارف قرآن اظهار داشت: راه و راهنماشناسی معارف قرآن اثر مصباح‌یزدی از سری کتب معارف قرآن است که بخش‌های اول، دوم و سوم این کتاب به معارف قرآن، خداشناسی، کیهان‌شناسی و انسان‌شناسی مربوط می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: ‌از نکات مهم این کتاب در باب بحث هدف‌شناسی ادراک حسی و عقلی، نبوت در قرآن، اهداف بعثت انبیا، هدایت تشریعی مردم،‌ بشر بودن پیامبران و معجزه است.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ادامه داد: در این کتاب به معجزات انبیا از جمله معجزات حضرت موسی (ع)، عیسی (ع)، ابراهیم (ع)، زکریا (ع) و معجزات سایر انبیا اشاره شده و در نهایت به معجزه جاوید یعنی قرآن اشاره دارد که از نشانه‌های پیامبر اسلام (ص) و اهل کتاب است.

وی عنوان کرد: در ادامه کار به وجوه اعجاز قرآن در هفت راهبرد مانند بلاغت،‌ عدم اختلاف از جانب پیامبر امید،‌ جامعیت و اظهار خبرهای غیبی اشاره دارد و در نهایت به شبهات پیرامون عصمت انبیا در مورد مباحث مختلف می‌پردازد.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان کرد: در ابتدای کتاب به ادراک حسی و عقلی اشاره شده که ادراک حسی ادراکی است که به وسیله حواس ظاهری و در اثر ارتباط با جهان مادی و خارجی حاصل می‌شود و ادراک عقلی شامل مباحثی است که عقل به تنهایی صرف نظر از تجربه خارجی درک می‌کند.

روحانی یادآور شد: در بحث راهنماشناسی اشاره‌ای به مهم‌ترین مباحث از جمله محور مباحث تاریخی در قرآن، دسته‌بندی آیات مربوط به پیامبران در قرآن و سپس اوصاف عمومی پیامبران در قرآن اشاره می‌شود و این اوصاف شامل فرق رسول و نبی،‌ تعداد پیامبران،‌ کلمه امت، فراوانی تعداد پیامبران و جنسیت پیامبران است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر کتاب درباره پیامبران است که انگیزه مخالفت با پیامبران و مباحثی که در صدر اسلام اشاره شده در این کتاب مطرح شده است.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی عنوان کرد: موضوع دیگر رفتار مردم در برابر پیامبران است که انواع مختلف آن مانند استهزا، تمسخر،‌ بهانه‌جویی و تهدید تبیین شده است.

وی یادآور شد:‌ در نهایت مبحث خاتمیت که نکته بسیار مهمی بوده تبیین شده که به مسائلی مانند بررسی شبهات در این باره و علت ختم نبوت و مقامات پیامبر اسلام (ص) و امامان معصوم اشاره شده است.

روحانی مباحث تاریخی در قرآن و دسته‌بندی آیات مربوط به پیامبران در قرآن را از موضوعات دیگر ذکر کرد و افزود: مباحث تاریخی در قرآن چه شئونی دارد و دسته‌بندی آیات مربوط به پیامبران دارای چه وضعیتی است، در کتاب راهنماشناسی به آن پرداخته می‌شود.

گفتنی است، چاپ نهم جلد چهارم و پنجم کتاب «راه و راهنماشناسی معارف قرآن» در قالب یک کتاب به عنوان اثری از آیت‌الله مصباح‌یزدی در تیراژ یک‌هزار عدد و قیمت 14 هزار تومان به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر شد./س
برچسب ها: قم ، انتشار ، معارف ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.